Vecka 3

Del ett i säljskolan.

Social Selling är det nya svarta!
Här kommer ett grundläggande program för att få igång dina digitala affärer.

Vem har du profilen för?

Tänk på att din profil på LinkedIn, Twitter mfl inte ska vara utformad som ett cv. 

Den ska vara skriven för dina potentiella kunder och samarbetspartners.
I titeln så ska inte din yrkestitel stå. Sammanfatta istället värdet som du erbjuder dina kunder.

Min titel på linkedin är: "Vill du göra fler och större affärer, Oftare?"
Rätt långt ifrån att skriva "Account Manager SME" eller något annat meningslöst som ingen förstår.
En tydlig titel kommer att locka fler till din profil.

Din profilbild ska alltid förmedla din verksamhets varumärke! 

Arbetar du som Jurist så är inte en bild på dig i dykardräkt att rekommendera!
Erbjuder du äventyrsresor i Karibien så kan en dykarbild vara helt rätt och en kostymbild vara katastrof.

Bry dig om folk på riktigt och hjälp andra.

En viktig fråga att ställa till dig själv. Tycker du om folk?
Tycker du om andra människor?
Om nej, sluta nätverka.
Om du gör det så är vi på rätt spår.
När du knyter kontakt med någon online, läs in dig på vem personen är och vad den gör. Maila lite frågor och fundera på om du kan hjälpa din nya kontakt på något sätt.
Det kan handla om tips på nya kontakter för dem, bjuda med dem på nätverksträff, tips på utbildningsmaterial som finns gratis på nätet. Till och med tips på en ny kund!
Det finns ingen som är så hängiven att hjälpa dig i framtiden som en affärskontakt som du har hjälpt att få mer pengar i fickan idag.

Bygg ett kvalitativt nätverk.

Vissa säger att du bara ska lägga till/bjuda in kontakter online som du redan känner.
Mitt svar till dem är:
Hur ska du då kunna bygga nya relationer?!?

Det finns också de som anser motsatsen och alltså hävdar att du ska lägga till alla du ser. Men då urvattnas ditt nätverk och dessutom kommer du ha svårt att nå ut i flödet.
Kom ihåg att alla inte alltid har behov av det du erbjuder.

Välj istället den gyllene medelvägen och bygg ett nätverk med kvalité. Du ska så klart börja med att bjuda in alla du känner.
Sen börjar det roliga. Bjud in dem som du inte känner. Potentiella kunder, möjliga samarbetspartners och alternativa nya leverantörer. Alla som på något sätt skulle kunna vara en intressent för din verksamhet.

När folk frågar varför du bjuder in dem så skriv följande: "Vi känner inte varandra ännu men våra verksamheter berör varandra och jag tror att vi kan komma att ha nytta av varandra i framtiden."
Avsluta gärna med en fråga som visar att du är intresserad av personen du bjudit in. "Vad har ni för nya planer eller projekt på gång i år?"
Eller något annat ännu mer specifikt.

Första kontakt, sen då?

När du börjar få volym på ditt nätverk, beroende på område, så kan allt mellan 500 - 5000 kontakter anses vara volym. Börja bygg relationer!

Hur bygger man en relation?

Enklaste sättet är att se vad dina kontakter delar för information, läsa den, dela vidare, kommentera och framför allt komma med följdfrågor!
Det finns inget som bygger relationer så bra som att visa genuint intresse för någon och fråga dem saker.

Ställer du genomtänkta frågor så skapar du dialoger, du syns mer, folk minns dig efteråt och ni upptäcker nya beröringspunkter.

Jag använder privatkonversationer på Linkedin och Twitter minst 10 gånger så mycket som publika delningar. Och ändå delar jag 2-5 inlägg om dagen publikt.

Kom ihåg reglerna:

Den som syns mest säljer mest!

Du köper av någon du känner och tycker om!

Så sätt igång och bygg ditt nätverka och visa att du bryr dig om folk - NU!

Vecka 4 - Mental självcoaching

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.