Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Lär av Goda Förebilder

Dela artikeln
tisdag, 10 december 2013 0

Om man vill ”lyckas” och bli ”framgångsrik”, så kan man vinna enormt mycket på metoden att lära sig av hur andra har gjort. Det skulle ta tusentals år att själv pröva sig fram och lära sig från egna misstag (”trial & error”). Många lever under illusionen att det mesta i deras vardag är ”självklarheter” – och glömmer bort att föräldrar, gigantiska utbildningssystem och övriga omvärlden har haft betydande roller i att förmedla dessa ”barnsligt självklara” saker.

De mest kända historiska nytänkarna, såsom Sir Isaac Newton, Bruce Lee och Steve Jobs, studerade tvärtom målmedvetet massor av livsområden och ”plockade ut” det bästa som passade in i det nya som de höll på att skapa. I många sammanhang kallas denna process: "eklektik". Superentreprenören Marcus Wallenberg (1899-1982) använde ibland ordet ”kombinationsförmåga”. Marcus ”MW” Wallenberg hyllade kombinationsförmåga som avgörande för entreprenörskap, innovation och företagandets framtid.

Ett ofta nämnt exempel är hur eklektikern Steve Jobs på 1970-talet inhämtade lärdomar om handskrivningskonsten "Kalligrafi" för att skapa lösningar så att datoranvändare fick snygga bokstäver i sina elektroniska skärmar. 1989 publicerade organisationskonsulten Robert C Camp en bok på temat eklektik, men döpte om temats namn till ”Benchmarking”. Boken fick titeln "Benchmarking: the search for industry best practices that lead to superior performance". Den blev en succé och begreppet ”benchmarking” blev snabbt etablerat i den prestationshungriga företagsvärlden. Detta ledde förstås till att institutioner för ”högre utbildningar” började undervisa om benchmarking och att studenter skrev avhandlingar om ämnet. Hos exempelvis Göteborgs universitet kan man således år 2013 finna följande beskrivning: ”Benchmarking är en metod för att systematiskt lära av goda förebilder”.

En av de populära böcker som innehåller lärdomar från starka förebilder heter "Medicieffekten - revolutionerande insikter i skärningspunkten mellan idéer, begrepp & kulturer" (publicerad 2005, av Frans Johansson). En tidlös klassiker från en av tungviktarna inom ledarskapsforskning heter "Organizing Genius: The Secrets of Creative Collaboration". Den publicerades 1997 av professorn och presidentrådgivaren Warren G. Bennis, och handlar om vad det är som gör att vissa har lyckats samla människor bakom sina idéer och skapat enormt framgångsrika organisationer, medan andra har haft problem att komma igång.

För den som vill läsa färskare och ”enklare” skrivet material har en bok nyss utkommit som heter "Guldklockans tid är förbi: Så bygger du framtidens mest framgångsrika företag." Bokens fokus är på hur man attraherar, organiserar och behåller talanger, vilket är en avgörande faktor för vilka bolag som blir framtidens vinnare. Författarna – Christian Albinsson och Gustaf Geterud – har bland annat talat med Ikeas grundare, Ingvar Kamprad. Medan författarna har topputbildningar och är väl meriterade har de medvetet satsat på att skriva en bok som är lätt läst: "Vi skrev boken för att vi tyckte att det bara fanns torra alternativ i boklådorna. Vi ville skriva en managementbok med "Kanal 5-språk". Den nya generationens företagsledare behöver ny inspirationslitteratur än den som är skriven av en farbror som jag jobbat på ett universitet hela sitt liv".

Möjligheterna att få systematiskt "handplockade" och extremt värdefulla erfarenheter finns serverade för den som vill utvecklas snabbare. Det räcker med ett bibliotekslånekort eller att man hittar till en bokhandel som Adlibris (online) eller Akademibokhandeln. Lär, utvecklas, väx!

ÄMNEN:

Välj kommun från listan