Pålägg för fakturauppdelning?

36
Hej!

Det jag undrar över är följande:

Vilka kostnader får man ta ut för merarbete t ex uppdelning av faktura?
Vad ska denna extrakostnad baseras på?
Finns det några regler för detta?
Får man lägga på en extrakostnad på 1950 kr som ska betalas i förskott när en kund vill dela upp en faktura?
Ska man som kund acceptera en extrakostnad på 1950 för detta?

Finns det någon här som skulle kunna besvara dessa frågor eller hänvisa mig till någon som kan sådant?

Mvh
Cina
2066
2
Tror inte det finns något som säger att ett företag måste acceptera att dela upp en faktura om det inte står i något avtal. Det borde stå dem ganska fritt att be om vilket pris som helst, som ju motparten naturligtvis inte måste acceptera.[br][br]I det här fallet tycker jag företaget verkar riktigt tråkigt att ha att göra med. Det verkar för övrigt vara ett mindre företag som nyligen startat ett AB från en tidigare verksamhet.[br][br]Svårt att ge några direkta råd, men personligen hade jag aldrig accepterat en sådan avgift. Om jag hade velat betala fakturan skulle jag ordna pengar på annat håll, till och med ett lån med sämsta möjliga ränta är bättre än det. Jag hade seriöst funderat på att ringa upp dem och be dem fara och flyga. (Det kan dock vara jobbigt om de nu skulle orka dra det till rätten och du inte har tid/pengar/lust att ägna åt det.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.