"Vägen till framgång har varit vårt fokus på butiksbelysning ...", säger Jonas Falk, ledaren bakom företaget Xcen, och berättar även vad han tycker är viktigt inom företagande och hans syn på branschen. Här står fokus i centrum och har lett till ett företag med ett tydligt koncept, breda kunskaper, förtroende hos kunder och framförallt framgång på marknaden. Xcen satsade tidigt på LED-tekniken och har idag etablerat ett framgångsrikt företagande inom butiksbelysning, och har förhoppningar om att i framtiden kunna bli Gasell-företag.

Kan du berätta om Xcen, vad gör ni och hur startade allt?

Jonas FalkXcen startades 2006 och bygger på bolaget Värnamo belysning som grundades 1986. Namnet Xcen kommer från idén om att skapa en ”scen” i butiken för produkterna. Efter några tuffa inledande år har Xcen fått rejäl fart genom att man tidigt satsade på LED-tekniken. Det har gett bolaget stor kunskap om LED och väletablerade samarbeten med stora producenter av LED-belysning i Kina och Europa.

2013 inledde vi arbetet med att paketera och presentera bolaget på ett helt annat sätt. Det handlade om att presentera och tydliggöra den stora kunskapen Xcen hade om butiksbelysning och LED-tekniken samt att bättre presentera produkterna. Denna paketering, framförallt på webben, tillsammans med ett mer fokuserad och bättre försäljningsarbete gjorde att Xcen kunde inleda en expansiv resa. Från 9 miljoner i omsättning 2012 till 23,5 miljoner 2015. Antalet anställda har under samma tid ökat från 4 till 11 stycken.

Vad är er affärsidé och vad tror du företagets framgång består i?

Xcens affärsidé är: Belysning som skapar försäljning. Fokuset är helt enkelt belysning till butiker. Både belysning till butiksinredning och belysning som sitter i taket av en butikslokal.

Vägen till framgång har varit vårt fokus på butiksbelysning och att ta fram riktigt bra produkter anpassade för butiksinredning och butikslokaler - t.ex Global Trac. Genom att vara en kunnig och flexibel leverantör till våra kunder har vi lyckats bygga upp ett förtroende som deras partner som löser deras belysningsutmaningar.

Hur marknadsför ni er och hur hanterar ni den växande handeln online?

Vi har märkt att vår marknadsföring varit väldigt lyckosam och vi vill förbättra den ytterligare. Vi jobbar nästan enbart med digital marknadsföring.

På webben jobbar vi med SEO, Adwords och emailutskick för att driva trafik till webshopen. Vi vill genom att ge mycket information om belysning på våra webbplatser bygga upp ett förtroende hos kunden om att Xcen är rätt partner för deras projekt. Så när kunden väl kontaktar Xcen har de redan, förhoppningsvis, skaffat sig en positiv bild av företaget.

Direkta försäljningen på nätet är fortfarande bara knappt 10% av omsättningen, medans antalet kunder med stora projekt som hittar Xcen på nätet och sedan kontaktar oss på telefon utgör en stor del av intäkterna.

Vilken tycker du är den viktigaste egenskapen hos dig som entreprenör/företagsledare?

Jag brinner för att skapa ett välfungerande företag. Jag har är förmågan att samtidigt ha koll på teknik, försäljning och affären. Det gör att jag kan ha en helhetsbild av företaget samtidigt som jag kan grotta ner mig i alla möjliga detaljer. Jag brinner också för att effektivisera processer och stötta kollegor för att se till att de utvecklas i sina positioner.

Vad känner du är ditt största misstag som företagare? Vad skulle du i efterhand gärna gjort annorlunda?

Eftersom vi har haft en väldigt lyckad utveckling så känner man ibland att vi kanske skulle satsat ännu hårdare. Samtidigt finns det en poäng i att ta det lite lugnare och värdera branschen och möjligheter för att navigera rätt i företagets utveckling.

Ni hoppas nu på att bli Gasell-företag. Hur hoppas ni kunna lyckas med detta och vad är företagets huvudsakliga mål de kommande åren?

För att lyckas bli Gasell företag skall man växa och visa vinst. Det har vi lyckats med och våra mål är att fortsätta växa med vinst. Dels för företagets utveckling och som en säkerhet. Vid en framtida nedgång i konjunkturen ser vi det som en säkerhet att ha en större kundbas.

Vilket är ditt bästa tips för nya eller blivande företagare?

En bra produkt. Fokus. Satsa på marknadsföring och försäljning.
Har man en bra produkt så är den lätt att marknadsföra och rolig att sälja. För att få fram en bra produkt/tjänst som står ut, måste man fokusera. Man kan inte vara bäst på allt.

Mer om Jonas: Jonas Falk, 36år, Civilingenjör. Jobbat 8 år inom telekomindustrin med mjukvaruutveckling, produktledning och försäljning. Sedan 2013 heltidsanställd och delägare i Xcen.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.