Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Distansförsäljningslagen

Distansförsäljningslagen 26 apr 2007 10:11 #8601

Hej,



Om jag specialbeställer en vara till en kund.

Är jag då tvungen att ge ångerrätt på den? Min tanke är att jag tydligt upplyser om att det är just en specialbeställning och därför ingen ångerrätt men självklart garanti.

Leverantören tar inte tillbaka den och inköpskostnaden är stor jämfört med vinsten.



Mvh



Henrik

Distansförsäljningslagen 27 apr 2007 13:16 #8634

I detta fallet så kan kunden åberopa sin ångerrätt.

Om du sedan säljer varan med vinst eller inte spelar ingen roll.

Leverantören är skyldig enligt köplagen att ta tillbaka varan.
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

SV: Distansförsäljningslagen 16 maj 2007 21:45 #8932

Ja man har alltid 14 dagars ångerrätt. Varan ska vara obruten vid en eventuell retur dvs i sin originalförpackning...

Fredrik Goldhahn
eventkock.e-butik.se/?ref=foretagande

SV: Distansförsäljningslagen 01 sep 2008 09:37 #20021

  • sod
  • sod's Avatar
  • OFFLINE
  • Flitig postare
  • Inlägg: 219
  • Tack mottaget: 1
Ångertiden gäller inte om varan är specialgjord för kunden.
Till exempel handukar med kundens namn broderade.

SV: Distansförsäljningslagen 01 sep 2008 13:03 #20026

Det finns begränsningar i ångerrätten, jag kan återkomma med hänvisningar till relevant lagtext i kväll om det är av intresse.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Välj kommun från listan