Bokföring av utrustning som inköpt före registrering av företag

1
Jag har lovat hjälpa min som med bokföringen på hans nya företag. Under det senaste året har han inköpt kamera och annan utrustning som han behöver i sitt företag som innebär fotografering av bostäder som är till salu. De är inköpta under det senaste året men före det att det nya företaget har blivit registrerat på skatteverket. Hur bokför jag de kostnader som han haft vid inköpen av dessa? Gör det något att bokföringen sker i efterhand?

Jag har studerat olika hjälpredor för bokföring men inte riktigt fått svara på ovanstående. Kan någon hjälpa mig vore jag mycket tacksam. Kan han t.ex skriva fakturor till sitt eget företag med moms och allt?
1468
246
Det finns två varianter, och vilken man väljer beror väl egentligen på när sakerna är köpta och om du har kvitton. Såna som startar en firma och sätter in en massa prylar som dom haft hemma sen länge och där det saknas kvitton gör det genom en egen insättning, Då tar man bara en rimlig summa och bokar som minuspost(kredit) på kontot för egna insättningar, 2018, och plusposten(debet) hamnar på t.ex 5410, förbrukningsinventarier. Då hanteras ingen moms alls. Som privatperson kan man ju inte skriva ut en faktura med moms specificerad. Andra alternativet är när man köpt saker under nåt år innan företagsstarten som tydligt är avsedda just för företaget, och där man har kvitton. Då bokför du helt enkelt den bunten kvitton som om dom var inköpta första dagen när firman startat, och får därmed dra av momsen. Men var beredd på kontroll. Skatteverket gillar att kolla första månadernas bokföring, så ta bara med sånt som du verkligen kan styrka hör till företaget. Kameran i detta fallet verkar väl ok, men om man tex köpt en speldator ett halvår innan och nu påstår att den var till företagsstarten, så blri det genast mer tveksamt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.