Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

20 tips hur du hittar fler nya kunder till ditt företag

Dela artikeln
söndag, 08 maj 2016 0
Goda råd hur du hittar nya kunder samt bearbetar gamla för att öka kundregistret Goda råd hur du hittar nya kunder samt bearbetar gamla för att öka kundregistret

Som företagare är kunden A och O i verksamheten. Det är ju kunden som ger dig inkomsterna. Har du en strategi för att få fler kunder att handla av dig eller att anlita dig? Om inte, följ med i denna artikel så ska du få en rad goda råd som kommer att hjälpa dig att öka kundbasen och snabbt skaffa fler kunder som vill köpa av dig. (En del av dessa råd ger snabba resultat, andra är mer långsiktiga åtgärder.)

Dessa tips gäller oavsett om du driver en e-butik/onlineförsäljning, en fysisk butik, jobbar som konsult eller hantverkare. Du kan ha stor nytta av dem då all försäljning följer samma principer.

Långsiktigt tänkande med kunden i fokus, hela tiden, det skapar affärer.

4 tips för att bearbeta dina nuvarande kunder (steg-för-steg)

Detta är ett smart sätt att nå fler kunder. Många missar det vilket är synd då det är ett kostnadseffektivt sätt för nykundsbearbetning. Denna del gäller så klart bara dig som redan har minst en kund.

1. Börja med att ta reda på allt om dina nuvarande kunder. Utveckla en exakt profil av de som köper; ålder, utbildning, kön, civilstånd, sysselsättning, hobbies, och de platser de besöker, on-line och off-line. Ju mer du vet desto bättre. Detta kommer du ha nytta av när du skapar din marknadsföring och riktar den för att maximera dina insatser.

2. Kontakta befintliga kunder och ta reda på deras behov och önskemål. Ta dig tid att besöka eller ringa dem. Ställ relevanta frågor. Lyssna och lär. Vad tycker de om dig och finns det några konkurrenter som med är bra? Dels får du här en fantastisk marknadsundersökning, dels visar du kunden att du verkligen bryr dig.

7 sätt att skapa en marknadsföringskampanj med små medel

3. När du ändå har kontakt med dina nuvarande kunder, fråga dem om de har vänner eller affärsbekanta som med skulle kunna vara intresserade av din produkt eller tjänst. Nu har du på ett enkelt sätt med hjälp av referensmarknadsföring fått fram varma leads, eller halvvarma åtminstone.

Är din kund nöjd med dig så är det normalt inga problem att hjälpa till med detta. Du kan erbjuda en rabatt till din kund om de skapar leads till dig, men det är inte nödvändigt. Skicka hellre ett par trisslotter, biobiljetter eller annat som tack för hjälpen.

4. Kontakta nu dessa leads och säg att du fått deras namn och kontaktuppgifter av deras gemensamma bekant.

Tänk på: Ett telefonsamtal slår nästan alltid ett mejl som första kontakt. Du kan sedan följa upp med mejl och skicka information.

3 tips för att nå nya kunder med hjälp av marknadsföring

1. Gör en analys av din marknad. Vilka är dina kunder? Finns det någon idealkund? Har du redan gjort en undersökning av nuvarande kunder, enligt ovan, har du redan kommit en bit på vägen.

2. Gör en marknadsplan. Här har du en guide som är strålande

3. Skapa ett bra erbjudande och testa olika vägar. Det är inte alltid den vägen du tror som är bäst. Det gäller att vara flexibel.

26 tips om hur du skapar oemotståndliga erbjudanden

Tänk på: Lyft fram kundfördelar och inte produktfördelar. Kunden köper inte egenskaper utan lösningar på dennes problem och utmaningar. Kunden köper också dig/ditt företag. Det betyder att om du inger förtroende, att du vill hjälpa kunden och agerar långsiktigt, så kommer du få fler betalande kunder, idag och lång tid framöver.

3 tips på marknadsföringskanaler du bör kolla närmare på

Här listar jag bara snabbt de kanaler som är extra intressanta. Jag går inte in på djupet då artikeln skulle bli väldigt lång, så ta hjälp genom att fråga någon kunnig eller ställ din fråga i vårt forum

Dessa tre kanaler kan du köpa marknadsföring i och de anses av många som effektiva då du kan styra kampanjerna mot en nischad målgrupp.

  • Google Adwords
  • Facebook
  • LinkedIn

Läs mer här om dessa marknadsföringskanaler och hur du når nya kunder

10 tips hur du når framgång i kundanskaffning

Vi avslutar med några tankar och välbeprövade sätt att marknadsföra ditt företag.

Tänk på: Att testa olika vägar är smart, men det betyder inte att du ska byta metod hela tiden. Uthållighet krävs. Många ger upp för snabbt och det finns inga genvägar för att få företaget att växa.

  • Skapa en smart hemsida med fungerande, sökmotoroptimerad teknik. Din hemsida är en av de viktigaste marknadsföringsplatserna för dig, oavsett vilken bransch du verkar inom. Genom smart hemsidedesign, bra innehåll och rätt sökmotoroptimering kan du driva trafik till din hemsida, som sedan kan konverteras till kunder.
  • Starta en egen blogg och skriv om det som du hjälper människor med. Leta upp andra bloggar som skriver om samma saker som du och börja kommentera deras bloggar. Det kan göra att fler får upp ögonen för din blogg. Att ha en blogg kopplad till ens hemsida kan också skapa mer trafik till din hemsida – det är en viktig del i sökmotoroptimering och något du kan göra på egen hand.

Du kan också gästskriva hos andra. Denna sajt, Företagande.se, är i det stora hela uppbyggd av medlemmars engagemang, så välkommen att kontakta oss om du vill skriva om något ämne du brinner för. Läs mer här om vad det innebär att skriva för oss.

  • Affärsmöten och mingel. Det finns en rad frukostmöten och affärsträffar runt om i landet. Besök dessa och börja prata med folk.
  • Mässor/företagsmässor. Besök mässor eller ställ själv ut på lämplig mässa.

20 gratis sätt att marknadsföra ditt företag

  • Nätverka online i forum och sociala medier är en annan framgångsstrategi för att få fler kunder. Att använda sig av de sociala mötesplatser som finns på internet till att skapa kontakter och bygga relationer är en fantastisk väg för att nå nya kunder på. Du synliggör din kompetens och kunskap. Gå med i grupper på Facebook och delta i diskussioner där. Det finns oändligt många – sök efter ditt område i sökfunktionen överst på Facebook. Även LinkedIn har en del grupper du kan gå med i.
  • Nätverka off-line. Att använda ditt befintliga nätverk för att hitta kunder är en annan smart lösning. Alla dina kontakter kan leda till fler affärer. Fråga och be om hjälp och berätta för din omgivning att du driver företag. Du kan också använda branschnätverk för att synliggöra vad du gör och vem du är. Många använder också nätverk som t ex Lions, Rotary, Druiderna, Round Table.
  • Bli en föreläsare. Att föreläsa och prata om det du gör kan leda till bra exponering. Leta upp föreningar, organisationer eller nätverk där du kan hålla en kort föreläsning eller anmäl dig till ett talarforum om du känner att du har ett bra koncept att presentera. Att börja föreläsa lokalt är en bra början. När du sen fått erfarenhet så kan du erbjuda dina föreläsningar till större företag och organisationer.

5 frågor som löser alla dina marknadsföringsproblem

  • Se till att kunderna upplever glädje och förtroende vid köp och kontakt med dig. De ska känna en bra besöks/användarupplevelse. Hur löser du det?
  • Erbjud ett speciellt introduktionserbjudande för att få nya kunder att nappa. Hur kan ett sådant erbjudande se ut?
  • Erbjud en belöning till dina nuvarande kunder som hjälper dig att få in fler kunder. Vad skulle motivera dem att aktivt hjälpa dig skaffa kunder åt dig?

Lycka till med marknadsföringen av ditt företag!

Välj kommun från listan