Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Kan man bli en Bloggföretagare?

Dela artikeln
onsdag, 11 maj 2011 1

Kristoffer på Spelkanalen.comIdag är pratas det inte alls lika mycket om bloggande i medier. Debatten har förskjutits till hetare ämnen inom sociala medier som Twitter, Facebook och Linkedin. För mig är det bara ett tecken på att bloggandet håller på att mogna och bli mer seriöst.

I min värld är det också ett tecken på att det finns mer pengar i segmentet bloggande, även om det såklart varierar mellan de olika vertikalerna. För att belysa detta intervjuade jag Kristoffer Karlsson som driver en sport och spelblogg i sitt företag så att Kristoffer kan dela med sig av några av sina insikter kring Bloggande som företag.

Hur kom sig att du startade Spelkanalen? Varför blev det just Sport och spel?

Sport har alltid varit mitt stora intresse och jag älskar att skriva. Det började som för många andra som en kul grej, men jag märkte ganska snabbt att människor var intresserade av att läsa det jag skrev och efter hand höjde jag ambitionsnivån.

I dag ser jag mycket seriöst på mitt bloggande och jag lägger mycket tid på att producera kvalitativt innehåll. Jag försöker också att ständigt utveckla www.spelkanalen.com till en attraktiv webbplats för människor som gillar att spela på sport.

Hur mycket tjänar man som spelbloggare?
Det där varierar väldigt mycket och är tätt sammankopplat med vad som händer i sportens värld. Vid stora idrottsevenemang som till exempel fotbolls-VM eller Champions League så ökar ofta intäkterna med flera hundra procent. En vanlig onsdag när inget av Europas topplag är i elden så blir det ärligt talat ganska låga inkomster.
För att tjäna mycket pengar så behöver du först och främst ha en hel del trafik till din webbplats. Men trafiken i sig ger inga intäkter. Att bli skicklig på att omvandla besökare till konverterande kunder – där har du hemligheten med att lyckas som bloggare och affiliate!

Vad krävs för att man skall lyckas?
Jag skulle vilja säga att det framför allt krävs tre saker för att lyckas som sport/spelbloggare.

  1. Du måste ha ett genuint intresse och ett stort kunnande om sport. Att varje dag producera artiklar och innehåll om något som du inte brinner för kommer aldrig att fungera. Din målgrupp är sportintresserade människor och de märker direkt om du inte har känsla för ämnet.
  2. Du måste ha en grundläggande förståelse för hur sökmotorer fungerar (alternativt en stor vilja att lära dig).Precis som i all internetbaserad verksamhet måste du ha lite koll på hur man skriver och beter sig för att hittas och gillas av sökmotorerna. Här finns hur mycket som helst att lära, men jag skulle säga att du kommer ganska långt med grundläggande kunskaper.
  3. Du måste kunna uttrycka dig väl.Alla kan inte skriva så att folk vill läsa. Det går att lära sig till viss del, men en grundläggande känsla för det skrivna ordet är en förutsättning för att kunna driva en bra blogg.

Förutom punkterna ovan krävs naturligtvis det som krävs i allt företagande. Du måste ha en stark inre motor och drivkraft. Du kommer att uppleva misslyckanden och du kommer att tvingas gå igenom perioder då förväntade intäktsmål inte uppnås. Då måste du fokusera på dina långsiktiga mål och tro på din idé – annars kommer du att drabbas av den så kallade bloggdöden, som drabbar en väldigt stor andel av alla nystartade bloggar.

Vad är ditt bästa tips för de som vill ge sig in i leken och starta en spel- och sportblogg?
Ställ dig först frågan om du uppfyller de tre punkterna ovan. Gör du inte det så tycker jag du ska välja en annan inriktning på din blogg. Hitta ett ämne som du (och många andra) brinner för. Kan du få mycket trafik till din blogg så finns det alltid vägar att tjäna pengar.

Om du med någorlunda gott samvete kan säga att du uppfyller punkterna ovan tycker jag du ska köra en testperiod. Registrera ett konto på någon av gratisbloggtjänsterna och sätt igång. Kör utan annonser och försök bygga upp en liten, men trogen, läsarkrets. Om du känner att du har kvar “drivet” efter några månader kan du sakta men säkert börja experimentera med annonser och affiliatelänkar. Det kräver dock att du har en del trafik till din sajt för att det ska ge dig något tillbaka i slutändan. Ett mycket vanligt misstag är att ha allt för mycket annonser på sin sajt. Det skadar trovärdigheten, och därmed också intäkterna.

Konkurrensen börjar bli ganska tuff i “branschen” så därför kan det vara en bra idé att avgränsa sin blogg ganska hårt och satsa på att bli bäst inom en smal nisch. Det minskar förvisso din potentiella kundkrets, men faktum är att det kan vara betydlig lättare (och billigare) att marknadsföra en smalare sajt. Du kan med lite tur hitta klockrena kanaler som gör att du i princip kan prickskjuta direkt på din målgrupp. Det här gäller givetvis inte bara för sport- och spelsajter utan kan appliceras på vilket marknadssegment som helst. Tänk bara på att i förväg kolla upp att det finns lämpliga annonsörer som kan passa på din blogg.

Att driva eget kan vara tungt. Vad motiverar dig om kvällarna när du behöver jobba på och är trött?
Det är lätt att motivera sig när man har förmånen att jobba med något man tycker är kul. Det svåra är snarare att begränsa sig. Om man jobbar för mycket blir nämligen effektiviteten lidande till slut och det kräver självinsikt för att inse när det det är dags att bryta för dagen. Sömn är lika viktigt som entreprenörsanda – det är lätt att glömma bort!

Jag har en stark drivkraft och en tydlig bild av vad jag vill uppnå. Förutom mina stora långsiktiga mål så jobbar jag också med kortsiktiga, tydligt mätbara mål. På så sätt kan man alltid pressa sig till att nå ytterligare en milstolpe.

När man har byggt upp en trogen läsarkrets känner man också ett ansvar att leverera – dag efter dag, vecka efter vecka. Läsarna förväntar sig att det ska finnas nytt material på sajten varje dag och med nöjda kunder får du också återkommande besökare, vilket i sin tur leder till ökade intäkter.

Om någon på Företagande.se vill hjälpa dig med ditt företag, vad kan de göra för att hjälpa dig?
Jag är alltid intresserad av olika typer av samarbeten. Om det finns någon som har en webbplats som vänder sig till samma målgrupp så är jag övertygad om att vi kan hitta samarbetsformer som gynnar båda parter.Kristoffer har lovat att besvara frågor kring hur man gör för att lyckas med kombinationen bloggare och företagare i kommentarerna nedan. Vill du hellre fråga Kristoffer direkt, finner du Kristoffer på Twitter här.

Kommentarer

  • VM i fotboll
    VM i fotboll onsdag, 11 maj 2011

    Väldigt intressant artikel. Har precis påbörjat en egen fotbollsblogg med ganska lite annonser nu i början och hoppas givetvis på en succé, men vet att man måste ha mycket tålamod speciellt i början om man vill lyckas.

Välj kommun från listan