Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Nätverka, affärsnätverka för fler kunder och kontakter

Att nätverka eller affärsnätverka är kanske världens mest effektiva, men ändå minst förstådda marknadsföringsteknik. Nästan alla vet hur viktigt det är att få referenser genom kontakter, men väldigt få vet hur man utvecklar det effektivt. På denna sidan har du allt du behöver för att komma igång och lära dig tekniker och få goda råd om konsten att nätverka.

Några tips från Tomas Lydahl

  • Marknadsför dig som om du gjorde reklam på TV.
  • Förbered dig mentalt och fysiskt.
  • Berätta resultat och vinster i din introduktion.
  • Lyssna genuint och ställ frågor.
  • Var specifik på vilken typ av kunder du vill ha. (storlek, bransch, och gärna namn på företag)
  • Skicka inte säljbrev utan gemensam överenskommelse.
  • Var först med att lämna referenser.

Thomas föreläser om kundservice, personalvård och hur man nätverkar effektivt.

Så nätverkar Richard Branson

På 70-talet när Richard Branson började nätverka på uppdrag av Virgin Music handlade det om att ha möten med agenter, övertala musiker att skriva på för dem och hitta återförsäljare. Det handlade ofta om att byta telefonnummer vilka man skrev ner på servetter.

Nu för tiden är det mycket lättare att komma i kontakt med människor som kan hjälpa dig starta och utveckla din verksamhet. Tänk bara på Linkedin, Facebook, Google + och Twitter, de ger alla möjligheter för dig att träffa och interagera med andra entreprenörer, innovativa personer och experter på området.

Det är viktigt att ta det första steget på vägen till framgång redan när du börjar forma en idé. Det handlar om att komma igång och bygga ett nätverk.

Tips: nätverka tidigt och ofta

Se till att gå på olika branschevenemang och träffa nyckelaktörer, träffa näringslivsorganisationer och börja lära dig om lokala marknadsförhållanden. Kom också ihåg att du kan bygga ditt nätverk och träffa potentiella mentorer redan i skolan, på nattklubben och på affärsnätverksträffar. En dag, när du får problem eller när något går fel, kommer dessa kontakter att vara de personer du kan vända dig till för att få hjälp.

Nästa steg är att leta upp pengarna. Folk köper av människor så om du inte har personer du kan fråga om saker eller sälja till så kommer du förmodligen inte att lyckas.

Att starta ett nytt företag är både jobbigt och skrämmande så det är viktigt att bygga ett nätverk av smarta, stöttande partners men även anställda som förstår och delar dina mål och värderingar för verksamheten.

- När jag som tonåring startade en studenttidning arbetade jag med en liten grupp bestående av andra studenter. Deras outtröttliga stöd och deras kamratskap var ovärderlig och de fick tidningen att gå runt. Vissa av dessa personer arbetade jag sedan ihop med i decennier och flera av dem räknar jag fortfarande som mina närmaste vänner. Tänk även på det stöd som din familj kan ge, de är en viktig del av ditt nätverk så underskatta inte deras förmåga att kunna hjälpa till.

Du behöver även ett nätverk av likasinnade, som gör det du gör. Var inte rädd för att knyta närmare kontakt med dina konkurrenter. När du ser andra människor som uppnår liknande mål, kommer du att inse att dina egna planer och drömmar är möjliga. Om du känner att en uppgift är för svår, finns det ingen bättre uppmuntran än att se någon annan som redan har uppnått något liknande. Det är inget fel med lite sporrande och sund konkurrens, det kan i många fall hjälpa dig att finna den motivation du behöver!

Nästan 50 år efter lanseringen av studenttidningen arbetar teamet på Virgin Media med ett program för att hjälpa unga entreprenörer att skapa sina egna nätverk. Som ledare av och investerare i många företag ville vår grupp även lära sig att förstå hur den digitala generationen skulle gå till väga. Vi ville se huruvida tekniskt kunniga entreprenörer kan använda sociala nätverk för att komma åt värdefulla affärskontakter. Virgin Media bestämde sig för att samarbeta med dem för att skapa en social plattform där man kunde visa upp sina idéer.

Virgin Media Pioneers började med 100 personer i mars 2010 och nätverket har nu växt till över 3000 personer och fler vill ansluta sig för att kunna upptäcka nya sätt att göra affärer på. Webbplatsen används för att hjälpa entreprenörer oavsett vilket skede de är i. För dem som sprudlar av idéer eller som drömmer om att starta ett företag ges inspiration. De som försöker växa får information och resurser för att lyckas nå ända fram. Förra året bjöd Virgin Media in några av personerna att framföra sina idéer som en del av deras Innovation Challenge. Det var även några av dessa idéer som företaget nu överväger att spinna vidare på.

- När du själv blivit en framgångsrik företagsledare, är det dags att börja finna andra talanger. Jag får en riktig känsla av glädje av att se begåvade människor förverkliga sina ambitioner och växa professionellt och personligt. I processen kan du få nya insikter och upptäcka nya sätt att göra affärer på genom att helt enkelt diskutera hur saker fungerar med andra.

Tänk på att fortsätta att nätverka, för det är detsamma som att fortsätta växa.

/Richard Branson

torsdag, 07 februari 2013
av Redaktionen på Företagande i Nätverkande
måndag, 28 januari 2013
av Redaktionen på Företagande i Nätverkande
torsdag, 27 september 2012
av Lucy Andersson i Nätverkande
torsdag, 19 april 2012
av Redaktionen på Företagande i Nätverkande
torsdag, 29 mars 2012
av Redaktionen på Företagande i Nätverkande
söndag, 11 april 2010
av Patrik Sandberg i Nätverkande
onsdag, 14 maj 2014
av Redaktionen på Företagande i Nätverkande
söndag, 11 oktober 2009
av Pelle Mårtenson i Nätverkande
Sida 2 av 2

Välj kommun från listan