Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så mäter du effekten på digitala marknadsföringskampanjer

Dela artikeln
onsdag, 22 oktober 2014 0

Allt fler företag väljer bort traditionella tidningsannonser till förmån för digitala kampanjer via sociala medier. Kampanjer via sociala medier är tillgängliga för såväl små som stora företag. Det är dessutom betydligt lättare att följa upp och mäta effekten av kampanjer via sociala medier än tidningsannonsering. Trots det slarvar många svenska företag med den så viktiga analysen av sina genomförda kampanjer.

– Trots att marknaden för marknadsföringskampanjer i sociala medier har mognat på senare år har många företag fortfarande brister i uppföljningen. Det är inte helt ovanligt att företag genomför kampanjer utan att ha formulerat tydliga mål, målgrupp eller syfte med kampanjen. En nyckelfaktor för att få ut mesta möjliga av företagets investeringar på sociala medier är att göra sin hemläxa ordentligt genom att noga formulera kampanjens syfte och målgrupp, säger Sandra Friberg, marknadsansvarig för FeedKit, ett verktyg som hjälper företag att genomföra och mäta effekten av sina kampanjer i sociala medier.

Bestäm er för vilken data ni vill analysera

Hon menar att en nischad kampanj som fokuserar på ett fåtal digitala kanaler i allmänhet är lättare att följa upp och därmed också en bättre investering än en omfattande och spretig kampanj. Fördelen med digital marknadsföring jämfört med marknadsföring i traditionella medier är att man får väldigt mycket statistik, men det innebär också att man måste ha ett bra verktyg för att kunna analysera all data och skapa konkreta mätbara mål. Om ni väljer att genomföra betalda kampanjer via Facebook erbjuder de också tjänster som gör det möjligt att följa upp kampanjresultatet på detaljnivå.

– Analysen av kampanjen skiljer sig åt beroende på om syftet är att öka försäljningen eller stärka varumärket. Det är förstås ofta lättare att mäta resultatet om det övergripande kampanjsyftet är att driva försäljning. Kampanjens effekt på varumärkeskännedom och erinran är däremot mer subtilt och något svårare att fånga upp i en analys. Då handlar det ofta om att mäta trafiken till hemsidan och att analysera hur ofta och i vilket sammanhang folk nämner ert varumärke på sociala medier och i bloggar.

För att mäta varumärkets genomslag i sociala medier finns det numera bra verktyg som är specialiserade på omvärldsbevakning och sammanställer hur många gånger företaget och dess produkter eller tjänster nämnts på nätet, säger Sandra Friberg. Samma sak gäller för mätning av trafiken till hemsidan där exempelvis Google Analytics är ett bra och dessutom kostnadsfritt verktyg för att följa besökare från att de klickar på en kampanj till hur de beter sig på företagets webbplats.

Välj kommun från listan