Frilanssäljare söker uppdrag

23
[color=red]Hej!
Jag söker efter uppdrag av små och mellanstora företag som
behöver få ut sina produkter/tjänster på marknaden.
Mitt jobb kommer att bli att sälja och marknadsföra era produkter.
Jag jobbar mot provisionsbaserad ersättning men innan jag börjar med uppdraget åt min kära klient så tar jag ut en handpenning.
Mina krav är:
*Säljer endast mot företag
* Vill inte ha något med MLM koncept att göra
* Produkterna/tjänsterna ska gärna vara någorlunda "nya" på marknaden.
* Måste vara en bra provisions nivå som du och jag är nöjda med.

Varmt välkommen att höra av dig vid intresse!

Mvh Jenny

Mailadressen:[/color] [color=purple][email protected][/color]
1616
4
Det här kan bli en intressant tråd. [br][br]Dock skulle det vara bra för flera som kan vara intresserade av att veta vilka förkunskaper, erfarenheter och inriktning som finns, samt vad avser handpenningen och om det finns f-skatt.  [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
23
[color=purple]Javisst ska jag försöka förklara mig lite bättre.[br][br]Har utbildat mig själv inom just försäljning eftersom det är något jag tycker är väldigt stimulerande och roligt![br]Har gått på entreprenörsutbildning där jag läste marknadsföring osv.[br][br]När det gäller erfarenheter så jobbar jag på ett IT företag som säljer allt från annonsplatser till sökordsoptimering. Under det här året har jag och en kompanjon jobbat med vår nattklubb men vi la det på is i somras.[br]Och mina andra erfarenheter är inte relevanta för den här branschen.[br][br]Och inriktningen spelar inte större roll så länge det finns potential för produkten/tjänsten på marknaden. Dessutom tycker jag personligen att det är roligare att jobba med olika branscher, blir så mycket mer utvecklande då. Så därför har jag valt att inte inrikta mig på endast en bransch.[br][br]Med handpenning menas att det betalas till mig innan jag börjar uppdraget för att visa både från min klitents sida och från min sida att affären är seriös.[br]Men efter uppdragets slut så kan klienten själv välja om han vill ha tillbaka handpenningen eller inte beroende på om han är nöjd eller inte över mitt jobb.[br]Är han nöjd så får jag det som en bekräftelse att jag gjort ett bra jobb, och är han inte nöjd ja då får han pengarna tillbaka.[br][br]F-skatten kommer jag att ha genom ett annat bolag som faktuerar åt mig.[br]Det bolaget heter F-bolaget AB.[br]Vill sätta all min energi på försäljningen och inte behöva hålla på med massa administrativa arbeten.[br]Och det innebär att klienten inte behöver betala några arbetsgivaravgifter och sånt för mig, i slut endan blir det jag som betalar dom avgifterna.[br][br]Mvh Jenny[/color]
720
Intressant, men jag fattar inte hur du praktiskt tänker göra.[br][br]Handpenningen kan ju inte betalas till dig eftersom du ingen firma har utan måste betalas till F-bolaget. När de sedan betalar ut pengarna till dig blir det lön. Hur menar du då att du ska kunna återbetala handpenningen som idet läget inte är en handpenning utan utbetald lön.[br][br]Om åandra sidan pengarna inte utbetalas till dig ser jag ingen anledning till att ta förskottsbetalt.
1616
4
Lite märkligt låter det, låter mer som förskott. (Ganska bra affärsidé om man bara är på jakt efter ränta)[br][br]Att du själv står för arbetsgivareavg och dylikt låter som http://www.frilansfinans.se/main.php [br][br]Som företagare tror jag man skulle finna idén riktigt intressant om du bedrev det som egen verksamhet. Som det låter nu vet man inte vem man knyter avtal med och svårt att se vem som bär ansvar för vad. Eftersom du riktar in dig mot B2B med unika produkter så blir det extra känsligt. Detta då B2B kan vara nog så viktigt, att knyta just dem kunderna till verksamheten. Felaktigt hanterat kan ge oönskat och både kortsiktigt samt långsiktigt kostsamt resultat.[br][br]Jag tror man skäligt kan se en viss förståelse för ett initialt belopp för att säljaren ska täcka kostnader för telefon, kundbesök. Har man dessutom garanti att få tillbaka de pengarna då har säljaren en enorm attityd som inte direkt är svenskt förankrat men som man kan gå väldigt långt på.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
456
1
Är både intresserad och ser behovet av en säljare för mina tjänster. [br][br]Frågan är väl bara hur du kan lyckas "övertyga" potentiella kunder, utan att själv ha grundläggande kunskap om produkten/tjänsten du avser sälja?
758
1
[quote author=DEJI link=topic=3079.msg13670#msg13670 date=1193678754][br]Är både intresserad och ser behovet av en säljare för mina tjänster. [br][br]Frågan är väl bara hur du kan lyckas "övertyga" potentiella kunder, utan att själv ha grundläggande kunskap om produkten/tjänsten du avser sälja?[br][/quote][br][br]Den kunskapen ska väl du som uppdragsgivare ge henne :nicka[br]Någon djupare kunskap behövs inte, för hon ska ju sälja inte översälja din produkt och din tjänst.[br]När jag säljer över telefon, så har jag ett manus på 1/3 dels A4 ark - det räcker gott och väl.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Jo intresset finns.[br][br]Den grundläggande kunskapen och verksamhetens marknadsföringsmaterial samt policy är endast du som har Deji inom ditt yrke. Självklart ska den säljare du knyter till dig få ta del av det materialet, skriftligt och/eller muntligt. Men som du vidrör så kan det bli svårt om vissa kunskaper inte finns där och då det i vissa fall kan beröra flera verksamhetstjänster. Men som jag tolkar Jenny så rör det specifikt "produkter".[br][br]Ps. OT, gillar ditt citat Deji [br]”Omorganisation är lite som att hänga om sina tavlor. [br]Vissa tavlor ser man inte efter ett slag. [br]Dom kommer till sin rätt först efter att man hängt dem på en ny plats.”[br][br]-Stephan Ekbergh, VD för Travelstart-[br][br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1616
4
Där var du snabbare än mig Stefan!  8)
Må väl!
23
[color=purple]Från första början tänkte jag ha egen F-skatt sedel och starta eget bolag men sedan kom[br]jag på att jag kommer inte ha tid att jobba med bokföring och sånt. Så då tänkte jag att ja men då låter jag någon annan ta hand om faktueringen och bokföringen.[br][br]Måste vara ärlig och säga att jag har inte tänkt på det där med handpenningen, hur det skulle bli när man inte har eget bolag.[br]Får nog ta och tänka igenom en lösning.[br]Kanske lika bra att starta ett eget bolag och att någon annat företag får ta hand om de administrativa jobbet år mig.[br][br]För då kommer handpenningen alltid att finnas tryggt förvarat i bolaget.[br]Det var som när jag och min kompanjon köpte en restaurang då var vi tvugna att lägga ut ca 20% av den totala summan för vad restaurangen kostade.[br]Och resten av pengarna fick vi betala den dagen vi hämtade nycklarna.[br]Men vi visste hela tiden att om det hände nått under dom månader innan vi övertog stället eller att vi inte blev accepterade för vårt koncept av hyresvärden så skulle vi få pengarna tillbaka, under tiden förvaltade mäklarna dom här pengarna.[br]Det var som en säkerhet för både mäklaren och säljarna för restaurangen, när affären väl var avklarad så fick mäklaren dom här pengarna som belöning för de hårda jobb han gjort + hans provison.[br][br]Men för min del kommer det här vara en säkerhet för både mig och min klient.[br]Klienten för att han vet att han kommer endå inte förlora något om jag som säljare inte uppnår klientens önskemål och för min del att jag vet att när jag presterat på topp och verkligen kämpat hårt så vet jag att belöningen finns där.[br]Visst skulle jag kunna ta den här "handpenningen" i efterskott också men jag anser att det är nog bättre att ta allt det där redan från början.[br][br][br]Mvh Jenny[/color][br]
23
[color=purple]Ja DEJI det är ju något min uppdragsgivare får stå för, alltså utbilda mig om deras produkter eller tjänster  ;)[br][br]Dom jag inriktar mig mot är allt från IT branschen med annonsförsäljning och sånt till att sälja kanske massagefåtöljer (ett exempel bara)[br]Så länge jag finner att produkten/tjänsten har potential så är jag redo att sätta min energi på det också.[br]Men tycker att e-handelsbranschen är extra intressant eftersom jag vet hur mycket det växer inom den branschen och jag vet att det finns stor efterfrågan efter säljare som kan marknadsföra dem.[/color]
1616
4
Det finns en fördel med att du driver verksamheten själv. Du kommer ha bättre koll på vad som är dina pengar samt större möjligheter att röra dig med eller göra avdrag med det kapital du faktiskt drar in.[br][br]Skaffa dig en bra reovisningskonsult som hjälper dig med bokföring, kan tala om hur du smidigast och kostnadseffektivast kan slippa sköta pappersarbetena och ev kontakt med revisor. Finns säkert flera här på forumet som kan sådant (RedKon?).[br][br]Jag har tittat lite på hur du formulerar dig och vad du triggar på. Jag tror du har bra förutsättningar med din idé och tro mig det verkar saknas bland medlemmarna på forumet, i alla fall offentligt. Men jag tror också likväl du som många andra kreativa företagare är att de har svårt att få till helheten hur de smidigast kan erbjuda en lösning som dessutom kan vara lönsam samtidigt som den ger möjligheter. Detta är saker som du borde diskutera med en redovisningskonsult samt en marknadsförare - även om du har kunskaperna själv så blir det alltid tydligast med utomstående betraktelser.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
720
Såsom ägare till både en redovisningsbyrå och en "hyr din arbetsgivare"-firma så känner jag mig rätt neutral när det gäller fördelar/nackdelar mellan de två koncepten.[br][br]Hyr arbetsgivare fungerar utmärkt för de som vill göra några ströjobb trots att man ex har A-kassa. Det blir då en typ behovsanställning för deras del vilket ger rätt att fortsätta att stämpla.[br]Vissa kan av olika skäl inte själva få en F-skattsedel och andra vågar helt enkelt inte direkt släppa hela det socila skyddsnätet som finns genom en anställning.[br][br]För den som tänker driva sitt företag på heltid och leva av det så är ju priset för en redovisningskonsult betydligt lägre än avgifterna för att hyra arbetsgivare så om man kan och vågar så tycker ju jag att man bör starta eget då. [br][br]Om man vill hyra arbetsgivare så är inte det något man ska dra sig för med argumentet att man har större möjligheter till avdrag med egen firma. De kostnade man kan ta med i fiman kan man också få ut via "arbetsgivare".  Det ända är väl då rena skattebitarna som periodiseringsfond osv som man inte kan dra nytta av.
456
1
Hej[br]Tack MOJO för komplimangen över citatet, men som du ser så är det dock inte mitt citat ;)[br]Tyckte dock att det passade så bra så jag frågade om jag fick låna det..[br][br][br]Sinnenas Teater-> Jo, men då är det väl inom områden du redan behärskar? Att lära någon annan att sälja för dig skulle väl ta ett tag antar jag? Åtminstone innan säljaren kan verka övertygande..[br][br][br]Jaja, det är Måndag och jag kanske är lite för negativ idag  :-[[br][br][br]
758
1
[quote author=DEJI link=topic=3079.msg13691#msg13691 date=1193695398][br]Sinnenas Teater-> Jo, men då är det väl inom områden du redan behärskar? Att lära någon annan att sälja för dig skulle väl ta ett tag antar jag? Åtminstone innan säljaren kan verka övertygande..[br][/quote][br][br]Jag har knappt sett en sådan produkt i verkligheten och har faktiskt ingen aning om [br]hur den fungerar - Men sälja den går "jättebra" :mrgreen:[br]Kunskapen som behövs, sitter kunderna inne med :blink[br]Ungefär så...[br][br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Är det måndag?!!!  :blink Jag som såg fram mot helg-ölen  :OMG
Må väl!
640
5
Hej! [br][br]När det gäller utbildning är det toppen för piloter läkare med flera. En säljare ska inte fokusera på produkten. När det börja hända rasar försäljningen enligt min erfarenhet.[br][br][br]Kul att du hittat hit jennyv84. Duktiga säljare tror jag alla företag behöver och den typ av försäljning du kan ligger ju i tiden.[br][br][br]Lycka till! [br][br]MVH[br][br]R
23
[color=red]Hej![br]Tack för era svar![br]Har haft fullt upp under dessa dagar![br]Men oj vad stort intresse det är för mina tjänster som frilanssäljare.[br]Trodde inte att det skulle vara på denna nivå...[br]Nog för att jag visste att behovet fanns.[br]Det börjar nästan kännas som att jag skulle kunna utveckla det här till något större.[br][br]Har funderat idag på om man inte skulle kunna starta ett frilanssäljar team som jag hyr ut till de företag som är i behov av dessa tjänster.[br]För nog finns behovet av duktiga säljare där ute hos alla trevliga företag.[br]Eller vad tror ni?[br][br]Mvh Jenny[/color]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.