Att verkligen lyssna på din kund hjälper dig mer än klämkäcka säljargumentNär du vill sälja måste du inte alltid komma med ditt bästa och mest klämkäcka säljargument. Genom att istället ställa smarta frågor får du kunden att sälja till sig själv!

Att ställa frågor ger dig möjligheter att få kunden att inse sitt behov själv och förstå att de borde göra något åt sin situation. När man får en fråga känner man sig manad att svara på den, det är i alla fall så som våra sociala normer fungerar, om man inte ser till duktiga politiker som lärt sig att undvika att svara på frågor.

Här får du 4 exempel på säljande frågor som du kan använda för att ro hem din nästa affär

1. Utforskande frågor

Frågor som ger dig användbar information och information är en konkurrensfördel. Utforskande frågor tar reda på mer om hur och var kundens behov är och om din tjänst eller produkt är passande för dem. Försök att finna detaljer som leder åt ett icke tillfredställt behov.

-    Hur tillfreds är du med de resultat du har idag?
-    Vilka resultat skulle du helst se att du hade?

2. Relationsbyggande frågor

Frågor kan också bidra till att skapa ett band, en relation mellan dig och din kund. Visa ditt intresse genom att fråga om saker som visar att du bryr dig om dem. Vi köper saker från folk vi känner till, gillar och litar på.

-    Vad gjorde du i helgen? ... Var du på den där föreläsningen för företagande kvinnor? Den var ju helt fantastisk!
-    Vad skulle du helst vilja lösa här och nu?

3. Undervisande frågor

Frågor kan också användas för att lära dem mer om produkten, framkalla åsikter eller kanske ställa retoriska frågor som det inte finns något svar på. Undervisande frågor får personen att tänka och dra sina egna slutsatser.

-    Vet du hur länge det här filtret håller?
-    Kan du tänka dig att ta med dig detta hem idag?
-    Vill du testa detta under en månad för att se om det är något för dig?

4. Avslutande frågor

Du kan också ställa frågor för att få kunden att ta ett beslut dvs. att du går mot ett köpavslut. Avslutande, eller kanske rättare sagt förslutande frågor, uppmuntrar kunden att bestämma sig för att investera i det du säljer.

-    Hur skulle detta se ut hemma hos dig? (så att kunden får visualisera istället för att säga: ”detta skulle se bra ut hemma hos dig”, som endast är din åsikt)
-    Hur går vi vidare?
-    När vill du göra din beställning? (istället för ”vill du göra en beställning”?)

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.