Fakturering vid längre leveranstid?

36
Hej!

Finns det någon här som kan hjälpa mig med information kring huruvida man måste eller inte måste tillhandahålla varor till en kund innan man fakturerar kunden?

Det är så att vi beställer varorna från vår leverantör när vi får in beställningen från vår kund eftersom varorna tillverkas per beställning. Leveranstiden är cirka 2 månader eftersom varorna fraktas med båt. Vad är brukligt vid långa leveranstider när det gäller fakturering?

I vårt avtal har vi skrivit att kunden får 20 dagars kredit på fakturan. Men vi har inte skrivit in att det gäller efter att varorna är levererade.

Såhär har vi skrivit i vårt aval:
Betalning sker mot faktura 20 dagar eller i förskott
Är betalningen oss tillhanda inom 7 dagar lämnas ytterligare 2 procent rabatt på nästkommande order
Levererade varor tillhör XXXXXXX till dess att full betalning har erlagts
Moms tillkommer på priserna i katalogen.
Tack på förhand!
Cina
2066
2
Brukligt är nog att fakturera vid leverans. Om ni är överens är det klart att du kan fakturera när du vill.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Det finns ingenting som hindrar att man försöker göra andra former av avtal för betalning. Upplägg som t.ex. 30% vid order och resten vid leverans är inget ovanligt i många affärer. [br][br]Om jag förstår dig rätt så har du fått "napp" av en rätt stor kund med potential att köpa betydligt mer än sedvanlig kundgrupp. Om vederbörande betalar katalogpriset så är det väl rätt rimligt att man inte bråkar så mycket om betalningsvillkoren, men skall man ge rabatter så är det rimligt att betalningsvillkoren också förhandlas om.[br][br]Men, jag tror man har att vinna på att försöka lösa finansieringen på annat sätt än genom kunden. Så fort kunden tycker att du är ett hinder mellan dem och tillverkaren av produkterna istället för en länk mellan dem och produkterna så kommer de att runda dig.
36
Hejsan och jättemycket tack för era svar! Det är precis så som jag själv tycker och tänker inför detta, men jag var tvungen att fråga så att jag var helt säker.[br][br]Hälsningar[br]Cina
151
Det är ju en idé att ta en handpenning vid order och resterande via faktura vid leverans. Men har du inte det i avtalet och pappret redan är påskrivet så går det ju inte.
MVH Richard Andréasson
36
Hejsan![br][br]Ja, det är ju faktiskt en idé när jag nu tänkt efter lite, att skriva in i vårt nya avtal att vi tar handpenning vid större ordrar. På så sätt så blir det ju inte lika tungt för oss och kunden kanske känner att han "kan" gå med på det, då det inte är hela ordersumman utan kanske istället ser det som en "säkerhet".[br][br]Ja, det tål att fundera över...[br][br]Tack för svaret![br][br]Hälsningar[br]Cina

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.