Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Skall du starta en restaurang och vill servera alkoholdrycker?

Dela artikeln
onsdag, 23 oktober 2013 0

Du som vill starta en restaurang eller ett café har många regler att följa. Detsamma gäller för dig som redan idag driver en verksamhet inom området. Här kan du få en inblick i vad som gäller i fråga om tillstånd för alkoholservering. I senare artiklar kommer jag att redogöra för vad som krävs för t.ex. tillfällig servering till slutet sällskap, cateringtillstånd, försäljning av folköl och tobak m.m.

Alkohollagen

För att få servera starköl, vin eller sprit till allmänheten behöver du enligt alkohollagen (2010:1622)ett serveringstillstånd. Tillstånd krävs oavsett om det gäller ett tillfälligt arrangemang, till exempel i samband med en konsert eller om du behöver ett stadigvarande tillstånd för din restaurang.

Försäljning eller servering av spritdrycker, vin och starköl får ske endast om du beviljats ett tillstånd. Detta gäller varje form av alkoholservering mot ersättning samt även när alkoholdryck ingår i annan avgift, till exempel entréavgift.

Lagstiftaren anser att ett rikt restaurangliv är ett viktigt inslag i en levande ort eller stad. De vill också skapa förutsättningar för både trygg restaurangmiljö och boendemiljö. Serveringen av alkoholdrycker är också en ansvarsfull upp och restaurangägarna skall kunna konkurrera på lika villkor. Därför görs en omfattande utredning innan serveringstillstånd beviljas. I utredningen kontrolleras både din och restaurangens lämplighet genom bland genom en kontroll hos andra myndigheter.

Vem kan söka? Var lämnar man in sin ansökan och hur länge gäller tillståndet?

Den som söker tillstånd kan vara antingen ett aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag som har ett organisationsnummer. Det kan också vara en förening eller enskild firma. Däremot kan inte en enskild person söka alkoholtillstånd.  Du måste därför registrera ditt företag hos Bolagsverket och hos Skatteverket. Allt detta görs enklast genom www.verksamt.se

Ansökan lämnas in till den kommun där restaurangen är belägen och kommunen utreder sedan om du uppfyller alla krav för att få serveringstillstånd. Du skall också registrera din restaurang hos Miljökontoret.

Den typ av serveringstillstånd som är aktuell för restauranger kallas stadigvarande. Tillståndet gäller bara för dig som har fått det och för den lokal som står i beslutet. Tillståndet varar tills vidare så länge verksamheten uppfyller lagar, krav och regler för alkoholservering. Om verksamheten upphör eller flyttar gäller inte längre tillståndet. Om ägarförhållandena i bolaget förändras måste du anmäla det till kommunen.

Du skall visa att du (bolaget) är lämplig

I alkohollagen ställs många och tydliga krav på dig som söker serveringstillstånd. Du måste visa att du är lämplig att servera alkohol. Lämplig betyder bland annat att du sköter din ekonomi (alltså att du betalar dina skulder, skatter etc), inte har ett brottsligt förflutet och att du kan visa att du har tillräckliga kunskaper i alkohollagen. Men även restaurangen skall uppfylla krav på bland annat brandskydd.

Hur lång tid tar utredningen?

Utredningstiden varierar i olika ärenden men också olika i kommunerna. Det är du som är skyldig att lämna in de handlingar och dokument som kommunen begär. Så snart kommunen fått in alla de dokument som krävs, skall ett beslut fattas inom fyra månader. Utredningstiden kan förlängas med ytterligare fyra månader om kommunen underkänner de inlämnade dokumenten och om du därför måste komplettera ansökan. Beslutet kan inte överklagas.

Vad kostar det att ansöka om tillstånd?

Kommunerna har rätt att ta ut en avgift för handläggningen av ansökan om alkoholtillstånd. Avgiften skall täcka kostnaderna för handläggningen som innefattar bland annat remisshantering, besök på serveringsstället, beredning av beslutsunderlag och utfärdande av tillståndsbevis.

Om man inte beviljas tillstånd – hur gör man då?

Om du inte beviljas tillstånd eller om kommunen lagt på villkor – kan det överklagas skriftligt. Överklagandet skall ha kommit in till kommunen inom tre veckor från det att du fick del av beslutet.

ÄMNEN:

Senaste nytt

Välj kommun från listan