Instagram är en app och bildtjänst som växer mycket kraftfullt. Senaste rapporten Svenskarna och Internet 2015 från IIS visade att Instagram har vuxit mest av alla sociala medier. Användarna har ökat från 29% 2014 till 40% 2015 och det ser inte ut att plana ut. Tvärtom ökar intresset för Instagram som måste anses vara ett av de viktigaste sociala medier en småföretagare kan använda sig av för marknadsföra sig och för att nätverka.

Bilden i fokus

På Instagram är det fokus på bilder och därför passar plattformen särskilt dig som gillar att ta inspirerande foton med din mobil eller kamera. Talesättet är att en bild säger mer än tusen ord och detta drar du nytta av på Instagram.

Många småföretagare upplever att de får mycket ut av att finnas och synas på Instagram. Det finns till exempel e-handlare som har byggt upp sin kundbas nästan enbart via Instagram.

Fördelarna med Instagram är att det går snabbt att sätta upp ett konto och att uppdatera. Eftersom bilden är det primära behövs inga längre texter vilket passar dig som inte är så förtjust i att skriva.

Så kommer du igång med Instagram

Ladda ner appen, skapa en profil och titta sedan på andras konton för att få inspiration. Vilken typ av bilder använder de? Hur har de utformat profilen? Vilka hashtaggar används? Då blir det lättare för dig att få en klara bild av hur du vill att just ditt

Instagramkonto ska se ut. Glöm inte krydda med din personlighet!

Profilen måste ha en bra bild, gärna ansiktsbild.

- På sociala medier följer vi hellre människor än logotyper, säger Nina Jansdotter som är beteendevetare och sociala medier-expert.

Skriv en kort, säljande presentationstext där du berättar vem du är, vad du gör i ditt småföretag och varför man ska följa dig. Glöm inte att länka till hemsidan eller Facebooksidan.

Det snabbaste sättet att få följare är att du börjar följa andra, gillar och kommenterar deras bilder. På så sätt blir andra nyfikna på dig och vad du lägger upp.

Att du är närvarande på Instagram är viktigt om du ska nå framgång. Minst en bild i veckan behöver du ladda upp eller ännu hellre en om dagen om du verkligen vill satsa. Ljusa bilder med med många färger, gärna blått, ger mest engagemang enligt en undersökning Curalate nyligen gjorde.

Glöm inte att du också har möjlighet att ladda upp filmer på Instagram.

- Vi går allt mer mot rörlig bild och eftersom det är kortare filmer på Instagram kan de ses spontant och snabbt och når därför många, säger Käthe Nilsson som är grundare och VD för Mediaklar AB.

Du ökar genomslaget om du lär dig använda hashtaggar som förstärker ditt budskap. Kika på vilka hashtaggar dina konkurrenter använder, och skapa gärna en egen, unik som dina följare kan använda.

Det är roligt att kunna följa någon ”bakom kulisserna” så växla mer produktinriktade inlägg med bilder och filmer där du delar med dig av det som händer i ditt företag en vanlig arbetsdag.

Sammanfattning

  • Instagram har ökat mest av alla sociala medier - det är en plattform du bör överväga att finnas på.
  • Gör profilen snygg, gärna med ansiktsbild som profilbild.
  • Uppdatera regelbundet med fokus på inspiration och våga visa vad som händer “bakom kulisserna”.
  • Använd möjligheten att lägga upp en kort film.
  • Bli duktig på att använda rätt hashtaggar.
  • Var aktiv: följ, gilla och kommentera.

 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.