I konflikt med kund om faktura

1
Hej allihop,

Tänkte passa på att skriva mitt första inlägg här. Som lite bakgrundsfakta kan jag säga att det företag jag driver är en enskild firma inom området motorsport.

För ett tag sedan fick jag en förfrågan från ett aktiebolag med fyra anställda om att leverera en tjänst och lite delar till dom. Vi kom överens om priset via telefon och jag utförde tjänsten samt levererade delarna. Gällande betalning blev jag ombedd att skicka en faktura "enligt mina vanliga rutiner" som deras kontaktperson sa.

Sagt och gjort, jag skickar en faktura med 14 dagars betalningstid precis som jag alltid gör. 14 dagar passerar och ingen betalning sker, jag försöker kontakta aktiebolaget utan framgång och bestämmer mig för att skicka en påminnelse (med brev) efter 4 arbetsdagar. Det går ytterligare 4-5 dagar och ingen betalning sker.

Jag kontaktar företaget igen utan framgång. Efter ytterligare 3 dagar får jag tag på den som äger företaget genom att ringa hem till honom. Han brusar då upp och säger att fakturan jag skickat till dem är "olaglig" eftersom dom inte fått 30 dagar på sig att betala och således kan skita i att betala eller göra en utbetalning när det passar honom och att jag får lov att rätta mig efter deras rutiner.

Nu är inte jag någon jurist, men jag vill minnas att ingen sådan lag finns utan att §49 i köplagen bör gälla? Dvs. om inget framgår av avtalet ska köparen betala när säljaren kräver det? I det här fallet 14 dagar vilket jag tycker är en skälig tid.

Köparen hade från början tänkt betala ut mina pengar efter 31 dagar men har nu hotat att dra in betalningen eftersom jag "varit så jobbig" och "oprofessionell" som kontaktade företaget och framförde mina krav.

Jag tycker för övrigt att det är otroligt konstigt att dom anser fakturan vara olaglig/felaktig och sedan inte bestrider fakturan eller ens kontaktar mig för att påpeka detta. I mina icke-juristögon har man då accepterat fakturan, men vad säger den rätta juridiska tolkningen om detta?

Mvh. Fredrik
338
25
Ja det låter mycket märkligt. Han kanske har spenderat lite för mycket pengar i sommar.. Jag brukar be om 30 dagar ibland ifall beloppen är större men då säger jag till så vi har en dialog. Men att kalla fakturan för olaglig är bara trams. Jag fick precis en offert på över miljonen och de vill ha 10 dagar betalningsvillkor vilket är lite styvt. Nu har de lagt in det i offerten och det kan ju vara bra att tänka på att göra så det inte blir några missförstånd. Men jag tycker du ska prata med kunden igen och fråga om ni ska dela upp betalningen om den är för stor. Då gör du i alla fall det du kan för att hjälpa kunden även om jag i detta fallet hade Grrrrr

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.