Ofakturerat

1
Säkert en ovanlig fråga: En leverantör som levererat sin vara (i detta fall en tjänst) och sedan inte fakturerar mottagaren. Hur lång tid är det rimligt att mottagaren av varan ska vänta? Finns det någon tidsgräns när mottagaren inte längre kan anse sig vara skyldig att betala leverantören?
29
Hej Iama, [br] [br]Ja, det finns faktiskt sådana gränser och de framgår av Preskriptionslagen. När en fordran inte längre kan göras gällande säger man att den är [i]preskriberad[/i]. [br] [br]Huvudregeln är att ett krav förfaller tio år efter uppkomsten. I konsumentförhållanden är preskriptionstiden kortare, nämligen tre år. [br] [br]Preskriptionslagen: [url]http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM[/url] [br] [br]Det vore rimligt att tro att ond tro hos mottagaren (den som väntar på fakturan) gör att fordran inte preskriberas, men så är inte fallet. [br] [br]Mvh [br]Jesper
MIND THE MARK
Konsulttjänster inom immaterialrätt
VARUMÄRKEN/DOMÄNNAMN/DESIGN
UPPHOVSRÄTT/MARKNADSRÄTT
www.mindthemark.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.