De flesta företag som startar idag finns inte kvar om fem år. Det är en hård verklighet där många företag tävlar om att synas och nå fram med sitt budskap i mediebruset.

När allt fler använder internet för att hitta tjänster och produkter är det viktigt att man tar till vara på varje besökare man får till sin webbplats. Kostnaderna för att annonseras på nätverk som Google, Facebook och LinkedIn fortsätter att stiga samtidigt som fler annonsörer slåss om annonsplatserna.

Det vanligaste misstaget många företag gör är att man försöker sälja sina tjänster och produkter till ”kall” trafik (folk som inte känner till företaget).

Man använder kanaler som Facebook, twitter, linkedin, Google, events osv. utan att förstå kundens olika behov i köpprocessen.

The truth hurts

Fler än 95 % av dina besökare kommer inte att köpa något av dig på första besöket. De flesta är där för att läsa och utvärdera om din produkt eller tjänst är intressant nog att köpa.

So why push it? Ett hårdsäljande budskap kommer att få motsatt effekt – du kommer skrämma iväg dem istället...

Att annonsera utan att förstå dina kunders behov i köpprocessen är ett slöseri med pengar!

Låt oss ta en bilhandlare som exempel. En kunds köpprocess av en ny bil kan se ut så här:

1. Vilken bil är bäst?
2. Vilken bil är bäst för mig?
3. Har jag råd?
4. Var kan jag köpa den?
5. Har jag fått ett bra erbjudande/pris?

En köpare som undrar vilken bil som är bäst befinner sig i början av din säljtunnel medans den som undrar om bilen är prisvärd befinner sig i slutet av din säljtunnel. Det är försäljnings- och marknadsavdelningen uppgift att hjälpa kunden igenom köpprocessen.

Kom ihåg att kunder inte köper produkter och tjänster utan lösningar på deras problem och behov.

Hur jag skaffade 367 nya leads, 6 nya kunder, och tjänade 2 318kr medans jag sov

Använd relevanta annonser

Personer som söker i Google på ”köpa bil kombi” har troligtvis inte bestäms sig för vilken bil och bilmärke de ska köpa. Det är också en stor chans att de har en familj och därför behöver en större typ av bil.

Denna målgrupp av potentiella kunder vill veta vilken bil som är bäst för dem. De är med andra ord i början av köpprocessen.

Då denna artikel skrevs så var det inte en enda annonsör på Google som visade relevanta annonser för sökordet ”köpa bil kombi”. Ett av sju bilmärken använde ”kombi” i sina annonser och ingen använde ordet ”familjebil” i annonstexterna.

Använd landningssidor

Visste du att en landningssida med bara ett erbjudande konverterar besökare till kunder hela 266% bättre än en sida med fler erbjudanden?

Tyvärr, så är detta är en komponent som många marknadsförare inte känner till eller använder i dagsläget. Genom att begränsa antalet erbjudanden och valmöjligheter per landningsida kan man öka både engagemang och initiativtagande hos en besökare.

En studie som gjorts av HubSpot visar att företag får 55 % fler leads när de ökar antalet landningsidor från 10 till 15.

Bild från blog.hubspot.com

Källa: blog.hubspot.com

Viktigt! Tänk på att rikta all text och innehåll mot en specifik målgrupp i köpprocessen.

Inspireras av exempel på kända landningssidor

Skapa rätt erbjudande

Det är viktigt att man också matchar sitt erbjudande till de behov potentiella kunder har i köpprocessen. En person som inte är redo att köpa vill inte se ett erbjudande som säger ”köp nu”.

Detta är ett misstag många marknadsförare gör och en av orsakerna till varför de har svårt att omvandla trafik till betalande kunder.

En mycket mer effektiv strategi är att försöka hjälpa de som är i början av köpprocessen genom att erbjuda dem något de vill ha i utbyte mot deras email adress. Vi kallar denna typ av erbjudande för en ”lead magnet”.

Ett exempel på en “lead magnet” kan vara en rapport, e-bok, checklista, guide osv. För en bilhandlare skulle det kunna vara en checklista om vad man bör tänka på innan man köper en begagnad bil.

Lär dig skicka nyhetsbrev som Obama

När du väl har kundens kontakt uppgifter kan du enkelt följa upp med nytt innehåll anpassat för att leda kunden vidare i köpprocessen. Det är därför det är så viktigt att företag har en automatiserat process (säljtunnel) som är skapad för att locka in besökare och sedan omvandla dessa till kunder genom kontinuerlig uppföljning och relevant innehåll.

Testa, mät och förbättra hela tiden

Nyckeln till framgång för all marknadsföring är att mäta, testa och förbättra hela tiden. Se bara till att du först når ut till rätt kunder med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Det kommer att få din marknadsföringsbudget att räcka längre.

David Hällström är expert på digital marknadsföring. Han har arbetat med ett hundratals företag genom åren både i Sverige men också utomlands. Idag driver han konsultföretaget Getfound som erbjuder effektiva tjänster inom digital analys, marknadsföring och strategi.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2016-04-27 12:05
Hej Ingvar,

Du har helt rätt. Man måste se till att mäta rätt saker som verkligen gör skillnad. Det räcker inte att bara mäta antalet gillare, klicks eller placeringar i Google.
Det är viktigt att man jobbar med en byrå eller konsult som kan visa hur och när man kan få en avkastning på sina investeringar.
Se mer...
2016-04-27 06:49
Det som ofta saknas är en analys av vad en tjänst man betalar för egentligen gör för effekt.

Jag ser mina kunder betala tiotusentals kronor till allehanda konsultföretag som ska hjälpa dom att synas på nätet.

Men jag har hittills aldrig sett en enda rapport om vad som kommer ut av alla pengar.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.