Hur hanterar ni garantier?

15
Hej

Om jag köper in en vara av min ÅF så har jag säg 2 års garanti gentemot ÅF. Om jag sedan säljer varan 3 månader senare så är det ju bara 18 månader garanti kvar.
Då kan ju inte jag ge kunden 2 års garanti.
Ska jag då ge 1 års garanti på alla produkter för att täcka min garanti?

Och om man har flera ÅF som man alternerar gentemot, hur håller man koll på vilken ÅF man har köpt vilken vara av och när.
Säg att jag köper in 100 ex av en vara i 10 olika omgångar av 2 olika ÅF.
När sedan en av dessa ska returneras på garantin så ska jag ju skicka med kvittot till ÅF. DÅ kan jag i princip ta det senaste kvittot och skicka in en vara som jag egentligen inte har någon garanti kvar på.

Hur hanterar ni dessa "problem"?
2066
2
Om du köper in samma sak från flera olika leverantörer behöver du hålla reda på serienummer, både vid inköp och vid försäljning.[br][br]Vet inte vad som är brukligt, men jag räknar garantin från det att produkten lämnar min hylla, och jag har samma villkor mot leverantör - dvs 1, 2 eller 3 år efter att jag sålt produkten kan jag reklammera den hos min leverantör oavsett när jag köpt in den. Det måste naturligtvis vara skäligt också, men jag har inget stort lager med saker till försäljning, så det är oftast inget problem.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
15
Ok.[br]Min garanti gentemot ÅF börjar ticka på fakturadatum så där får jag kanske omförhandla.[br][br]Däremot skulle jag vilja ha tips på ett bra system för att hålla reda på alla serienummer så jag vet vilken produkt som tillhör vilken ÅF.[br]Detta är inget stort problem just nu men kommer att bli i framtiden.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.