Om ett företag är älskat av sina kunder kan det skratta sig lycklig ända till banken"Everybody knows somebody who loves a honda”

”Love the skin you´re in”

“I´m lovin it”

De senaste åren har ”kärlek” blivit allt mer populärt bland marknadsdirektörer. Var och varannan annons pratar om hur mycket kunderna borde älska företag, varumärken och produkter. New York Times rapporterade nyligen om fenomenet och boken ”Lovemarks” utsågs av AdAge som en av decenniets mest intressanta idéer.

 Så vad har kärlek att göra med företagsvärlden? Du kanske trodde att det var något som bara tjejtidningarna skrev om och att din uppgift var att räkna siffror i excel-dokument?

Tvärtom. Om ett företag är älskat av sina kunder kan det skratta sig lycklig ända till banken. Om kunderna är lojala mot en produkt och köper ett visst schampoo, en typ av yoghurt eller motorcykel bara för att de har ett särskilt band till varumärket så är det bra för företaget, eller hur? Då behöver du som entreprenör inte ständigt jaga nya kunder.

Nyckeln till kärlek är känslor, magi och kemi, snarare än fakta och siffror. Det är en varm känsla som knyter människor samman vare sig de är i sovrummet eller i varuhuset. Om du som företag kan få kunderna att känna, kan du också få dem att köpa.

Känslor är inte lika enkla att hantera som fetthalten i mjölk eller antal applikationer i en mobiltelefon, så många företagare undviker att ens försöka erbjuda kunderna ”känslovärden”, men när de fokuserar för mycket på det praktiska värdet i en produkt eller tjänst skapar de bara en stel och steril relation till kunden. De skakar hand i stället för att kramas.

Så hur får du kunden att bli känslomässigt berörd och älska dig? Jag har skapat ett koncept som jag kallar ”Love Branding” som erbjuder ett nytt perspektiv för företag. Hela företaget är aktiv i processen för att bygga ett förhållande till kunden – allt från receptionen till loggan till hur cheferna beter sig när de är på fest. Ha koll på vilka känslor du väcker hos din marknad oavsett från vilken vinkel de ser dig. Hur kan du få kunderna att bli kära i dig genom marknadsföring, call center, PR, kundkontakter och så vidare? Var är de missnöjda med dig idag och var känner de sig trygga, nöjda och lyckliga?

Liksom i alla kärleksrelationer är det viktigt att först och främst förstå den du vill attrahera till dig. Gör grundlig research kring de personer som du vill ska bli dina kunder och hur de känner, tänker, lever och vad som påverkar dem. Spana trender som styr dem, gör studier på plats och ställ frågor. Om du har koll på vad de egentligen letar efter när de söker sig till dig kan du erbjuda dem precis det.

Kunder köper en kaffe men vad de egentligen vill ha kanske är ”en lugn stund”. Även om de betalar för en ”tv-skärm” kanske det de längtar efter är status. När du vet vilka känslor som får dem att öppna plånboken kan du anpassa din marknadsföring, budskapen på din hemsida eller till och med produkten, så att kunden lockas.

Söker du kärlek? Oroa dig inte. Att få kunderna att älska är inte så komplicerat egentligen; det handlar mer om att fokusera på rätt saker – känslor, magi och kemi. Inga av de metoder som jag jobba med är nya uppfinningar; det som är nytt är hur du använder dem och i vilket syfte.

Du förtjänar kärlek. Gå ut och öppna hjärnan.

5 tips:

  1. Känn din kund väl. Ta reda på vilka känslor de söker.
  2. Undersök vilken relation du har till kunden idag.
  3. Bestäm hur du vill att kunden ska känna sig i framtiden.
  4. Gå igenom hela företaget och se var du behöver förbättra förhållandet.
  5. Ge från hjärtat, bry dig om dem mer än dig själv.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.