Företaget Idas gröna lådor slog nyligen upp portarna i Helsingborg. Affärsidén är att köra frukt och grönsaker, tillsammans med anpassade recept direkt hem till kunden. Fokus ligger på att förenkla vardagen för kunderna men att samtidigt visa på vilken bra kvalité det finns på frukt och grönt.

Här är intervjun med Ida Andersson som är grundaren av företaget.

Vad dricker du helst?
Apelsinjuice eller äppeljuice.

Äter helst?
Rotfrukter i ugn.

Vilken är er affärsidé?
Frukt och grönsakslådor direkt hem till dörren med lite bättre kvalité och lite bättre pris.

Berätta lite kort om företaget?

Idas gröna lådor startade jag själv i samarbete med Swedlog AB som är ett frukt- och grönsaksföretag i Helsingborg med fokus på paketering av råvaror. Idas gröna lådor kör hem frukt och grönsaker i en returlåda (svenska retursystemet) direkt hem till konsumenterna. Det är både enkelt (man kan abonnera, antingen varje eller varannan vecka), smidigt (slipper bära hem tunga kassar från mataffären och slipper överhuvudtaget tänka på att handla frukt och grönt) och även roligt. (Varje vecka skickar vi även med olika recept som lådan är anpassad efter). Vi har olika lådor där kunden får en stor valmöjlighet.

Hur föddes idén?

När jag själv är ute och handlar är det tråkigaste som finns att just handla frukt och grönsaker. Det tar tid, väldigt lång tid. Du ska ta massa olika påsar, lägga i frukten och grönsakerna och sedan väga det. För mig som både arbetar och pluggar, tar det onödigt lång tid. Så därför handlade det både om att förenkla vardagen men vi ville även visa på vilken otroligt bra kvalité det faktiskt finns på frukt och grönsaker.

Vart är ni verksamma - kundområde?

Vi levererar i hela Helsingborg, från Laröd ner till Rydebäck. Vi levererar även till vissa delar av Landskrona kommun, Glumslöv, Billeberga och Asmundtorp.

Hur marknadsför ni er?

Vi marknadsför oss mycket på sociala medier. Vi har även delat ut broschyrer och även visat upp våra lådor lite smått. Det kommer mer efterhand.

Vilka är de största utmaningarna ni står inför?

Det är väl främst konkurrensen från liknande företag. Vi försöker sticka ut då vårt syfte först och främst är att ha bättre kvalité, men vi tänker även på vår miljö genom att använda oss av returlådor, som återanvänds. Vi vet även att det är viktigt just med priset och därför har vi ett pris som är lägre än våra konkurrenter. Att starta upp en ny verksamhet kräver mycket tid men än så länge har vi inte stött på några större problem.

Hur ser planerna för företaget framöver?

Vi vill fortsätta utöka vår kundkrets i framtiden. I dagsläget är det lagom med det område vi har, men så småningom kommer vi utöka då vi har märkt att intresset är väldigt stort på vissa håll. Det är så klart jättekul vilket gör att vi jobbar ännu hårdare.

Har du något gott råd till andra entreprenörer?

Tror du på något riktigt mycket, så kör, bara kör. Det enda som kan hända är att man misslyckas, men då kommer nya chanser och nya möjligheter, det gör det alltid.

www.swedlog.se

 

Vill du bli intervjuad eller skulle vilja intervjua någon, läs mer här.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.