Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Investera i din webbplats och tjäna mer pengar

Dela artikeln
torsdag, 30 januari 2014 0

webbplatsinvestering sponsrIdag finns det många olika verktyg och tjänster som låter dig skapa en hemsida till företaget billigt eller till och med gratis. Då får du visserligen göra jobbet själv, men du sparar också in på kostnaden för att anlita en webbyrå. Upplägget kan låta lockande, men det finns fallgropar – särskilt för dig som inte har någon erfarenhet av att bygga en webbplats och därför tillhör målgruppen för de här tjänsterna.

Lätt att bygga hemsida själv – svårt att göra det bra

Det är helt sant att vem som helst kan bygga en egen hemsida med minimala förkunskaper idag. Verktyg som färdiga mallar och enkel, HTML-fri redigering av innehållet har gjort webben mer tillgänglig för alla. Samtidigt är det precis som vanligt att man får vad man betalar för.

Med en billig gör-det-själv-lösning får du ingen egen design, utan måste anpassa innehållet efter en mall. Det finns oftast flera utformningar att välja på, men du kommer ändå att dela mallen med andra företag eller privata hemsidor. Alla typer av unik funktionalitet och design som är specialanpassad för dig och ditt företag får omedelbart stryka på foten.

Som regel får du också leva med att reklam för tjänsten du använder placeras i hemsidans sidfot. Det finns heller inga garantier för att din webbplats fungerar lika bra i olika webbläsare, eller anpassas för mobiler och surfplattor. Framförallt en mobilt optimerad webb är något som har blivit väldigt viktigt då mobil surfning praktiskt taget är lika stor som den traditionella användningen. Både för sökningar på Google och allmänt surfande har den mobila användningen växt starkt de senaste åren och fortsätter att göra det.

På det stora hela ger en hemsnickrad sajt ett mindre professionellt intryck av ditt företag. Besöket på hemsidan är ofta det första intrycket, och då vill du naturligtvis inte att kunderna vänder i dörren.

Det är några av anledningarna till att du faktiskt kan indirekt förlora pengar på att göra hemsidan själv istället för att göra en investering i din webbplats och anlita en webbyrå. ”Med fokus på att skapa webb som gör affärsnytta” låter som ett typiskt mantra för en webbyrå och en bra affärsplan, om du inte själv klarar av att följa det i utvecklingen av din webbplats bör du överväga att vända dig till en extern leverantör.

Den allt viktigare sökmotoroptimeringen

Ett annat problem med att bygga företagets hemsida på egen hand utan förkunskaper är att den inte optimeras för sökmotorer som Google – en viktig faktor som lätt kan förbises av lokala och mindre företagare. En betydande andel av alla som letar efter en specifik tjänst eller produkt gör först och främst sina efterforskningar på webben.

Googlesökningar är dessutom lokalt anpassade sedan ett antal år tillbaka. En sökning efter en tjänst eller produkt på orten brukar lyfta fram lokala företag i sökresultaten. Om du byggt din hemsida i ett gratisverktyg är risken stor att ditt företag inte ens är med i matchen.

Med andra ord har även du som driver en lokal frisersalong eller bilverkstad allt att vinna på att företagets hemsida är sökoptimerad.

Ofta en ren besparing att anlita en webbyrå

Du kan säkert sätta dig in i allt av det ovanstående själv och bygga en utmärkt hemsida till ditt företag, men är det värt besväret? Webbutveckling och sökmotoroptimering är områden i ständig förändring, det tar lång tid att lära sig och än längre att bemästra. Tid och pengar är synonymer för dig som är egenföretagare, så förmodligen är tiden bättre investerad i den egna verksamheten.

För att återgå till föregående exempel kan du ställa dig frågan om du skulle anlita en webbutvecklare för att klippa ditt hår eller laga din bil? Förmodligen inte. Däremot är han eller hon med all sannolikhet bättre än dig på att utveckla webbplatser.

Välj kommun från listan