Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Stärk företagets varumärke med rätt ljus och ljud på eventet

Dela artikeln
måndag, 30 juni 2014 0

JoakimFranssonRiktigt bra ljud är en nödvändighet för att konferenser och seminarier ska kunna genomföras på ett intresseväckande och professionellt sätt. Med hjälp av rätt sorts ljus kan ni förstärka ert varumärke och budskapet från scenen, profilera er som företag och sprida rätt känsla på evenemanget.

– En jämn och behaglig ljudnivå med minimala brusnivåer som kommer alla deltagare till del, oavsett var de befinner sig i lokalen, är en viktig pusselbit för lyckade konferenser, kickoffer, föreläsningar och andra evenemang. Den som varit med på ett event där ljudet inte varit optimalt kan vittna om hur störande det kan vara och hur mycket uppmärksamhet en dåligt sammansatt ljudbild kräver. Ta hjälp av en professionell ljud- och ljustekniker som i god tid innan eventet kan ta en titt på lokalen och placera ut högtalare så ljudet förflyttar sig på ett optimalt sätt bland publiken, säger Joakim Fransson, som driver ljud- och ljusföretaget DM Sound.

En skränig och högljudd ljudbild stör deltagarna och gör det svårt att fokusera på det viktiga budskapet från scenen. Om konferensen innehåller ett program med flera talare är det klokt att ha en ljud- och ljusansvarig på plats under hela eventet. Då är det möjligt att snabbt anpassa ljudnivåerna på olika mikrofoner så basen och diskanten koordineras, lägga in musik när det behövs och förstärka budskapet med hjälp av ljuseffekter.

Välj en lyhörd och engagerad samarbetspartner

Allt fler konferenser, kickoffer och andra företagsevent hämtar inspiration från underhållningsbranschen.  Många har upptäckt vilka effekter man kan uppnå med hjälp av en ljussättning som harmoniserar med budskapet från scenen. På en kickoff där man vill göra publiken taggad och motiverad passar det exempelvis bra att använda ljuseffekter i företagets profilfärg och att lägga in musik i samband med pauser och när nya talare äntrar scenen. Att projicera företagets logga eller ett bildspel på scenen och väggarna kan också bli riktigt snyggt och effektfullt.

Eftersom ljud och ljus spelar en så central roll på olika typer av företagsevenemang är det klokt att be om referenser och välja en ljud- och ljusfirma som är engagerade och lyhörda för era önskemål och dessutom har lång erfarenhet av att arrangera företagsevent. Eftersom ett gott samarbete förutsätter en nära dialog rekommenderar Joakim Fransson också företag att välja en teknikleverantör som man känner förtroende för och där personkemin stämmer.

Avsätt tid för dialog och fundera kring vilken effekt ni vill uppnå

– Det är en fördel om kunden har tänkt till lite innan de tar kontakt med ljud- och ljusfirman. Fundera kring vad ni vill uppnå med ljud och ljus på evenemanget och var öppen för förslag på hur ljud och ljus i kombination kan förstärka ert budskap och ge ett enhetligt intryck. Tänk på att avsätta tid för dialog med ljud- och ljusfirman, deras arbete underlättas av ett genomtänkt körschema. Då ökar ni förutsättningarna för att konferensen flyter på smidigt, säger Joakim Fransson.

Foto: Calle Drangel

Senaste nytt

Välj kommun från listan