Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Stärk företagets varumärkesarbete med solenergi

Dela artikeln
tisdag, 28 oktober 2014 3
Stärk företagets varumärkesarbete med solenergi

Intresset för solenergi är högre än någonsin tidigare och trenden visar inga tecken på att avta. Många tror att solenergi ger mest utväxling i länder med ett varmt och torrt klimat, men faktum är att vårt svenska klimat är optimalt för utvinning av solenergi. Nu får allt fler fastighetsägare och företag upp ögonen för solenergin som ett sätt att göra en långsiktigt god investering, skona miljön och ge företagets varumärkesarbete en rejäl knuff i rätt riktning.

Det kommer sannolikt att ta många år innan världen kan luta sig tillbaka i förvissningen om att framtidens klimatutmaningar är lösta. Till dess ökar intresset för förnybara energilösningar för varje år. En av de förnybara energikällor som är enklast att hantera och driva är solenergi, som ofta utvinns via solceller som i princip är helt underhållsfria.

– Våra långa sommardagar i kombination med relativt mycket nederbörd och solchanser även övriga årstider utgör optimala förhållanden för solcellsanläggningar. I torra och varma klimat med små nederbördsmängder fungerar inte självrengöringen lika effektivt. Solceller har en bevisad livslängd på trettio år, men håller många gånger betydligt längre än så, säger Lars Strömberg på solcellsföretaget Kraftpojkarna, som driver Nordens största solcellspark för produktion av el.

Stärker företagets varumärkesarbete

Kommersiella fastighetsägare och företag som investerar i solenergi gör en riktigt smart framtidsinvestering. De miljömässiga fördelarna är uppenbara, liksom de ekonomiska. Däremot framhålls inte lika ofta de varumärkesmässiga fördelarna.

– Ett företag som väljer att satsa på och använda solceller för att hantera delar av sitt energibehov kan dels ta ut en högre hyra från hyresgästerna eftersom det gynnar fastighetsvärdet och många är beredda att betala mer för ett kontor i en fastighet med solcellsuppvärmning. Det gynnar också såväl fastighetsägarna som hyresgästernas anseende. Att värma upp företagets fastighet med solenergi sänder ut positiva signaler till omvärlden, säger Lars Strömberg.

Kommentarer

  • Jan-E O
    Jan-E O fredag, 31 oktober 2014

    På vilket sätt blir man en hycklare av att bry sig om miljön? Om man utgår från att det vi gör som är bra för miljön och människor är bra, så borde det väl anses som bra? Sen om motivet egentligen bara är att framstå som god, så blir ju resultatet bra för alla inblandande ändå? Jag skönjer samma resonemang som att vissa anser att det är hyckleri att skänka pengar till ett gott syfte för att framstå som goda. Pengarna gör ju inte mindre nytta för det..?

  • Göran
    Göran torsdag, 30 oktober 2014

    Kan även sända ut signaler om hyckleri. Är det positivt för varumärket?

  • Nordh Energy
    Nordh Energy torsdag, 30 oktober 2014

    Vi på Nordh Energy tar fram skräddarsydda lösningar för solcellsanläggningar för alla behov. Fyll gärna i ett planeringsunderlag på vår hemsida så svarar vi med en offert samt en systemevaluering helt kostnadsfritt.

    Välkommen

Senaste nytt

Välj kommun från listan