Jag har under alla år som företagare jobbat med att bygga mitt nätverk. Det har varit ett sätt att knyta kontakter som jag har kunnat använda för att nå fram till kunder. När jag var ny på detta område så hade jag ingen större kunskap eller idé om hur man gjorde, utan jag lärde mig allt eftersom och utvecklade detta området till ett viktigt försäljningsområde. Jag ser denna vilsenhet hos många som idag nätverkar och som inte leder någonstans, tar energi och dränerar personer på att tro på sin egen förmåga.

När man börjar bygga sitt nätverk bör man ta sig an denna uppgift med stor ödmjukhet och tålamod. Till en början går man på många olika slags möten och förstår kanske inte fullt ut varför man är på dessa. Man samlar på sig visitkort som man inte vet hur man ska använda. Denna tid är viktig för att utveckla en ”känsla” för hur man kan nätverka effektivt, med andra ord är det en lärofas.

Ska du lyckas med ditt nätverkande kommer här några råd.

Paketera din produkt

Innan du börjar berätta för människor om vem du är och hur du kan hjälpa andra är det viktigt att din produkt är paketerad. Vi människor orkar lyssna 5-8 sekunder sedan avtar detta kraftigt.

Vem vill du göra affärer med?

Det är viktigt att du funderar över ”vem söker du?”. Ju mer precis du kan vara desto lättare är det för människor att hjälpa dig.

Ett annat sätt när detta område är uppe är att rita ned en ”kontaktkedja” på ett papper och se om det är någon som känner den som du söker. Finns inte det kanske det finns i nästa led, ta då kontakt med den som ligger närmast och säg ”jag ser att du är bekant med xxxx och jag har försökt att få tag i denne, skulle du kunna introducera...”.

Tålamod

Tänk på att det tar tid innan människor litar på dig, vilket innebär att de som kanske känner den som du söker behöver lära känna dig bättre innan de kan hjälpa dig. Om du jobbar med dyrare produkter har de för det mesta en längre insäljningstid, likaså är det med tjänster.

Arena

Det finns många företag och organisationer som anordnar frukost eller lunchträffar. Se vilka som jobbar inom det området som du söker och gå dit och skapa nya kontakter.

Du måste omge dig med ”rätt” ”ambassadörer”

Omge dig med människor som du litar på och känner förtroende för. Utbilda dessa i din produkt/tjänst och vad du söker. Använd dig av kunder som gillar din produkt/tjänst om de kan rekommendera

Sluta försörj dina nätverk

Är du med i ett nätverk med årsavgift, eller tänker gå med, så är det inte du som ska försörja dem utan det är de som ska försörja dig. Var kräsen. Vet inte hur ofta jag har fått höra när affärerna uteblir ”det är inget fel på modellen, utan det är du som gör fel”. Jag levde länge i den tron tills jag mötte ett nätverksproffs från USA. Det var han som sa ”ställ krav” ”20 ggr pengarna är oddset”. Det innebär att är årsavgiften 10 000 SEK ska utfallet vara 200 000 SEK.

Jag har nu efter många års nätverkande sett ett stort antal nätverksmodeller och alla har sina fel och brister. Självklart har du ett eget ansvar för att göra din uppgift inom nätverket, men det är ingen garanti för att du får in några affärer. Ett stort bekymmer är bristen av konkurrens, som finns inom många nätverk. En grupp av 15 advokater har större chans att maximera sina affärer än en grupp med femton personer med olika yrkesbakgrund. Orsaken är enkel. Advokaterna kan sitt yrkesområde och behöver inte utbildas.

Det finns alltid succés stories där exempelvis bilmekanikerns kontakter gav VD för ett inredningsbolag ett uppdrag på 10 miljoner SEK. Och det är klart att det har hänt, men sannolikheten är lika stor som att vinna 10 miljoner på lotto. Med andra ord det går inte bli rik på spel och dobbel. Det som kan skapa din framgång är ett metodiskt arbetande med din marknadsplan och säljstrategi där nätverkande är en del av detta.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.