Sälja varor från konkursparti, hur göra med garantier?

4
Hej!

Jag är ny på forumet och har precis hittat detta,  som jag tycker verkar vara en mycket bra sida.

Jo, jag har ett eget företag som säljer bildelar, och funderar eventuellt på att köpa in lite konkursvaror från  t.ex KVD.se eller bizellit och liknande för att i min tur kunna sälja dessa vidare till slutkund.

Min fråga är vad som gäller kring garantier och reklamationsrätt på sådana varor. Jag vill ju givetvis göra rätt för mig gentemot kund, men inte stå till svars om jag inte behöver.

Min fundering är följande:

Ponera att om jag köper in t.ex. bromsbelägg från ett konkursparti via ett annat företag, och säljer dessa till slutkund. Då har ju jag ingen möjlighet att vid en eventuell kundreklamation reklamera felaktiga produkter gentemot min leverantör.

Nu har jag fått för mig, att om man anger att detta är just konkursvaror som man säljer, så behöver inga garantiutfästelser göras? Givetvis kommer också priserna att vara lägre än vad som är fallet för de ordinarie produkterna som jag säljer. Reklamationsrätt har man ju alltid som kund, men hur pass generös måste man vara här?

Sedan är det ju självklart att om något blir fellevererat eller är defekt från början, att jag som företag vill stå för detta, annars har jag väl inga kunder kvar efter ett tag, men det jag inte vill hamna i är sitsen att jag får så mycket kostnader pga reklamationer som jag sedan inte kan få ut i min tur av en leverantör, att detta blir olönsamt för mig.

Lite luddigt formulerat kanske, men behöver verkligen hjälp och synpunkter och är otroligt tacksam för dessa!

mvh
Jesper Westman

1165
Om du säljer till privatpersoner så kommer du inte undan deras reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Säljer du till företag så är det däremot lugnt, då kan man ange att ingen garanti finns.[br][br]Det finns ju en anledning till att konkurspartier är billigt (eller skall vara i alla fall), eftersom man tar på sig en massa ansvar också.
4
Tack så mycket för det svaret :).  Då får jag helt enkelt se till att ta ut vettiga priser för det jag säljer, så att jag har råd med eventuella reklamationer. [br][br]Misstänkte nästan att det var så efter som konsumentköplagen är icke-dispositiv men man vet ju aldrig.  [br][br]mvh[br]Jesper, Broscarparts[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.