Vecka 2

Del ett i säljskolan.

De flesta vet om att nätverkande är viktigt för att hitta nya kunder.
Ofta kan ett brett nätverk ge dig nya kunder som är i behov av din typ av tjänst i dagsläget vilket förenklar hela säljprocessen avsevärt.
Åtminstone i teorin är det så.

Men hur gör man för att bygga ett brett affärsnätverk?
Hur gör man för att få till de där första "lära-känna-mötena" som ofta är grunden för riktigt stora affärer längre fram i tiden?

Häng med i dagens träningspass och bli en riktigt Nätverksninja! 

Tidsåtgång: 

Minst 3 x 120 minuter kommande månaden.

Förväntat resultat:

Minst 10 inbokade luncher/fika möten med viktiga personer för dina framtida affärer.

Teori:

Nätverkande har 3 regler.

1. Nätverkande handlar om att ge, inte om att få.

Börja alltid med att försöka ge nånting eller hjälpa dina prospekts med något. Ta reda på vad de verkligen behöver och försök bidra.
Det kommer löna sig många gånger om. När alla andra är där och försöker ta affärer så kommer du sticka ut ur mängden och vara den som alla vill träffa!

2. Nätverkande är ett maraton, inte en sprint.

Det tar tid att bygga ett nätverk och ett personligt varumärke. De flesta faller på att "de inte har tid för de måste dra in affärer". Nätverka är långsiktigt bland det absolut mest lönsamma du kan göra för din verksamhet.
Var inte som alla andra, du är ute på marknadsföringsuppdrag.
Du bygger ditt varumärke bland just de människor som behöver känna till dig.

3. Gör du ett bra grundarbete idag så kommer du inom 1 år att minst ha 10-dubblat inkomsten i förhållande till den tid och de pengar som du investerar.

En viktig person för din affär i nätverkssammanhang är inte bara potentiella kunder utan framför allt människor i ditt närområde med ett brett kontaktnät som på sikt skulle kunna rekommendera dig till sina kunder och kontakter.
Arbetar du i en bransch med högt förtroendekapital som ex.vis redovisning/revision så är affärsjurister, företagsmäklare, försäkringsrådgivare och även bankrådgivare ett hett villebråd för din affär.

Uppgift:

Boka in dig själv på minst 3, gärna 5 nätverksaktiviteter i ditt område kommande månaden.

Tips på grupper som kan ha nätverksträffar där du bor:

BNI (www.bni.nu)
Almi (www.almi.se)
Marknadsföreningar (googla)
Företagarföreningar (googla)
Företagarna (www.foretagarna.se)

Förbered dig noggrant.

Vilka är viktiga personer för dig?

Vilka är dina bästa kunder?

Vilka angränsande branscher finns som du skulle kunna samarbeta med?

Lista 4-5 typpartners som du ska boka upp på luncher.

Förbered vad du ska säga.

Frågor som:

Vad jobbar du med?

Vilka är era främsta kunder?

Hur ser framtiden ut i er bransch?

Är det något speciellt projekt som du arbetar med just nu?

Kan ställas till i princip alla och är bra för att få igång en konversation.

Målet är att ni ska uppleva att ni har mycket att prata om vilket leder dig till frasen:
Jaha.. Okej, det låter intressant.. Jag skulle gärna vilja höra mer.. Vad sägs om en lunch i nästa vecka?

Jag ringer dig!

Utmaning:

Gå fram till dina prospekts, hälsa och be att få ett visitkort.
Titta på visitkortet och läs vad det står, fråga gärna om titeln på kortet.
Det är en enkel öppningsfras som visar intresse.

Ej hett prospekt.. Tacka för samtalet och gå till nästa.

Hett prospekt. Ställ följdfrågor tills ni upplever att ni har mycket att prata om. Avsluta med "Jag ringer dig"-upplägget.

Nästa man till rakning.

Tips på vägen:

Bry dig om människorna du träffar!
Nätverkande handlar om att ge och ger du så får du.

Kom ihåg:

När du småpratar med en person på ett event så är inte fokus samma som när du är ute privat.
Är det inte ett hett prospekt som du har framför dig så be snabbt att få prata mer senare och gå vidare till nästa person.

Det är ALLTID ok att gå fram till en främmande människa på ett event, sträcka fram handen och visa ett genuint intresse. Ni är båda där för att nätverka!

Vi kör - NU!!

Vecka 3 - Digitala vänner och social selling

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.