Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Skatteverket vill underlätta för småföretag!

Skatteverket vill underlätta för småföretag! 06 aug 2007 07:06 #10832

Hej allihop,
hör och häpna, Skatteverket vill underlätta administrationenoch ekonomin för småföretag!

- Småföretag har en mycket större administrativ börda och högre kostnader för att göra rätt för sig än större företag. Därför ser vi ett stort behov av förenklingar, säger Linda Malmqvist på Skatteverket.

Tänk att att de äntligen förstått det nu! Läs på Skatteverkets hemsida skatteverket.se/nyheterpressrum/nyheter/2007/nyheter/20070702skatteverketvillgoradetenklareforsmaforetag.5.383cc9f31134f01c98a80001767.html

Bland annat ska företagaren kunna betala in preliminärskatten i efterhand baserat på uttag. Nu betalar man ett preliminärt F-skattebelopp varje månad som grundar sig på intäkterna året innan.

Vad tror ni om detta, blir det någon förenkling för småföretagare i praktiken?

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 06 aug 2007 13:55 #10852

Mycket bra!

Vart enda förenkling betyder mycket så det är verkligen åt rätt håll.  :)

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 07 aug 2007 18:50 #10878


Härligt att dem äntligen börjar inse.


// Niklas

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 09 aug 2007 05:45 #10924

Låter nästan som julafton.  :D

Hans

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 09 aug 2007 06:31 #10926

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Låter strålande.  :mrgreen:

Vad klassar de som småföretag?
Må väl!

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 09 aug 2007 09:59 #10933

Troligtvis enmansföretag med minst 10 miljoner i omsättning.

/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 09 aug 2007 11:21 #10938

Nu kommer nästa
dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2007%5c08%5c09%5c11694&from=dise

Om det sedan är bra eller inte är ju en fråga.

Hans

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 09 aug 2007 11:52 #10939

Bra artikel hfohrman!

Det finns väl anledning att ifrågasätta nya förslag, det som är bra för någon är kanske inte bra för någon annan.

:nono Som företagare är jag själv väldigt tveksam till att anställa! Av flera anledningar, och jag är inte ensam om att vara det. Så det är väl därför som det här förslaget har lagts fram.

:-X Jag jobbar mycket hellre i ett nätverk tillsammans med andra företagare, särskilt dem jag känner väl och känner mig trygg med. Dels är inte den ekonomiska risken lika hög, och dessutom det här "personaladministrativa junket" kan jag vara utan! Jag har ingen önskan om att bli chef, man kan väl vara framgångsrik ändå?

Bara en sådan sak, har du fler än 10 anställda måste du formulera en jämställdhetsplan... Inte för att jag är emot jämställdhet på något sätt, det är bra, men varför så mycket byråkratiskt krångel?

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 10 aug 2007 12:55 #10948

Preliminärskatt kan man undvika även 1:a året med lite ekonomistyrning och vad gäller anställda så håller jag med heal, antingen själv och möjligen någon sekreterare eller ett stort företag. Detta var ett råd jag fick utav en gammal storföretagare som varvat ned. Med de nya reglerna behöver man inte anställa utan F-skatt ska gälla. Bra då får fler jobb.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 11 aug 2007 03:56 #10954

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1

Troligtvis enmansföretag med minst 10 miljoner i omsättning.
/ Johan


Rekommendationen innehåller följande definitioner:

små och medelstora företag. Ett medelstort företag har färre än 250 anställda. Företaget ska ha en årlig omsättning som understiger 40 miljoner euro eller en balansomslutning som understiger 27 miljoner euro.

små företag. De små företagen har mellan 10 och 49 anställda. De ska ha en årlig omsättning som understiger 7 miljoner euro eller en balansomslutning som inte överstiger 5 miljoner euro.

mikroföretag. Till kategorin små och medelstora företag hör mikroföretagen och de är företag med färre än 10 anställda.

Mer info..->
europa.eu/scadplus/leg/sv/lvb/n26001.htm

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 16 aug 2007 21:43 #11224

  • Jorgen
  • Jorgen's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 589

Troligtvis enmansföretag med minst 10 miljoner i omsättning.

/ Johan

Blir inte många företag som det gäller i så fall...

:P

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 16 aug 2007 23:06 #11225

Man slår sig för bröstet för att det startas så många småföretag.  Jag skule tro att de alra flesta är enmansföretag och man gör det för man är mer eller mindre tvungen. En och annan kommer att lyckas men den stora massan kommer misslyckas med skm politik, härska och söndra. Så inom några år är det fullt kaos.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 17 aug 2007 00:03 #11229

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3

Man slår sig för bröstet för att det startas så många småföretag.  Jag skule tro att de alra flesta är enmansföretag och man gör det för man är mer eller mindre tvungen. En och annan kommer att lyckas men den stora massan kommer misslyckas med skm politik, härska och söndra. Så inom några år är det fullt kaos.


Hej!

Vad menar du Lars? Är det bättre om färre företag startas och ingen försöker?
"skm" politik?

MVH

R

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 17 aug 2007 00:54 #11230

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1
Nej, Robaino... Lars speglar väl bara SKM´s arbete som skryter över nyföretagare, men som samtidigt gräver gropen för de flesta..

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 17 aug 2007 08:41 #11244

Deji du har så rätt. Naturligtvis är det bra att man startar företag och man gör förenklingar. Det är framsidan. Baksidan Handläggare som slåss om de få jobb som finns kvar och vem ger man sig på. Gissa. När jag satt på ett företagsskattenämnsmöte kom det in 4 personer fullt med pärmar. De var från ett stort bolag. Jag tror inte de gick därifrån missnöjda. Men det är alla de jag stöter på som tröttnat på skm i Sverige och gör nästan vad som helst för att komma bort. Bara en liten varningsklocka till alla som är alltför blåögda och tror skm om allt gott
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 23 sep 2007 21:22 #12323


Hej allihop,
hör och häpna, Skatteverket vill underlätta administrationenoch ekonomin för småföretag!

- Småföretag har en mycket större administrativ börda och högre kostnader för att göra rätt för sig än större företag. Därför ser vi ett stort behov av förenklingar, säger Linda Malmqvist på Skatteverket.

Tänk att att de äntligen förstått det nu! Läs på Skatteverkets hemsida skatteverket.se/nyheterpressrum/nyheter/2007/nyheter/20070702skatteverketvillgoradetenklareforsmaforetag.5.383cc9f31134f01c98a80001767.html

Bland annat ska företagaren kunna betala in preliminärskatten i efterhand baserat på uttag. Nu betalar man ett preliminärt F-skattebelopp varje månad som grundar sig på intäkterna året innan.

Vad tror ni om detta, blir det någon förenkling för småföretagare i praktiken?


Det vore ju guld att få betala in preliminärskatten baserat på uttag! Hoppas hoppas :)
Jessica Jäger
Sångerska och kulturproducent
www.jessicajager.se

SV: Skatteverket vill underlätta för småföretag! 24 sep 2007 04:00 #12328

Byt ut småföretag i andra meningen till Skv + ändring därefter så får du veta mer om sanningen. Naturligtvis är jag för att det ska bli enklare och bättre för småföretagare och på mycket lång sikt kanske det blir det för de som fortfarande finns kvar i Sveerige.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID
Moderatorer: Patrik Nilsson

Välj kommun från listan