Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Serieentreprenören Mark Cubans 12 tips för nya företagare

Dela artikeln
fredag, 23 mars 2012 0
Mark Cuban Mark Cuban Bild från CNBC.com

Mark Cuban är serieentreprenören som grundat kabeltevenätverket HDNet och är dessutom ägare av basketlaget Dallas Maverick. Han är en aktiv investerare och deltar regelbundet i ABC:s realityserie Shark Tank, som är en Amerikansk version av Draknästet. Här kommer hans bästa tips till alla nya företagare:

1. Starta inte ett företag om det inte är något du älskar och brinner för.

2. Om du har en exit-strategi för företaget, dvs planer på hur du ska sälja det, så brinner du inte tillräckligt mycket för din affärsidé.

3. Anställ bara personer som du tror kommer att älska att jobba hos dig.

4. Att bemästra försäljning löser allt. Se till att du vet hur ditt företag ska tjäna pengar och hur du genomför ett sälj.

5. Lär känna dina kärnkompetenser och fokusera på att bli riktigt bra på dem. Betala bra för att anställa personer inom din kärnkompetens och se till att anställa de bästa. Utanför din kärnkompetens – se till att anställa personer som passar in i din företagskultur, men som inte kräver lika hög lön.

6. Lunchrasten bör vara en chans att komma ut från kontoret och prata och umgås. Det är 24 timmar på ett dygn – om de anställda tycker om sitt jobb finns det ändå gott om tid att göra så mycket som möjligt av sin arbetstid.

7. Öppna kontorslandskap ger alla möjlighet att hålla koll på vad som är på gång och det skapar energi som sprider sig. Om någon av de anställda förespråkar avskildhet – lär honom eller henne att det finns lås på toalettdörren. I en företagsstart finns det ingenting som är privat.

Det är också viktigt att undvika att anställa chefer som inte fungerar bra under starten av ett nytt företag. Om en chef t ex inte vill genomföra säljsamtal, undvik honom eller henne. Alla måste vara villiga att göra vad som krävs.

8. När det gäller tekniska saker, håll dig till sådant som du känner till. Det sparar tid och pengar. Om du bäst känner till Apple, använd det. Om det istället är Vista du känner till bäst, använd det. Det handlar om en företagsstart med bara ett fåtal anställda, därför är det så mycket enklare att låta folk använda det som de redan kan.

9. Håll organisationen platt. Om du ska ha chefer som ska rapportera till andra chefer under en företagsstart så kommer du aldrig att lyckas. När du väl har fått igång företaget kommer det vara annorlunda.

10. Spendera inte pengar på profilkläder. Ett säkert tecken på att ett företag ska misslyckas tidigt är när någon skickar mig en tröja med företagsloggan på. Om din personal är på mässor och andra liknande miljöer så är det okej att ha profilkläder, men om du verkligen tror att andra människor kommer att använda dina logomärkta polotröjor annars så har du misstagit dig och har ingen aning om hur du bäst ska spendera dina pengar.

11. Anlita aldrig en PR-byrå. En PR-byrå kommer att ringa eller mejla människor som figurerar i de tidningar du redan läser, i de tv-program som du redan tittar på och på de webbplatser du redan surfar på. Närhelst du konsumerar någon information som är relaterad till ditt ämne, ta då reda på e-postadressen till den person som exempelvis skrivit tidningsartikeln eller blogginlägget och skicka honom eller henne ett mejl som introducerar dig själv och ditt företag. Deras jobb är att hitta nya saker att skriva om. Därför kommer de att uppskatta att få höra från företagets grundare snarare än från någon PR-firma. När du sedan upprättar en kommunikation med den personen, gör dig själv tillgänglig att svara på deras frågor om ditt företag och bli en av deras källor. Gör du det på rätt sätt kommer de att använda sig av dig.

12. Gör jobbet roligt för dina anställda. Håll koll på deras stressnivåer och uppmärksamma de prestationer dina anställda gör och belöna dem för det. I mitt första företag Micro Solutions, delade jag ut belöningar direkt till säljare som hade gjort något speciellt. Vi anordnade även företagsfester där vi ofta bjöd med våra leverantörer – dina leverantörer och medarbetare uppskattar alltid en bra fest.

Tipsen ovan kommer från boken How to Win at the Sport of Business: If I Can Do It, You Can Do It, skriven av Mark Cuban, utgiven av Diversion Books 2011.

Källa: Entrepreneur.com

Välj kommun från listan