Varumärke

Ett företags varumärke är ett kännetecken, t ex ett företagsnamn, en symbol eller ett ljud, något som utmärker din specifika vara eller tjänst. Detta används för skapa igenkänning så dina kunder och marknaden kommer ihåg och kan associera sig med ditt företag och din produkt.

PR är en förkortning för public relations och syftar till arbetet med att bygga positiva relationer till marknaden. Det kan t ex vara att synas i rätt tidningar, blogga på rätt sajter; att kommunicera varumärket på rätt sätt, i rätt kanaler. Det kan vara en viktig del i bolagets marknadsföring men oftast inte något man behöver tänka på som nystartad företagare.

Compact mode helps you find stories faster

Som ny entreprenör är ditt personlig varumärke viktigare än företagets varumärke

Du är full av energi, tankar och drömmar när du äntligen bestämmer dig för att starta eget. Problemet är att många fokusar på... Läs mer
Anna Itzel | 4 minuter
Planetens jordkvalitet anses av många vara det största hotet mot vår överlevnad.

Hållbarhetsredovisning – trist eller lönsamt?

Vissa större företag behöver enligt lag upprätta en hållbarhetsrapport, men detta kan även gynna mindre företag som vill visa... Läs mer
Kee Bergman | 3 minuter
Våga vara offentlig – Personligt varumärke

Våga vara offentlig – Personligt varumärke

Har du hört Andy Warholes världskända citat "In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes". Citatet är från 1968... Läs mer
Timmi Jofur | 4 minuter
Vad definierar ett varumärke? 5 tips om din identitet

Vad definierar ett varumärke? 5 tips om din identitet

Fem viktiga saker att lära av Plantronics och Polycoms nya identitet. I april 2018 var jag på Hawaii när Joe Burton, min då... Läs mer
Poly | 2 minuter
Branding - så skapar du ett varumärke

Branding - så skapar du ett varumärke

Den förra artikeln handlade om företagande och tidshantering. Tidshanteringen är så otroligt viktig för att effektivt nå... Läs mer
Kristina Höghielm | 6 minuter
Ditt personliga varumärke är avgörande - så bygger och vårdar du det

Ditt personliga varumärke är avgörande - så bygger och vårdar du det

Autenticitet, passion och tålamod är tre saker du behöver ha med dig för att stärka ditt varumärke. Vi listar även sex frågor... Läs mer
Redaktionen | 6 minuter

Lär dig att köpa smartare kommunikation

Är du i skriande behov av kompetensförstärkning eller avlastning när det gäller företagets kommunikation? Tycker du att det är... Läs mer
Malin Strandvall | 3 minuter

5 tips för gratis publicitet

För en småföretagare utan stor reklambudget kan gratis publicitet i media göra underverk för varumärket och försäljningen.... Läs mer
Peter Karaszi | 2 minuter

3 bevis på att vi lever i en värdestyrd värld

Ett starkt varumärke är det som kan få en kund att betala lite mer för en vara än vad den egentligen är värd rent ekonomisk. Ser... Läs mer
Sandra Kvist | 2 minuter

Intervju med varumärkesgurun Ulf Bergman - "Stolthet bygger varumärken"

I denna podcast delar Varumärkesexperten Ulf Bergman frikostigt med sig av tankar och erfarenheter som ger dig en bra grund för att... Läs mer
Rasmus Biasi | 2 minuter
”Brandjacking” - Detta måste man räkna med

”Brandjacking” - Detta måste man räkna med

Som om det inte vore slitsamt nog att starta eget eller driva företag – en miljonsvärm nätmobbare saboterar livet på Internet... Läs mer
Kevin Kane | 3 minuter

Vilket värde tillför ditt företag?

Alla företag vill förstås nå ut med det de gör. Men många utgår mer från sig själva och sin egen världsbild. Ofta, men långt... Läs mer
Vilhelm Hanzén | 3 minuter

3 sätt att använda statistik för att skapa nyheter om ditt företag

Vill du att bloggarna och de lokala tidningarna skriver om ditt företag? I det flesta företag finns det nyhetsstoff liggandes, det... Läs mer
Vilhelm Hanzén | 4 minuter

En spaning: Vart ska ditt företag och varumärke ta vägen 2017?

Är du en som blickar framåt genom att titta ned på dina fötter? Eller ser du lagom långt fram? Eller är du en... Läs mer
PA Ståhlberg | 5 minuter
PR är en förkortning på Public Relations

Därför borde fler företag jobba med PR

I mitt arbete som pr-konsult på Westander möter jag ibland företagare som är skeptiska till journalister och media. Jag har flera... Läs mer
Westander Pr-byrå | 2 minuter