Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Får man som grossist/återförsäljare "bryta" med en kund/butik?

Får man som grossist/återförsäljare "bryta" med en kund/butik? 07 jul 2009 08:48 #26854

Har en fråga på ett ämne som har cirkulerat i många år men som jag adrig sett något konkret på.

  • Ponera att man har ett grossist/produktions företag som enbart säljer till återförsäljare (dvs butiker).

  • Man säljer enbart till de man har godkänt som kund, dvs de som har uppfyllt vissa krav. (Registrerat företag, F-skattsedel, m.m.)


  • Plötsligt får man reda på att en av ens butiker/kunder pratar "ner" era produkter för att sen sälja in andra konkurrerande märken.
    Vilka rättigheter har man då som grossist/producent?
    Kan man neka fortsatta inköp förutsatt att man inte speciella överenskomna avtal eller liknande?

    Detta är det "rykte" jag hört i många år som både butiksägare OCH producent att man enligt lag inte får göra, dvs bryta med en "kund" oavsett hur illa de beteer sig.
    Stämmer detta?
    Vad är det som gäller?
    Vart kan man läsa mer om detta?

    Har letat runt en del på nätet och har bara hittat svävande andrahands information.

    SV: Får man som grossist/återförsäljare "bryta" med en kund/butik? 07 jul 2009 20:23 #26857

    Så länge du inte har en dominerande marknadsposition, kan du be återförsäljare flyga och fara som du vill. Jag tror du kan hitta mer info hos konkurrensverket.

    Men att komma dit är ett misslyckande som i regel beror på att man inte gjort två saker.

    1: Man var inte noggrant selektiv när man accepterade återförsäljaren.
    2: Man har inte lyckats förklara för återförsäljaren att det finns bäst pengar att tjäna på att sälja din produkt.

    De flesta slarvar en hel del redan på punkt ett, och får en hel drös med "återförsäljare" som reggade sig för att göra en enstaka affär.  Det kan man justera genom att kräva vissa nivåer och frekvens på sina köp, annars åker man ut.

    På punkt två är det svårare, för återförsäljaren har också en ekonomisk verklighet, och tjänar man 15% mer på att sälja konkurrentens prylar kan du räkna med att de gör en hel del för att komma dit. Är det dessutom provisionskåta säljare hos återförsäljaren så kan nog både den ena och andra metoden användas.

    SV: Får man som grossist/återförsäljare "bryta" med en kund/butik? 07 jul 2009 22:22 #26858

    Jag råkade ut för detta när jag var generalagent för ett världsledande företag för exklusiva företagsinredningar. Många av de stora kjedjorna gratulerade mig och handlade men en gick bakom ryggen med ett brev till fabriken.  Fabriken var rakryggad och sände brevet till mig med undran vad det var för knäppskalle.  Utan att tala om att jag visste om brevet gick jag till knäppskallen och frågade om han var nöjd med mig eller om han hade något otalt på något sätt.  Masken föll av när jag visade brevet och han fick inte vara med och äta ur guldskålen. Jag hade många års framgång med den fabriken medan knäppskallen fick färre som ville leverera till honom, och då går det åt .........
    Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

    SV: Får man som grossist/återförsäljare "bryta" med en kund/butik? 09 jul 2009 12:32 #26890

    Tackar för lite feedback,
    Verkar som det är ganska "öppet fält" att "skydda" sina produkter/märke så länge man inte är ett företag/märke som Microsoft/Windows. ;)

    Välj kommun från listan