Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Mental träning i 5 steg

Dela artikeln
tisdag, 12 juli 2011 0
Mental träning i 5 steg

Det spelar ingen roll vilken idrott det handlar om, så säger de flesta att minst 80 % av framgången beror på den ”mentala biten”. Ändå så lägger de flesta inte ens ner 5 % av sin träningstid på det. Nog är det märkligt? Än märkligare blir det när det gäller människor i vardags- och näringslivet.

Detta då det är min övertygelse att det är minst lika viktigt att förbereda sig mentalt för en dag på jobbet eller en stundande kväll med nära och kära som det är att fundera i förväg över vad man vill ska hända på en idrottsarena.

Vad beror då det här på? Skulle tro att det mestadels handlar om att man inte riktigt vet hur man ska göra. Jag menar, att gå till gymmet för att träna kroppen kan ju vara svårt nog för de flesta, men även de mest avancerade maskinerna där kan man ju ta på och oftast finns det åtminstone en liten skiss vid sidan om som visar vad man ska göra. När det gäller hjärnan så kommer vi ju inte ut i livet med någon som helst instruktionsmanual. Vi tänker som vi råkar tänka och så får det bli därefter.

Skulle tro att det är den här inställningen som gör att de flesta inte lägger någon större energi på att träna mentalt. Inte för att man inte förstår hur viktigt det är eller hur stor skillnad det skulle kunna göra på jobbet, i förhållandet eller hälsan – utan helt enkelt därför att väldigt få utanför elitidrotten har en aning om hur det ska gå till.

Tänkte därför råda bot på det.

Här är vad det innebär att träna mental träning, enligt mig:

1. Bestäm hur du vill ha det i en speciell situation eller del av livet. All framgång börjar med att du först beslutar dig för vad du verkligen vill och sedan jobbar kontinuerligt för att uppnå det. Att använda så mycket tid som möjligt till att tänka på det du vill ska hända, istället för det du hoppas inte ska hända, är nyckeln till all framgång.

2. Verbalisera. Beskriv högt för dig själv eller någon du litar på så exakt som möjligt hur du vill ha det. Skriv sedan ner det. Detta för att ytterligare konkretisera dina tankar och göra dem ännu lättare att säga på ett bra sätt. Var noga med att du talar om för dig själv hur du vill ha det och inte hur du INTE vill ha det. Det är skillnad på att säga: Jag vill inte vara ensam och: Jag vill ha ett kärleksfullt förhållande som håller livet ut där skratt är en daglig del av vårt liv tillsammans.

3. Visualisera. Se nu framför dig hur det skulle vara om det redan var löst. Se dig själv och alla inblandade glada och nöjda med hur det blev. Hur skulle det vara om det var precis som du vill ha det?

4. Skapa en känslomässig koppling. Fundera på hur du skulle må om det redan var som du vill ha det. Hur skulle det kännas i kroppen? Le och gör den typ av gester du skulle göra om du redan hade lyckats. Ett annat tips är att helt enkelt ”kliva in i bilden” du skapade i steg tre och se det från dina ögon som om du verkligen var där. Det ökar genast känslan du känner. När du gör det här tar du dina ord och dina bilder och ger dem kraft genom att sätta en stark positiv känsla till. Ju starkare desto bättre.

Obs! Steg 2,3 och 4 måste inte komma i den här ordningen. Om du prövar på det här och inte tycker att du får till det, så pröva t.ex. med steg 4 och känn hur det skulle vara först. Se det sedan och verbalisera sist. Andra behöver se det först och sedan verbalisera för att få känslan fullt ut osv. Oavsett så gör om de här stegen flera gånger tills du är klar över hur du skulle vilja ha det i den situation du tränar mentalt för.

Du kan säga det på ett bra sätt. Du kan skriva ner det. Du kan se det framför dig och känner dig som du skulle göra om det redan var löst.  Det kan ta lite ansträngning att få till det här i början, men belöningen kommer att vara väl värd det när du tar nästa och avgörande steg...

5. Släpp taget. Behandla nu problemet som en möjlighet du givit till en betrodd medarbetare. Då skulle du inte behöva titta dem över axeln. Du skulle helt enkelt lita på att det blir gjort, eller hur? Samma sak här. Du har nu via den här processen lämnat över ärendet till ditt undermedvetna. Den kraft som håller ditt hjärta slående 100 000 gånger per dygn utan att du behöver tänka på det och som kan få dig att vakna när du vill om du bara ”programmerar” in det kvällen innan (nog har du någon gång sagt till dig själv att vakna en viss tid, sett dig själv vakna vid rätt tid och sedan också gjort det? :-)

När du har gått igenom den här processen kommer du som så många andra upptäcka att nästan allt runt omkring dig verkar ha någon koppling till det du vill åstadkomma. Det är som om universum konspirerar för att hjälpa den som verkligen har bestämt sig för något specifikt. Religiösa människor kallar det här för bön. Idrottare kallar det mental träning. Andra kallar det kontakt med någon speciell sorts energi eller fokuserad meditation. Det spelar ingen roll vad du kallar det. När du följer det här receptet för att skapa en känsla av förväntan av att det ska bli som du vill, som är så stark att den gränsar till visshet, så fungerar det med fantastisk pålitlighet.

Öva på det här i alla möjliga sammanhang. Pröva redan nu med att föreställa dig nästa möte eller vad du vill väga inom en viss tid eller hur du vill att en idealkväll med någon ska bli eller hur mycket pengar du vill ha på kontot eller... möjligheterna är obegränsade så det är bara att använda din underbara fantasi till något riktigt bra. Du kommer att bli helt förbluffad över hur lite träning som kan ge stora resultat. Så när vore nu ett bra tillfälle att börja?

Se även: Fler råd och övningar för mental träning

Senaste nytt

Välj kommun från listan