Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Stärk företaget genom akademiska samarbetsallianser

Dela artikeln
onsdag, 20 augusti 2014 0

Samarbete med högskolor och universitet kan vara en viktig tillgång för företag. Genom att delta i forskningsprojekt och branschspecifika samarbetsallianser som länkar ihop företag med forskare kan nya dörrar öppnas, bland annat i form av ett breddat kontaktnät och tillgång till de senaste forskningsrönen, som hjälper er att ligga steget före konkurrenterna.

Trots att högskolorna och universiteten finns utspridda i hela Sverige och verkar i vår närhet missar många företag möjligheten att samarbeta med dem. Samarbetsformen varierar beroende på företagets inriktning och bransch, att ta kontakt med akademin ter sig ofta mer naturligt för en forskningsintensiv verksamhet, men de flesta typer av företag vinner på att ha någon sorts koppling till akademin.

– Ett sätt att inleda samarbetet är att ta emot en exjobbare. Ta kontakt med lärosätet som ligger närmast er och anmäl ert intresse för att ta emot exjobbare. En duktig exjobbare kan på kort tid sätta sig in i er verksamhet och bli en verklig tillgång. Exjobbare är dessutom en tillgång i rekryteringsarbetet, säger Tor Sjödin, vd på iRezQ

Samarbete med Chalmers genererar värdefulla kontakter

iRezQ utvecklar appar som bidrar till att öka trafiksäkerheten och minska risken för olyckor i trafiken. De ingår i Safer, en sammanslutning som länkar ihop innovativa företag i fordonssäkerhetsbranschen med forskare på Chalmers. Via Safer har Tor Sjödin bland annat fått ta del av Chalmers omfattande företagsnätverk, vilket gett många värdefulla kontakter på storföretag. Genom seminarier och workshops får Tor Sjödin och hans kollegor dessutom möjlighet att ta del av och implementera de senaste forskningsresultaten i sin egen verksamhet.

Många forskare söker företag som vill medverka i deras forskningsprojekt. Det finns flera goda skäl för företag att medverka i forskningsprojekt som berör den bransch man är verksam i. Det ger tillgång till de senaste forskningsrönen, vilket kan vara ett välkommet tillskott i ert strategiarbete, i synnerhet om företagets utvecklingsarbete stagnerat och ni är i behov av extern input för att komma vidare.

Akademiska samarbeten stärker företagets renommé och varumärke

Ett samarbete med akademin stärker dessutom företagets renommé och varumärke, det tyder på att ni är måna om att hålla er uppdaterade kring de senaste rönen på ert område.

– En bra kontaktväg in till högskolevärlden är science parks. Runtom i Sverige finns ett stort antal science parks, som är en slags länk mellan näringslivet och akademin. De arrangerar ofta mötesplatser och aktiviteter som förenar företag och forskare. Ta kontakt med er närmaste science park och håll er uppdaterade kring deras verksamhet, säger Tor Sjödin.

Välj kommun från listan