Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så använder du Linkedin som alternativ eller komplement till rekryteringskonsulter

Dela artikeln
tisdag, 29 oktober 2013 0

LinusZackrissonKarriärnätverket Linkedin har på senare år fått en allt mer framskjuten position bland svenska företag. Allt fler företag använder Linkedin som en plattform som kan effektivisera och rationalisera såväl affärsnätverkande som rekryteringsprocesser. Linkedin gör det möjligt att, inom loppet av ett par minuter, hitta relevanta kandidater till de allra flesta typer av jobb.

Alla framgångsrika rekryteringsprocesser börjar förstås med en tydlig kravprofil som tydligt definierar vilken kompetens och personlighet ni söker samt vilken kravställning ni har gentemot de kandidater ni vill attrahera. När kravprofilen är klar tar arbetet med att identifiera lämpliga kandidater vid. Då kan Linkedins träffsäkra sökmöjligheter bidra till att spara såväl tid som pengar.

Hitta rätt kandidater med avancerad personsök

- Genom att göra en avancerad personsökning där du söker efter Linkedinmedlemmar med den kompetens, den geografiska hemort och den erfarenhet du söker kan du på kort tid få fram ett urval av presumtiva kandidater till er lediga tjänst, säger Linus Zackrisson, Linkedinexpert på Min Karriär.

Ta dig tid att genomföra en gedigen sökning som säkerställer att du inte missar några högintressanta presumtiva medarbetare. Om du söker en ny säljare kan det exempelvis löna sig att även söka på begrepp som ”Key account manager”, ”Säljledare” eller ”Kundansvarig”. Försök att lista ut vilka titlar och begrepp de kandidater du söker använder sig av när de presenterar sig själva.

Hantera halva rekryteringsprocessen själv

- När du fått fram en lista med intressanta kandidater kan du antingen välja att ta nästa steg i rekryteringsprocessen på egen hand eller lämna över listan till en rekryteringsbyrå som kan kontakta kandidaterna och gå vidare med rekryteringsarbetet. I dagsläget är det relativt enkelt att själv göra grundjobbet och vaska fram intressanta kandidater. Det sparar dessutom pengar om man fördelar jobbet mellan sig själv och rekryteringsföretaget, säger Linus Zackrisson.

De kandidater du hittat har med stor sannolikhet redan jobb, men låt dig inte stoppas av det. Kontakta dem via mail eller telefon, hänvisa till att du hittat dem på Linkedin och informera om er lediga position.

Nå rätt målgrupp med jobbannonser på Linkedin

En traditionell platsannons i en dagstidning kostar ofta en rejäl slant och har en relativt kort livslängd. Via Linkedin kan företag nå framtida medarbetare till en betydligt lägre kostnad genom att lägga ut en jobbannons kostnadsfritt på företagets Linkedinsida, alternativt att annonsera och nå en specifik målgrupp. Det är möjligt att välja exakt vilken målgrupp som ska exponeras för annonsen, vilket ger en bättre träffsäkerhet än exempelvis en dagspressannons.

Långsiktig dialog med presumtiva medarbetare via företagets Linkedinsida

Via företagets Linkedinsida, som fungerar på ungefär samma sätt som en Facebooksida, kan man även kommunicera långsiktigt med kunder, samarbetspartners, högskolestudenter och andra som är intresserade av företaget och dess verksamhet.

Linkedin är sammanfattningsvis en kostnadseffektiv och träffsäker rekryteringskanal som skapar nya möjligheter för företag som vill skippa mellanhänder och genomföra hela eller delar av rekryteringsprocessen i egen regi. Det är ett forum där man kan hitta exakt de medarbetare man söker på ett kostnadseffektivt vis.

Välj kommun från listan