Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så kommer du på en egen affärside

Dela artikeln
tisdag, 28 september 2010 6
Så kommer du på en egen affärside

”Om jag bara hade en affärside så skulle jag starta eget”. Så tänker nog många. Kanske du med? Ordet ”Affärside” är laddat och väcker känslor. En god affärside är bra att ha men långt ifrån allt som behövs för att starta eget och lyckas med sitt företag.

Det behövs framförallt en stark vilja att lyckas. Men självklart så är det betydligt enklare att ha en bra idé att luta sig mot. Nu ska vi gå igenom några olika sätt för att stimulera din kreativitet och förhoppningsvis ska det hjälpa dig en bit på vägen till att komma på din helt egna affärsmöjlighet. Har du redan en affärside klar så kanske dessa rader kan hjälpa dig att förädla den till något ännu bättre.

En unik eller kopierad affärside

En affärside behöver inte vara unik. Det är mycket viktigare att DU brinner för den och tror på det du gör. Många gånger är det till och med tvärtom. En unik affärside är ju inte tidigare testad. Funkar den över huvudtaget?

Om du i stället glömmer ordet unik och fokuserar på vad du tycker om att göra så har du mycket större chans att lyckas. Forskning visar att 9 av 10 startförsök är imitationer av redan befintliga affärsidéer. Överlevnadsgraden är lika för båda, men det tar längre tid att skapa intäkter för innovationer. (Källa: Forum för företagsforskning)

Vad är du bra på och vad tycker du om att göra?

Ofta går dessa saker hand i hand. Dessa färdigheter eller talanger kan vara ett område där du snabbare kan starta eget inom. Du har redan kunskap. Många starta eget inom just det området de jobbar inom eller en hobby som de gillar att hålla på med.
Som jag skrev tidigare så är det mycket viktigare att brinna för sin affärside än att den är unik. Om du verkligen brinner för den så finns det inte mycket som kan hindra dig!

Jag tror inte heller på att få en affärsidé serverad av någon annan. ”Själen” i idén finns i den som kommit på den. Därför är det heller ingen risk att berätta om den för andra. Det kan i stället hjälpa till att utveckla den. Om den ifrågasätts kan det få dig att tänka om eller komma på ännu bättre idéer.

Blir du ifrågasatt så lär du dig att försvara din affärside vilket får dig att tro på den ännu mer. För du kommer att bli ifrågasatt, var beredd på det. Försök att inte ta det personligt utan se i stället på det som ett sätt att utveckla din idé genom feedback från andra. Det kan till och med bli så att du märker att den inte var så bra som du inledningsvis tyckte. Det kan kännas tungt men samtidigt så slipper du lägga mer tid på en affärside som du kanske får ännu större motgångar med längre fram.

Titta dig omkring – kan du förbättra någon annans affärside?

Ett annat sätt att komma på en affärside är att leta upp en tjänst eller produkt som du tycker är spännande men som du tror att du skulle kunna göra eller utföra ännu bättre. Vad du än gör och vad du än är, försök att ständigt tänka – vad kan förbättras? Att utveckla och förbättra en redan fungerande affärside är kanske det enklaste och säkraste sättet att lyckas. Som jag skrev inledningsvis så vet du ju redan att det funkar.

Exempel på större företags formulering av affärsidén

Var ständigt vaksam och var beredd när den dyker upp

Om du är beredd på att hitta en affärside så kommer den att dyka upp. Om du inte är beredd så spelar det ingen roll om självaste Richard Branson eller Donald Trump delar med sig av en affärside – du kommer ändå inte att se den. Så gör dig förberedd genom att läsa och göra saker som ökar din kreativitet. Öva upp dig på färdigheter du kan tänkas behöva när du väl ska starta igång ditt företag. Om du förbereder dig så kommer din affärside kanske snabbare än du kan ana. Medans om du sitter och väntar och inget gör så kommer den troligtvis aldrig.

Läs även: 8 förslag på affärsidéer som inte kräver stort startkapital

När du reser

Är du på resande fot så kan det ofta dyka upp nya idéer, om man är vaksam. Om du är utomlands så finns där säkert en uppsjö av produkter eller tjänster som inte finns i Sverige. Går det att ta hem dem eller låna deras koncept? Vill de expandera och söker någon som kan sköta försäljningen i andra länder? Fråga dem!

Internet är fullt av affärsidéer

När du är ute och surfar på nätet så gäller samma sak. Försök att hitta en sajt med en tjänst som inte finns i Sverige eller som redan finns men som du kan förbättra eller använda delar av. Tradera är ett bra exempel där de tog en redan väl fungerande affärside (Ebay) och startade den i Sverige. De sålde senare Tradera till Ebay för runt 400 miljoner kronor. Detta är inget ovanligt exempel även om summan är ovanligt hög.

Några avslutande ord om att komma på en affärside

Jag vill avsluta med att säga att om du någon gång tänker tanken att ”denna affärside kommer från mig så den kan nog inte funka” eller ”någon annan har säkert redan gjort det”, ta genast bort den tanken.
Många tänker nämligen så och därför är risken liten att någon ska ha gjort just det du tänker! ;-)

Lycka till och dela gärna med dig av dina affärsidéer och tankar på forumet!

Här bjuder vi på 20 idéer som du kan använda

Kommentarer

  • Patrik Nilsson
    Patrik Nilsson onsdag, 07 januari 2015

    Kände inte till happy socks innan du nämnde dem här. Men de är väl ett bevis på att nischade idéer fungerar. Inte helt säker på att trenden går mot storköp. Kollar vi på mat så känns det som småskaligt och närodlat är trenden. Kanske går även kläder och textiler mot detta där fler kunder tycker det är viktigare att veta att tyget är producerat på ett sätt där klimat och människan inte tar skada. Det är väl dessutom nödvändigt för vår moder jord att vi går den vägen.

    Så jag tror du tänker rätt i att börja nischat och använda ex sociala medier som marknadsstrategi med snabb och smidig frakt till dörren, kanske med månads- eller kvartalsprenumeration, för att sedan växa med nya produkter.

  • Mikaela
    Mikaela tisdag, 30 december 2014

    Hej! Jätteintressant artikel. Jag funderar på att starta eget och har tänkt i liknande banor som de du beskrivit i artikeln, har bla funderat på att kopiera utländska företag som inte finns i Sverige. En fråga som ofta dyker upp i mitt huvud är vad som är bäst - att nischa sig och lansera endast en produkt men på ett nytt kreativt sätt (ex vis Happy Socks men med en annan produkt) eller att erbjuda ett större sortiment (ex vis starta ett företag som säljer en massa produkter som kan förknippas med bad - badrockar, tofflor, handdukar, badrumsmattor etc) ?

    Om jag ex vis bara skulle designa och sälja badhanddukar tänker jag att varför skulle folk göra sig besväret att söka upp ett företag som endast säljer en produkt? Går inte trenden mot att kunderna vill göra alla sina inköp på ett och samma ställe, ex vis större varuhus och kedjor samt jättarna inom internetförsäljning (tänker bla på Hemtex, Åhlens, Zalando osv som skulle vara konkurrenter).
    Samtidigt får jag känslan att det är lättare att bygga ett starkt varumärke med en produkt och en annorlunda marknadsföring och sedan utöka (som ex vis Happy Socks har gjort, nu säljer de ju även underkläder).

    Vad är din syn på detta?

    Tacksam för svar!
    Mvh Mikaela

  • Folke Jansson
    Folke Jansson tisdag, 16 oktober 2012

    Bra artikel, Patrik!

    Ordet [i]affärsidé[/i] tolkas väldigt ofta som "en första idéansats om VAD FÖR SLAGS verksamhet man skulle kunna bedriva", t.ex. skoaffär, konsultbyrå, sälja dödsbon på internet e.d.

    Och som du säger, Patrik, så är det ju svårt att vara unik i den meningen. Det mesta man kan komma på finns ju redan, så vare sig man kopierar någon annan eller hittar på helt själv så är chansen ändå ganska liten att man ska vara helt ensam.

    Men ordet [i]affärsidé[/i] används även ofta, sedan mycket lång tid tillbaka, i bemärkelsen "genomtänkt idé för vad som ska göra verksamheten livskraftig". Det finns många varianter av vad man kan ha med i en sådan analys, men i princip brukar man anse att åtminstone saker som målgrupp, kundbehov, produkt, styrka e.d. ska finnas med - och att allt detta MÅSTE PASSA IHOP och måste ha en chans i konkurrensen.

    Det är affärsidén i denna lite mer detaljerade form som egentligen förtjänar mest arbete. Det är oftast först på den här nivån som man kan börja se till att vara lite lagom unik. Och det är oftast först på den den här nivån man kan börja bedöma om det finns möjlighet för idén att vara genomförbar och lönsam.

  • janeo
    janeo måndag, 05 september 2011

    Bra tips! Men vad är en affärsidé? Min senaste affärside var att starta en webbutik och sälja importerade prylar. Något unikt, svårt eller anmärkningsvärt? Nej och det behöver inte vara så heller och det nämns i artikeln. E-butiken funkar helt ok och ger lite extra inkomster utan att jag behöver lägga så mycket tid. Skoj och lärorikt och vem vad detta leder till.. Så vad jag vill säga är att många verkar sitta och försöka tänka ut en affärsidé som är JÄTTE BRA, men jag undrar om det inte oftast är bättre att bara ta ett steg och jobba på det man redan har och se vart det leder. Då dyker problem och frågeställningarna upp som kan göra idén till något extra deluxe!

  • Krister
    Krister söndag, 27 februari 2011

    Precis som du nämner Patrik så är internet fullt av affärsideer. Det finns så många bra sajter ute i världen som skulle funka i sverige och vise versa. Kopiera andras affärsidéer med stolthet som herr Stenbeck sa :)

  • köpa företag
    köpa företag måndag, 29 juni 2009

    Som vanligt, bra och heltäckande artikel. I tillägg till artikeln ovan: Om du inte är en "uppfinnare" och är bättre på att förverkliga någon annans ide - alltså en ledare - kan det vara läge att köpa ett befintligt företag med en bra affärside. Därefter utvecklar du detta företag för att få leverage på din investering. Leta runt på olika företagsförmedlingssajter för att hitta ditt objekt.

Senaste nytt

Välj kommun från listan