Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

3 steg till digital marknadsföring

Dela artikeln
måndag, 24 november 2014 0
Arash Gilan på Viva Media Arash Gilan på Viva Media

Jag träffar ofta kunder och företagsledare som upplever marknadsföring som en svår utmaning. Om man sedan nämner digital marknadsföring ger de nästan upp. Nedan vill jag på ett enkelt sätt och med den stora penseln förklara skillnaden mellan vad traditionell marknadsföring och digital marknadsföring faktiskt är.

Uttrycket ”Mad Men till Math Men” är en ganska bra beskrivning av skillnaden mellan traditionell och digital marknadsföring. Mad Men, känt från den fantastiska tv-serien med samma namn, är ett uttryck för ett traditionellt tänkesätt inom reklam och media. Det står för klassisk marknadsföring och handlar om att bygga ett starkt värde i sitt varumärke genom reklam. Math Men är nya tidens marknadsföring, det digitala, som handlar om hårdare mätbara värden. Grundtanken är att genom data och statistik driva ett starkt värde och försäljning.

En del anser att det traditionella är förbi och att vi nu gått över till ”Math Men”-eran. Jag tror däremot att sanningen är någonstans mitt emellan. Varumärkesbyggande är fortfarande nödvändigt men bör förenas med en digital inriktning. Här följer korta konkreta tips för dig som behöver stärka din marknadsföring digitalt.

 

Är gamification en lösning för dig?

 

1. Det börjar med din hemsida!

Jag träffar många företagare som i en digital tid struntar i sin hemsida. Självklart är det oftast inte så de ser på saken själva. Men när jag börjar ställa frågor förstår jag att de inte har en aning om varför de har en hemsida eller vad de ska göra med den. Frågor som är relevanta att ställa sig är: Har jag en bra, snygg och modern hemsida? Är den mobilvänlig? Vad vill jag uppnå med hemsidan, vad är syftet? Har jag verktyg för att nå målen? Hur mäter jag aktiviteten och besöken på min hemsida?

Hemsidan ska du se och behandla som en fysisk affär. Den behöver inredas och ha ett tydligt syfte med varför den finns. Det kan handla om att informera, sälja, bygga varumärke etc.

2. Hemsidan är på plats, vad nu?

Om arbetet med hemsidan kan kännas krångligt är nästa steg ännu mer förvirrande för företagare. Hur lyckas man med sin marknadsföring online!?

Nätet innefattar numera 15 miljarder sajter och varje minut online är fylld av aktivitet. Hur och var ska man som företag synas för att få genomslag?

Digital marknadsföring kan delas upp i åtta delar:

- Sökmedier
- Nischade sajter
- Displayannonsering
- Sociala medier
- E-post
- Mobilt
- Rörligt
- Analys, statistik och konvertering

Jag kommer inte att redogöra för respektive punkt i detalj, då varje del kräver en egen artikel, men om du ska börja investera någonstans för att få bra effekt så är sökmedier att rekommendera – det är idag ett måste.

Fler marknadsföringsstrategier här

3. Sätt upp mål, följ upp målen och mät allt som går att mäta!

Sist men inte minst; följ upp det du gör! Sätt målsättningar och utvärdera resultaten. De två absolut största fördelarna med digital marknadsföring är att du kan mäta utfallet och att du har möjlighet att sälja direkt i mediet.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan