Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så bemöter du kritik och beröm i sociala medier

Dela artikeln
onsdag, 12 november 2014 0
Så bemöter du kritik och beröm i sociala medier

Sandra Friberg som är marknadsansvarig på FeedKit sedan cirka ett och ett halvt år tillbaka berättar här varför det är så viktigt med att bemöta både kritik och beröm i sociala medier.

- Många stora företag har kundsupport i sociala medier men dock långt ifrån alla. En sådan kundsupport blir lätt ett forum för klagomål och då gäller det att bemöta kritiken snabbt och med ärliga svar. Helst så fort som möjligt. Folk förväntar sig svar snabbt och man kan uppleva att Twitterfolk vill ha snabba svar eftersom den plattformen har ett snabbare flöde. På andra plattformar som Facebook går det att vänta lite längre säger Sandra.

Policy

Alla företag har inte en policy vilket de skulle behöva ha för hur kritik ska bemötas i sociala medier. Många företag väljer också att överhuvudtaget inte bemöta kritik. Detta gör bara att allt förvärras och kritiken sprids då lätt som en löpeld.

Bemöta kritik

Om kritiken kommer i företagets egna kanaler så ska man enligt henne inte ta bort den och bara låta positiva omdömen vara kvar. Det enda som ska tas bort är sådant som bryter mot svensk lagstiftning eller till exempel nedsättande kommentarer om kön, hudfärg, sexuell läggning med mera. Skulle man ta bort ett inlägg eller kommentar måste man skriva varför man tagit bort det.

Är det mindre företag som utsätts för kritik så kan det vara lätt att ta detta personligt menar hon och då är det bättre att ”sova på saken” innan man svarar så att det inte blir några argumentationer utan att det svaras sakligt och med ett bra bemötande gentemot den som framfört kritik eller klagomål.

- Går det inte att ge ett bra svar så är det bra om man kan be att få återkomma med rätt och bättre information lite senare.

Hur viktigt är det att omvärldsbevaka sitt namn?

- Det är jätteviktigt är att omvärldsbevaka sitt företagsnamn, sina produkter då det kan skrivas negativt om dessa på olika ställen och då är det viktigt att bemöta kritiken där också. Någonting annat som är minst lika viktigt är att alltid tacka för feedbacken oavsett om den är positiv eller kreativ, avslutar Sandra Friberg.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan