Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

10 användbara verktyg på Facebook

Dela artikeln
måndag, 28 oktober 2013 0

tummen upp facebookI och med att allt fler företag använder sig av sociala medier för sin marknadsföring så är det fler och fler som använder just Facebook till sina annonser. De flesta har därmed koll på hur det grundläggande fungerar. Skriva statusuppdateringar och lägga ut annonsbilder på sidan som sedan kan delas med andra är något som de flesta kan. 

Däremot finns det även andra funktioner som alla kanske inte har helt koll på och de tänkte vi därför informera lite om. 

10 användbara verktyg för Facebook användare:

Activity Log: På din omslagsbild hittar du en knapp som heter Activity Log. Trycker du på den så kommer du till en sida där du hittar alla dina aktiviteter som du utfört på Facebook. Här kan du alltså bland annat se vilka bilder du gillat, dina uppdateringar och de kommentarer du skrivit.

Ad Create: För att du ska få ut det mesta av dina annonser på Facebook så har de skapat ett verktyg som hjälper dig att nå dina mål. I Ad Create fyller du i vad du har för mål med annonsen och sedan skapar Ad Create automatiskt rätt kombination av annonser för att hjälpa dig att nå dit.

Power editor: I stället för att hålla på och arbeta med flera olika annonser på var sin sida kan du använda dig av Power editor. Här kan du enkelt göra olika variationer på samma annons för att testa vad som fungerar bäst med din kundkrets. Här kan du även skapa din egen kundkrets som du sedan kan dela annonserna med.

Page Insights: För att ha en större överblick över statistiken så kan du nu använda dig av Facebooks Page Insights. Här kan du spåra trafiken på din sida för att bättre förstå hur publiken rör sig på den.

App Center: I menyn på vänster sida finner du App Center där du kan skapa, lägga till och ta bort appar som är kopplade till ditt konto. Många tror att denna funktion endast är till för spel men så är det inte utan här finns flera bra appar som kan hjälpa till såsom kopplingar till andra sociala medier eller diverse bokningar.

View As: För att försäkra dig om att inte alla kunder ser de saker som du helst vill dölja så kan du gå in på View As. Där kan du nämligen se din sida som andra ser den.

Conversion Tracking: I Facebooks Powereditor kan du ställa in din Conversion Tracking där du kan se din konverteringsgrad. Du kan alltså se hur effektiva dina annonser är baserat på vad det är du vill ha ut av dem. På så sätt kan du lätt se hur många som har köpt din produkt eller som har börjat gilla din sida tack vare annonsen.

Custom Audiences: För att nå ut med dina annonser till rätt personer kan du ladda upp kundlistor på din Facebooksida utan att någon får tillgång till dem. På så vis kan du kundanpassa dina annonser till de kunder du önskar nå ut till vilket gör hela processen mycket smidigare.

Ta med din kalender: För att hålla koll på födelsedagar, event och diverse fester så kan du enkelt exportera din Facebook kalender och ha den med dig när du inte är online.

Facebook chat: Det finns flera olika mjukvaror som du kan ta hem för att på ett smidigt sätt slippa gå in på Facbook varje gång någon skriver i chatten. Med dem kan du nämligen snabbt och smidigt chatta direkt från skrivbordet på datorn.

Genom att använda dig av dessa verktyg kan du utöka din Facebook sida och anpassa dina annonser efter kunderna. 

Källa: Mashable

Senaste nytt

Välj kommun från listan