Bestrida faktura pga sen leverans?

40
1
Föreställ er följande scenario:

Varor är levererade till kund enligt beställning och till överenskommet pris med villkor tydligt angivna i orderbekräftelse. Pga en något försenad leverans erhåller kund 10% rabatt på fakturabeloppet.

En vecka efter förfallodatum kontaktas kund då betalning inte har erhållits. Kunden svarar då att pga sen leverans ämnar man inte fullfölja betalning innan tre veckor efter förfallodatum. Kund har på inget sätt bestridit fakturan eller kontaktat företaget och meddelat avsikterna om att senarelägga betalningen.

Kunden uppmanas att snarast erlägga betalning, i annat fall utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Båda tydligt angivna i orderbekräftelse och faktura.

Kan kunden i detta läge bestrida fakturan?

Beställda varor är som sagt levererade, ingen kontakt har tagits med företaget innan förfallodatum och ersättning för sen leverans har utgått till kund.

Om det går vidare till KFM och kund bestrider så företaget tvingas till Tingsrätten, borde det då inte vara slam dunk till företagets fördel?
14
Kanske har dom dåligt med pengar och försöker en "variant". [br][br]Ring och prata med dom på ett trevligt vis. Företagare är också människor  :P.
40
1
Nu löste det sig till slut, även om jag blev tvungen att förklara det ingångna avtalet och principerna med en räntefaktura. Efter att jag erbjudit mig att inte ta ut påminnelseavgift och ränta om betalningen ankom inom ett visst antal dagar (trots försening) så kom perngarna in på kontot utan vidare kommentarer.[br][br]I det här fallet rörde det sig om en privatkund.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.