Kund som vägrar betala faktureringsavgift?

36
Hej!

Jag har en kund som mejlade följande till mig idag: Hej hej,

Jag har betalt XXX:- för faktura XXX, jag har alltså dragit av 29:- i faktureringsavgift då det inte avtalats oss emellan.

Till saken hör att kunden den 16 april 2009 beställde kataloger från oss i vilka våra köpvillkor kan läsas. Där kan kunden bl a läsa följande: Vi bifogar fakturan med e-post för att skona miljön. Vill du att vi skickar med vanlig post så kan du begära detta. Tala då om vart fakturan ska skickas. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta. Eventuella invändningar mot ordern göres inom 5 dagar. Faktureringsavgift på 29 kr tillkommer.

Kunden ringde sedan till oss den 20 maj och beställde lite varor. Varorna levererades snabbt till kunden och faktureringsavgift fanns med på fakturan.

Skulle jag ha upplyst kunden i telefon om att det tillkommer en faktureringsavgift trots att kunden sedan tidigare fått våra kataloger och alltså hade haft chans att läsa våra köpvillkor innan beställning?

Ska jag acceptera och ge kunden rätt eller ska jag kräva in avgiften?

Kan någon här ge mig ett gott råd ang. detta så blir jag glad!
Mvh
Cina

2066
2
Att kunden kunnat läsa om ett villkor men inte blivit upplyst om det räknas knappast som ett bindande avtal. Det är dock ganska vanligt. Jag hade svarat kunden typ:[br][br][quote][br]Hej XXX![br][br]För att hålla låga priser på våra produkter har vi valt att täcka våra kostnader för fakturahanteringen med en fakturaavgift i stället för att lägga detta på produktpriset.[br][br]Tråkigt att du inte blivit uppmärksammad på vilka villkor som gäller. Dessa finns för framtida referens tryckta i vår katalog. Naturligtvis drar jag av avgiften på denna faktura.[br][br]Med vänliga hälsningar,[br]nnn[br][/quote][br][br]Eller något annat i vänlig stil. 29 kr är inte värt att lägga ner varken tid eller pengar på att försöka kräva in, bättre att ge en kund rätt i ett tveksamt fall.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Jonathans råd är mycket bra. Det är dumt att bli osams med kunder för 29kr.[br][br]Så här oss emellan kan jag kanske förstå om jag får betala en faktureringsavgift när faktura skickas på papper i ett brev med porto. Men för en mailad faktura som jag får skriva ut med egen toner och eget papper hade jag aldrig accepterat en fakturaavgift.
36
Hej på er![br][br]Ja, jag tyckte också att rådet från Jonathan var jättebra! Tack Jonathan! Och jag ska göra på detta vis. I detta fall var fakturan inte mejlad utan fysisk. Jag kanske ska ta bort fakturaavgiften från fakturor som jag skickar via mejl... för du har ju rätt i att kunden skriver ut själv. Men kostnaden för mig när jag skriver fakturan tänker jag då... Hur gör jag då med den?[br][br]Mvh[br]Cina
2066
2
Vet inte vad du säljer eller hur många fakturor det blir. Jag föredrar att baka in den kostnaden tillsammans med resten av administrationen (lokaler, bilar, försäkringar, avtal, telefoner, el, mm, mm), dvs öka priset eller minska utgifterna.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
36
Hej![br][br]Ja, så kanske man skulle kunna göra istället då. Tack så mycket för era råd![br][br]Mvh[br]Cina
2360
37
Redan för mer än 40 år sedan använde jag ett smidigt motmedel mot det då påbörjade faktureingsavgift, nämligen UTBETALNINGSAVGIFT. :D :bravo, på det viset förstod leverantören och jag varandra.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
Hej![br]Jag tycker också att du skall släppa det denna gång, men gör klart med kund vad som gäller vid traditionellt utskickade fakturor. [br][br]Sätter kunden i system att inte betala fakturaavgiften, då får du se över om det är värt att ta upp diskussionen igen.
36
Hej och tack för ditt svar![br][br]Jag har redan svarat kunden såhär: För att kunna hålla de priser vi har på våra produkter har vi valt att täcka våra kostnader för fakturahanteringen med en fakturaavgift i stället för att lägga detta på produktpriset. Jag är ledsen att du inte blivit uppmärksammad på vilka villkor som gäller. Dessa finns för framtida referens tryckta i våra kataloger. Naturligtvis drar jag av avgiften på denna faktura då jag vid vårt telefonsamtal inte upplyste dig om att denna avgift tillkom.[br][br]Funderar också på att ev. ta bort avgiften och lägga den på något annat istället.[br][br]Mvh[br]Cina

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.