Sociala medier har blivit en allt viktigare kanal för att sprida appar menar Thomas Gårdängen, VD för appföretaget Crunchfish som är det företaget i Sverige som har lanserat över hundra appar tillsammans med sina kunder på appstore.

Sen är också timingen viktig för att appen ska få många nerladdningar.

- Tidsfaktorn avgör väldigt mycket, det måste finnas en ”tidslucka” där folk är beredda att ta emot och ta till sig appkonceptet, menar Thomas. Appmarknaden har utvecklats och många appar blivit allt mer avancerade så är det ändå så att om man tittar på statistiken så är det fortfarande så enligt Thomas Gårdängen att många enkla appar ändå kan bli väldigt populära. Det kan vara så att de har högt underhållningsvärde och därför ändå får många nerladdningar.

- Trots att vi själva ligger långt framme med innovativa appar som ger affärsmässigt och nyttovärde så är vår mest framångsrika app faktiskt Free Parking. Det är en social applikation med syfte att människor delar med sig av och positionerar gratis parkeringsplatser som de känner till. Den har spridit sig från Asien till USA och är väldigt flitigt använd i London också. Så åker man till London och använder Free Parking så kan man få tips om var det finns gratis parkeringar där säger Thomas entusiastiskt.

Vem som helst kan egentligen göra en applikation idag oavsett om man har en Mac eller en PC fortsätter han. Det finns massor av instruktionsvideos gratis att använda exempelvis på Youtube så det är relativt lätt att tekniskt koda en app.

Enligt Thomas Gårdängen så är det också viktigt att man är klar över vem man vill ska använda applikationen. Är det en app i rent reklam och varumärkesbyggande syfte för ditt företag eller ska användaren ha någon specifik nytta som han eller hon kan tänkas vilka betala för?

- Designen också betydelsefull för helhetsintrycket och där har vissa utvecklare mer talang än andra vad gäller sinnesnärvaron att hitta en avvägd balans mellan utseende och funktion, avslutar han.

10 snabba tips från Thomas Gårdängen

1. Vad klar över appens syfte och vem du vill ska använda den

2. Testa appen på en mindre kategori av människor innan den större lanserinen

3. Designen ska vara både snygg och framför allt med tydlig grafik

4. Marknadsför appen genom sociala medier som Facebook, bloggar, Twitter och Youtube

5. Laborera med olika prislägen och se hur det påverkar försäljningen

6. Stick ut från mängden men undvik att vara för mycket före din tid för timing är viktigt

7. Samarbeta flera stycken där var och en gör det som den är bäst på och tycker är roligast

8. Titta på vad som finns på marknaden och vad som saknas

9. Ta till dig den feedback du får av de som använder din app och bli ännu bättre nästa gång du gör en ny

10. Användbarheten och enkelheten att använda är a och o om du vill att din app ska nå en större marknad.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.