Martijn Burgman är PR & Content Marketing Manager på STYLIGHT och ansvarar för ett tvärfunktionellt, globalt team bestående av PR-chefer, grafiska formgivare, utvecklare, experter inom sociala medier och event-chefer. Företaget började tidigt jobba med content marketing och Martijn var med och byggde upp teamet från grunden.

Vad ser du för fördelar med in-house content marketing?

Den största fördelen med att skapa content in-house är att man kan bygga en långsiktig relation och utbilda målgruppen om företaget och varumärket. Det gör det lättare att i förlängningen ta fram material som gynnar båda parter och ger mervärde.

Man lär sig också något av varje kampanj - vissa kampanjer blir succé och andra misslyckas och det är viktigt att förstå varför. För att undvika fallgropar rekommenderar jag att man jobbar agile och exempelvis har möten efter avslutade kampanjer för att förbättra processerna och arbetssättet. På så sätt bygger man också färdigheter och kunskaper inom teamet som självklart är en stor fördel att hålla inom företaget.

Missa inte: Content marketing strategi - en 7-stegsguide

Hur integrerar man content marketing ur ett bredare perspektiv inom företaget?

Min definition av content marketing är "Create and apply content that your audience loves sincerely." Lyckas du med det har du en perfekt grund att stå på. När du vet hur du ska interagera med din målgrupp kan du börja tänka på hur du kan få ditt material synligt för och genom dem.

Vi pratar om att “tjäna blickar”. Vem som helst kan betala för att en kampanj ska nå så många som möjligt men det är en helt annan sak att skapa en kampanj som målgruppen vill läsa, ta till sig, publicera och dela.

Jag anser att alla företag ska använda content marketing så brett som möjligt och på alla avdelningar. Content finns överallt och allt beror på hur du berättar din historia och till vem. Företagets uppgift är att förstå värdet för målgruppen och vilket typ av material som kan gynna just dem eftersom det ofta är en stor skillnad på exempelvis vad en ekonomijournalist på DN och en modebloggare intresseras av.

Exempel på Content marketing - marknadsföring i förändring

Just mode är ett växande segment med hög konkurrens, hur ser man till att ens kampanjer står ut från konkurenternas?

Det enda sättet är att vara ett steg före och kontinuerligt förbättras genom att skapa bättre kampanjer mot en nichad målgrupp. I samband med vissa heta ämnen och events är konkurrensen hårdare än vanligt och flera outlets försöker sprida material om samma ämne och då gäller det helt enkelt bara att vara bättre än de andra.

Ett exempel på det är inför lanseringen av Apple Watch då vi gjorde denna globala kampanj som nådde 20 miljoner människor. Succé denna gång men man vet inte hur nästa kampanj går och det är det som gör content marketing så spännande!

Miss inte: En affärsmöjlighet för dig som gillar att skriva

Vad finns det för utmaningar man måste överkomma för att lyckas med content marketing inom mode?

Den största utmaningen är att ständigt höja ribban. Vi vet vad som fungerar idag men vi vill ju också veta vad som kommer att fungera i morgon vilket gör att man ständigt måste leta efter nya ämnen och möjligheter. Konkurrensen kommer att öka när fler och fler inser värdet av bra textinnehåll och det blir en stor utmaning i framtiden, speciellt inom mode. Modeindustrin är extremt duktiga på storytelling och välkända varumärken med tunga plånböcker kommer att slåss för att få synas mer. Detta kommer såklart att bli en stor utmaning men ytterligare en fördel med att ha sitt team in- house är att man kan agera extremt snabbt och anpassa sig.

Content marketing är alltså helt klart en del av framtiden och kommer att få en mer framträdande roll. Det viktigaste att komma ihåg är dock att det måste ge mottagaren ett mervärde, annars når ni aldrig in i hjärtat och då förlorar båda parter.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.