Ska du berätta om din verksamhet? Stående upprätt, inför kända eller okända? Känns det utmanande? Nervöst? Läskigt? Känner du presentationsångest? Som ett nödvändigt ont… eller en god möjlighet? Här följer några tips som gör det lättare både för dig och åhörarna.

Vad vill du säga?

Det finns två sorters talare. De som har något att säga - och de som svamlar för att de är för bekväma för att förbereda sig eller lider av föreställningen att de framstår som spontana om de låter bli att bestämma sig för vad de vill ha sagt.

Man brukar dela in detta att tala inför andra i tre huvudgrupper:

Information, argumentation och ceremoniella tal.

  • Du ska informera. Inget konstigt om du har kunskapen och vet vad du behöver säga.
  • Argumentation kan vara svårare. Du ska propagera för eller emot någonting. Ofta i samband med förändringsbehov. Men även här vet du vad du behöver säga och kan finna material, argument.
  • Det sista, ceremoniella, kan vara högtidstal, att välkomna eller avtacka, faktiskt det som oftast orsakar svammel. Utmaningen är att få dessa tal meningsfulla, att göra skillnad. I meningen vision, värdegrund, teambuilding. Där du kan stärka din position som ledare.

Tips nr 1. Formulera för dig själv kärnan i budskapet.

Innan du ”klingar i glaset”. Ha en klar uppfattning om både inledning och avslutning innan du sätter igång.

What´s in it for them?

Tips nr 2. Gör klart för dig nyttan för mottagarna.

Tips nr 3. Definiera och bekräfta målgruppen.

Ju mer du vet om, och är intresserad av, dem som lyssnar/tittar och ju mer du kan visa att du vet vilka de är och vilka behov de har, - desto bättre.

Flytta ditt fokus!

Många experter betonar vikten av talarens karisma. Att man ska ”inta” och ”äga” scenen. Träna kroppsspråk, röst och beteende. Jovisst, men det här kan medföra prestationsångest och fokuserar mest på talaren.

Om vi reducerar talarsituationen till tre beståndsdelar, så handlar det enklast om; sändare, budskap och mottagare. Flytta ditt fokus till budskap och mottagare!

Tips nr 4. Lämna spegeln hemma!

Koncentrera dig på ditt generösa, lockande, nyttiga budskap och rikta uppmärksamheten på dem du talar till, eller (ändå hellre) med. Se tillfället socialt, som ett möte med dialog. Inte som att du ska vinna eller övervinna något. Ge dig hän, bjud på dig själv, så minskar risken att du fastnar i självbespegling och funderingar på hur du ser ut, hur du låter, hur du rör dig.

Bilder.

Tips nr 5. Berätta!

Se budskapet som en berättelse du målar upp; med få, skarpa detaljer! Så att lyssnaren ser framför sig det du beskriver och kan identifiera sig med dig och din story. Och du kan få samma inspiration i berättandet som när du är med kompisar. Du kan roa dig med, i förberedelsen, att finna knep som sätter extra krydda på tilltalet och gör det överraskande och intressant. Undvik klyschor. Fräscha upp ditt språk och dina uttryck. Tänk på vad som kan passa sammanhanget och dem du talar till.

Less is more.

Tips nr 6. Bli inte långrandig.

När du kommit igång, märker att det funkar, fått flow, åhörarna lyssnar uppmärksamt. Bli inte för bekväm så du börjar fara iväg i nya associationer och utvikningar. Bättre att avsluta tidigt, distinkt och effektivt, med en önskan hos publiken att du ska stanna kvar… än att de sitter och önskar att du äntligen kunde sluta mala tomgång!

Lycka till!

Denna artikel handlar inte om att du nu med fräscha uppslag ska slå världen med häpnad. Men med nya idéer och perspektiv på hur du kan tänka och agera kan det bli ett sätt att attackera utmaningen med nytt mod. Det är framför allt erfarenheten som gör skillnad och innebär utveckling.

Så, kör på! Bit dig inte i tungan när tillfälle bjuds, utan testa. Våga. Vi som lyssnar förlåter dina misstag om vi ser att du bryr dig och vill väl.

Del 2: 6 tips i presentationsteknik och retorik - Så fångar du och behåller publikens intresse

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Jenny
2012-12-18 11:51
Tack Jörgen! Ska hålla tal vid julbordet på fredag och denna lättade faktiskt en hel del på prestationsångesten. Ett tydligare budskap är vad som behövs 🙂
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.