Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Häva avtal vid försenad tjänst

Häva avtal vid försenad tjänst 27 mar 2009 02:12 #24980

Jag blev försenad med leverans av hemsida till en privatperson (ca en vecka). När jag väl kunde leverera vägrade kunden ta emot sidan (pga av förseningen). Han vill prompt ha pengarna tillbaka på ett visst datum. Jag har gått med på det för jag blev lite skärrad och har faktiskt aldrig råkat ut för något liknande under mina 7 år med företaget. Det är dessutom ganska otrevlig kommunikation även om jag försöker vara trevlig.

Vad säger ni om detta? Är det bara att sätta tillbaka pengarna eller?

SV: Häva avtal vid försenad tjänst 27 mar 2009 03:17 #24981

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Vad framgår av ert avtal?
Må väl!

SV: Häva avtal vid försenad tjänst 27 mar 2009 05:33 #24983

Om det är en privatperson som beställt av dig som företagare så gäller konsumenttjänstlagen.

Lite spontant så var du nog väldigt snäll, men å andra sidan är det inte alltid värt att bråka med vissa typer av människor för småpengar. De kommer bara att fortsätta bråka och strula och i slutänden kosta betydligt mer än man tjänade på dem i första skedet.

SV: Häva avtal vid försenad tjänst 27 mar 2009 08:54 #24984

Beror på (som vanligt). Ibland är det inte värt tiden eller jobbet att argumentera, samtidigt är det kunden som måste gå vidare för att få tillbaka pengarna om du redan fått betalt.

Är inte jurist men läser följande i konsumenttjänstlagen 1985:716, 29 §:

Hävning

29 § Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts, får konsumenten dock häva avtalet endast beträffande den del som återstår. Även i ett sådant fall får avtalet hävas i sin helhet, om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat på grund av dröjsmålet och näringsidkaren insett eller bort inse detta.

Om det finns starka skäl att anta att det kommer att inträffa dröjsmål av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet i enlighet med vad som sägs i första stycket. Lag (1990:935).



[edit]
Gäller den lagen även elektroniska tjänster, står endast lösa saker och fast egendom i inledningen?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Häva avtal vid försenad tjänst 27 mar 2009 12:32 #24989

Tack för hjälpen. Det var just det att vi var lite otydliga med avtal den är gången, jag brukar skriva bra sådana men typiskt nog inte nu. Kunden är också verksam på en community med många potentiella kunder och en del nuvarande kunder. Tänker att det inte är värt att bråka, men samtidigt har vi ruttet med pengar just nu.

SV: Häva avtal vid försenad tjänst 27 mar 2009 12:53 #24991

Om det går att prata med kunden kan ni ju komma överens om att de kan få rabatt då du trots allt har gjort färdigt beställningen och de troligtvis fortfarande är i behov av den. Kanske inte helt kul, men ev mer ekonomiskt än att inte få betalt alls för tiden.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Välj kommun från listan