Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Nycklarna till att få till ett långsiktigt win-win samarbete med bloggare

Dela artikeln
måndag, 19 mars 2012 1

Jacqueline KothbauerI dagsläget finns drygt 600 000 bloggar på den svenska marknaden. Det har gjort bloggosfären till en maktfaktor att räkna med när det gäller val av produkter och tjänster. Bloggosfären skiljer sig dock avsevärt från traditionell media. De företag som vill dra nytta av bloggarnas inflytande över sin publik konsumtion och synas på Sveriges mest välbesökta bloggar i sin nisch bör arbeta långsiktigt, strategiskt och på bloggarnas villkor.

Bloggare är åsiktsmaskiner till skillnad från journalister som använder intervjupersoner och nyhetskällor. För att trigga en bloggare att tycka till och bli engagerad att använda ditt material, våga vara personlig och ta ställning. Ett företag kan aldrig styra eller reglera bloggares åsikter. För dem är det oerhört viktigt att vara autentiska och trovärdiga gentemot sin målgrupp, en trovärdighet som snabbt kan gå förlorad om det visar sig att ett företag har ”köpt” deras åsikter.

- En bra början är att kommunicera på bloggarnas egen plattform genom att starta en företagsblogg. För att kunna publicera intressant innehåll på den krävs en analys av er målgrupp i bloggosfären. Vilka människor vill ni nå, vilka mätbara mål har ni med ert bloggande och hur vill ni samarbeta med bloggare?, säger Jacqueline Kothbauer, som är expert på sociala medier och författare till boken ”Mediababe”.

Identifiera ett tjugotal strategiskt viktiga bloggar

Exempel på bloggmål kan vara att få fler besök på er hemsida, att öka antalet besök i era butiker eller att generera fler kunder. Nästa steg är att identifiera ett tjugotal bloggare som överensstämmer med er målgrupp och vars blogg kan bära ert erbjudande och varumärke. Ni kan exempelvis erbjuda dem att gästblogga på er blogg eller rikta specialerbjudanden till deras bloggpublik.

Ett erbjudande som endast går ut till ett litet antal utvalda bloggar upplevs som mer attraktivt än ett som sprids brett i sociala medier. Vid produktlanseringar eller evenemang kan den som hittat några bloggare vars publik utgörs av en trendkänslig målgrupp få igång en snackis genom att erbjuda bloggarna informationen exklusivt och med god framför hållning.

De flesta bloggare gör inlägg minst en och ofta flera gånger per dag. Det innebär att de ständigt är i behov av relevanta nyheter och frågor att blogga om. Det är här ni som företag kommer in i bilden. Att bli en hovleverantör av just den typ av material de efterfrågar gör er till en attraktiv samarbetspartner.

- Om ni har svårt att hitta ett tjugotal bloggar som verkligen överensstämmer med er målgrupp så kan be de bloggare ni har hittat att rekommendera andra framgångsrika bloggare inom sitt område.  

Bloggarna själva har i allmänhet järnkoll på sina konkurrenter och kollegor i branschen. Inte minst för att de ofta samlar ihop sig i mindre gäng som boostar varandras bloggar med hjälp av länkar och rekommendationer till sina läsare, säger Jacqueline Kothbauer.

När ni lyckats identifiera er kärntrupp av bloggare börjar arbetet med att förse dem med relevanta nyheter som de kan blogga om. Ju bättre ni känner bloggarna, desto lättare är det för er att blogga om ämnen och frågor som engagerar dem. Om ni har lyckats bygga en relation med några bloggare är det en god idé att arrangera en fysisk träff då ni får en möjlighet att träffas ansikte mot ansikte och diskutera hur ni kan hjälpa varandra framåt.

Visa prov på engagemang i bloggarnas framgång. Illustrera tydligt hur ett långsiktigt samarbete kan hjälpa er båda att nå era mål.

Gör det så bekvämt som möjligt för bloggarna

- Eftersom bloggaren ofta har bloggandet som en fritidssyssla har de begränsat med tid att lägga på sin blogg. Gör det så bekvämt som möjligt för dem genom att erbjuda snygga bilder och textmaterial som enkelt kan kopieras och användas utan allt för mycket bearbetning säger Jacqueline Kothbauer.

Jacqueline Kothbauer anser att i princip alla företag, oavsett storlek, målgrupp och bransch, har mycket att vinna på att bygga upp långsiktiga och förtroendefyllda relationer med bloggare.

- Tidigare dominerades bloggosfären i första hand av kvinnor, främst unga tjejer. Framöver kommer allt fler beslutsfattare och chefer, varav många män, att börja blogga och därmed bli en aktör att räkna med i bloggosfären.

Det innebär att det är än viktigare att företag börjar bygga upp ett fruktsamt samarbete med bloggare i god tid. Kom ihåg att det tar tid att bygga upp långsiktiga och kvalitativa relationer, oavsett om det sker på nätet eller i verkliga livet, säger Jacqueline Kothbauer.

Foto: Anton Östlund

Kommentarer

  • calories
    calories tisdag, 20 mars 2012

    Frågan är hur etiskt riktigt det är att förmå bloggare att skriva om ens produkt eller företag mot betalning. Det är ju trots allt en form av dold reklam, vilket är helt och hållet lagstridigt.

Välj kommun från listan