Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Strategi vid start av företag

Dela artikeln
torsdag, 24 september 2009 0
ALMI

av

Nu har du definierat var du står idag, vilka styrkor, svagheter, hot och möjligheter du ser och vart du vill nå. Om inte, gör en SWOT-analys här. Nu gäller det att välja strategi för hur du ska nå dina mål. För ett nystartat företag är ofta det viktigaste att berätta för de blivande kunderna att man finns.

Att de sedan får ett gott intryck när de väl kommer i kontakt med dig är självklart också viktigt.

Ett exempel

Emma och Marco insåg att det viktigaste för att få en bra start var att bli kända. Deras vän Anita Brask var delägare i en reklambyrå. Tillsammans med henne gick de igenom vad Cosi Design AB ska stå för och vad de vill kommunicera till sina kunder. Reklambyrån tog också fram förslag till logotyp och grafisk profil. Detta blev en viktig del i arbetet att bygga varumärket Cosi Design AB.

Efter lite diskussioner skrev de ner några kärnvärden som de vill ska prägla verksamheten:

  • Design: Modern europeisk design med hög kvalitet.
  • Kundfokus: Personligt bemötande med det lilla extra.
  • Glädje: Man ska bli glad av att besöka butiken.

Emma och Marco kommer också fram till en s.k. tagline eller payoff – en kort fras som de ska använda tillsammans med logon så ofta det går: ”Sitter fint.”. Den var lite humoristisk så att folk förhoppningsvis skulle komma ihåg den, men kopplade också bra till företagets verksamhet och kärnvärden.

När det gällde strategin för marknadsföringen av Cosi Design AB så kunde man se den i två steg:

  1. Lansering av butiken och varumärket med målet att så många som möjligt ska veta om att butiken har öppnat och komma och besöka den.
  2. Marknadsföring efter att namnet är etablerat. De bestämde sig för att satsa rejält i starten för att etablera namnet och butiken. Om ingen visste om att de fanns så skulle inte företaget överleva, därför var det viktigt. Självklart var de noga med att satsningen höll sig inom budgeten.

Emma och Marco tog hjälp av en reklambyrå, men det är naturligtvis inte nödvändigt. Mycket kan du göra själv, tidningsannonser kan ofta tidningen göra osv. Men man ska inte underskatta fördelarna att i starten ta ett helhetsgrepp på marknadsföringen. Att marknadsföra sina produkter så att det går att tjäna pengar är A och O i företagandet.

Tänk kampanj

Det ger oftast bättre effekt att samla marknadsföringen i kampanjer istället för att göra små insatser under en längre period. Använd också gärna flera kanaler samtidigt. Om du skickar ut ett säljbrev samtidigt som du annonserar i lokaltidningen och följer upp med telemarketing är det större chans att kunden uppmärksammar ditt erbjudande. Att annonsera två gånger i månaden under ett halvår kanske kostar lika mycket, men ger oftast sämre effekt.

Logotyp och profil

De flesta företag har en logotyp (företagssymbol) i någon form. Det är en viktig del i att bygga varumärket. Även om du inte kommer att anlita någon reklambyrå till din marknadsföring i övrigt kan det vara en bra idé att ta professionell hjälp med att ta fram logotypen. Då får du den också i olika filformat som passar både för t.ex. webb och tryck. Reklambyrån kan också hjälpa dig att ta fram snygga visitkort och brevpapper om du behöver det.

Som komplement till logon bör du bestämma vilka färger du ska använda dig av i marknadsföringen. Även typsnitt i annonser osv. bör vara samma hela tiden. Tillsammans med bland annat logotypen bidrar det till att skapa företagets profil.

Kärnvärden

Kärnvärden är några enstaka ord som summerar varumärket och hur du vill uppfattas. De blir också ett slags riktlinjer som ska genomsyra hela företaget. När Emma och Marco till exempel så småningom ska anställa personal, så är det viktigt att de personerna också känner för Cosi Design ABs kärnvärden – design, kundfokus, glädje. Butiken och hur den ser ut och även marknadsföringen måste hänga ihop. Därför är kärnvärdena viktiga.

Målgrupperna igen

Innan du mer i detalj väljer vilka marknadsföringsaktiviteter du ska göra kan det vara bra att sätta mål för var och en av dina målgrupper. En bra start kan vara att fundera över vad du vill att kunden ska veta, tycka, känna och göra.

Emma och Marco började med målgruppen fastighetsmäklare eftersom de tyckte att den var enklast. Till dem skulle de i första hand erbjuda homestylingtjänster. (Homestyling innebär att man innan försäljning av en villa eller bostadsrätt fixar till den så att den blir så attraktiv som möjligt och därmed ökar intresset från köparna. Det kan handla om allt ifrån att man bara fixar till och plockar bort onödiga prylar till att man målar om och byter ut möbler.)

Så här blev resultatet:
Vad vill vi att målgruppen ska:

Veta:

  • Att Cosi Design AB finns och var det finns.
  • Vilka tjänster företaget erbjuder, främst inom homestyling, men även när det gäller inredning (Någon kan ju behöva inreda sitt kontor).

Tycka:

  • ”De verkar professionella och trevliga.”
  • ”De har stil- och trendkänsla.”
  • ”Att använda dem skulle nog kunna höja försäljningspriset.”

Känna:

  • Jag känner förtroende för Cosi Design AB.

Göra:

  • Rekommendera Cosi Design AB till sina kunder.
  • Ev. sluta samarbetsavtal.
ÄMNEN:

Välj kommun från listan