Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Sveriges bokföringsprogram granskas

Dela artikeln
tisdag, 26 maj 2009 6
Välj rätt bokföringsprogram genom att gå igenom svaren nedan Välj rätt bokföringsprogram genom att gå igenom svaren nedan

Tycker du med att det är svårt att välja vilket bokföringsprogram som passar bäst till ditt företag? Här har du som ska starta eget eller som funderar på att byta bokföringsprogram, en lista med de vanligaste programmen. Vi ställde sex frågor till samtliga företag om bland annat varför du ska välja just deras system. Svaren innehåller även fullt av bra tips till dig som ska eller nyligen blivit nyföretagare.

I forumet får du veta vilka program som våra medlemmar använder och deras tips. Här är några inlägg:

Bästa gratis bokföringsprogram?

Hjälp mig hitta enkelt bokföringsprogram

Söker tips om bokföringsprogram

Programmen nedan är listade i bokstavsordning och fortsätter på nästa sida. Program från H-S och program T-Ö.

Bokföringsprogram A-G

BLA startBLA Start

1. Med en eller ett par meningar – Varför ska man välja ert bokföringsprogram?

BLA Start är ett enkelt bokföringsprogram, för dig som vill hantera bokföringen på enklast tänkbara sätt.
Med hjälp av konteringsguider bokför du snabbt och enkelt utan att behöva känna till vare sig kontonummer, debet eller kredit.

BL Administration har de två senaste åren blivit bäst i test och de mest nöjda kunderna enligt Sveriges Redovisningskonsulters Förbunds (SRF) årliga användarenkät.

2. Vad kostar det?

BLA Start kostar 950 kr + moms, då ingår det 6 månaders support och uppdateringsavtal. För att därefter ha tillgång till telefonsupport och nya uppdateringar av programmet tecknar du ett förlängt supportavtal till ett lågt pris.  Programmet fungerar oavsett om du har ett gällande avtal med oss eller inte.

3. Om kunden har frågor, hur fungerar er support?

Om du har ett gällande supportavtal med oss har du tillgång till både telefon och e-post support. Vår programsupport hjälper inte bara till med tekniska programfrågor, vi svarar även på rena bokföringsfrågor

4. Kan ni nämna några funktioner som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Programmet har trots sin enkelhet mycket få begränsningar. Programmet hanterar alla företagsformer – inte bara enskild firma.
Programmet hanterar månadsmoms, tremånadersmoms och ettårsmoms.
Det har ingen betydelse om du använder dig av kontant/bokslutsmetoden eller ­faktureringsmetoden
För enskild firma ingår förenklat årsbokslut och koppling till deklarationsblanketten NE.

Det är helheten som gör programmet väldigt lättanvänt och otroligt omtyckt.

5. Passar ert/era program till alla företag, bolagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

BLA Start hanterar alla företagsformer/bolagsformer.  Programmet hanterar även anställda oavsett hur många. Det finns väldigt få begränsningar i programmet.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som nystartad företagare ska välja bokföringssystem?

Man ska tänka på vad som känns rätt för just dig, programmet ska vara lättanvänt och smidigt.
Man ska tänka på att inte låsa in sig med ett program som har för många begränsningar vad gäller företagsform, hantering av moms osv.

Man kan se på kostnaden. Vad ingår i priset och vad får jag för pengarna.

Besök BLA start här

 

Bokio loggaBokio

1. Varför ska man välja er?

Bokio är byggt av småföretagare för småföretagare men självklart utan att tumma på reglerna. Vi utmanar dock hela tiden alla traditionella arbetssätt för att göra det så enkelt som möjligt för dig som användare. Vi tycker att det är en rättighet att ha full kontroll över sin ekonomi (fakturering, lönehantering & bokföring) utan att behöva utbilda sig till redovisingsekonom. Vi låter helt enkelt datorn göra jobbet åt dig men finns redo med support när du behöver det.2. Vad kostar det?Bokio är gratis så länge du vill. Vi tycker att bra bokföringsprogram inte ska kosta skjortan, den behöver du ju ha på dig när du ska ut och sälja. Hos oss är bokföring, fakturering och lönehantering alltid gratis och vi tjänar istället våra pengar på de partners vi har kopplade till systemet.

3. Om kunden har frågor, hur fungerar er support?

Bokio erbjuder teknisk support och är alltid supernyfikna på att veta hur du som användare vill att systemet ska förbättras. Vi erbjuder även bokföringssupport via vårt partnernätverk där du kan köpa support från en av Sveriges största byråer när du själv känner att du behöver det. Systemet själv är dock ganska intelligent och försöker hjälpa dig att lösa dina problem om du skulle råka köra fast.

4. Kan ni nämna några funktioner som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Att vi översatt bokföring och administration till ett språk som alla kan förstå. Genom att låta datorn göra grovjobbet så kan du själv ta kontroll över din ekonomi. Sedan tycker vi att det är snyggast på marknaden också, gör gärna din egen bedömning och återkom till oss med dina synpunkter. Att vi erbjuder full funktionalitet från mobilen kan ju såklart också vara trevligt för dig som användare.

5. Passar ert/era program till alla företag, bolagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Vi riktar oss till små och medelstora företag. Det är för er (0-20 anställda) vi ska bli bäst på marknaden, bransch eller bolagsform spelar självklart ingen roll. Alla är välkomna!

6. Vad tycker ni är viktigt när man som nystartad företagare ska välja bokföringssystem?

Alla företag ska såklart vara noga med sina utgifter och gratis är alltid billigast. Att löpande hålla koll på ekonomin och ta hand om alla intäkter och utgifter direkt från mobilen när de inträffar minimerar risken för otrevliga överraskningar som annars lätt gömmer sig i stora pappershögar. Sedan är det såklart trevligt att ha ett system som är komplett och löser alla uppgifter man behöver. Att det är användarvänligt och inte framkallar ångest varje gång man ska logga in tycker vi på Bokio även ska vara en självklarhet.

Besök Bokio här

 

Bokis bokföringsprogramBokis

1. Med en eller ett par meningar – Varför ska man välja er?

Våra program är välbeprövade och användarvänliga till låga priser. Vi har många nöjda kunder.

2. Vad kostar ert program?

Serviceavgift 100:- eller 400:- inklusive moms per år beroende på produkt. Man kan också betala en engångsavgift 800:- inklusive moms istället för årliga serviceavgifter.

3. Om man har frågor efter att ha investerat, hur funkar supporten?

Support per e-post ingår i några av våra produkter och kan annars köpas till. Vi har en omfattande gratis support med vanliga frågor på vår hemsida.

4. Kan ni nämna några funktioner som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Användarvänligheten är bland marknadens bästa då programmen följer windowsstandard, en utförlig guide ingår och all bokföring för ett räkenskapsår samlas i en enda bokföringsbok. I programmen finns möjlighet att välja till flera verktyg som förenklar och snabbar upp bokföringsarbetet. Säkerheten är hög. Ett av våra program är anpassat till deklarationsblankett NE, Inkomst av näringsverksamhet, Enskilda näringsidkare.

5. Passar ert/era program till alla företag, bolagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Vi inriktar oss särskilt till småföretag och föreningar som bokför med BAS-kontoplan.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som nystartad företagare ska välja ekonomiprogram?

Att man inte behöver lägga ner omfattande tid på att lära sig tillkrånglade program eller stöta på ständiga problem med illa skrivna program. Tiden ska man lägga på att utveckla sin affärside och inte på datorkrångel.

Besök Bokis här

 

Chaniel bokföringsprogramChaniel

1. Med en eller ett par meningar – Varför ska man välja ert system?

Detta helt kostnadsfria program kan köras på alla operativsystem. Det är "open source" och kommer att ge dig allt du behöver för bokföring i vilket företag som helst eller för privat användning.  Enkelheten i detta program gör det perfekt för 'små kontor/hemkontor' (SOHO) affärsmiljön.

2. Vad kostar det?

Helt kostnadsfritt.

3. Om kunden har frågor, hur fungerar er support?

Support finns. Helst igenom e-post.

4. Kan ni nämna några funktioner i ert bokföringsprogram som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Detta är populär bland föreningar som vill hålla ner kostnaderna.  T.o.m internationella föreningar använder det för att det är mångspråkig och utformat för att passa till alla bokförings-kulturer.

5. Passar ert/era program till alla bolag, företagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Enkelheten i detta program gör det perfekt för 'små kontor/hemkontor' (SOHO) affärsmiljön. Även om detta program används av och fungerar perfekt för större företag, så behöver de flesta större företag mer funktioner än vad detta program har att erbjuda.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som nystartad småföretagare ska välja program?

Enkelheten är viktig för att komma igång snabbt.  Också att programmet kan SIE formatet som nästen alla svenska bokföringsprogram kan.

 

Cognitive AB och Stelvio bokföringStelvio Bokföring från Cognitive AB

1. Med en eller ett par meningar - Varför ska man välja ert program?

Cognitive har levererat bokföringsprogram för Mac i 20 år, våra program är enkla, smidiga och kompetenta.

2. Vad kostar det?

Från 295:- plus moms.

3. Om kunden har frågor, hur fungerar er support?

12 mån ingår om man väljer det vid köp, e-post och/eller telefon. årligt service/support abonnemang kostar från 195:-

4. Kan ni nämna några funktioner som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Konteringsmallar, kan använda programmet till vilken bolagsform som helst.

5. Passar ert/era program till alla företag, företagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Lösningarna är utvecklade för små och medelstora företag och passar de flesta företag.
Produktsortimentet är stort och det finns också anpassade lösningar för ex. redovisningsbyråer.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som nystartad företagare ska välja bokföringsprogram?

Man ska tänka på vad som känns rätt för just dig.
Programmet ska vara lättanvänt och smidigt.
Se på kostnaden.

Besök Cognitive och Stelvio bokföring här

 

Corbisoft bokföringsprogramCorbis

1. Med en eller ett par meningar – Varför ska man välja er?

Corbisoft har längst erfarenhet av ekonomiska program för Windows och Macintosh av alla leverantörer. Våra program är intutivt lättarbetade men innehåller ändå funktioner för mer avancerade användare.Man väljer själv vilken nivå man vill arbeta på!

Programmen finns för både Windows och Macintosh och datafilerna är helt kompatibla även i blandade nätverk.
Corbis är inte bara ett bokföringsprogram, utan ett helt administrativt system innefattande bland annat order, lager, fakturering, beställningar, kund-/leverantörsreskontra, som man när behovet uppstår kan uppgradera tillutan att tappa några tidigare inmatade data.

2. Vad kostar det?

Det enklaste bokföringsprogrammet kostar 1400:- + moms.

3. Om kunden har frågor, hur fungerar er support?

I  programpriset ingår support via telefon eller email under ett år.
Därefter kan man förlänga supporten årsvis, vilket för det minsta bokföringsprogrammet kostar 680:- /år.

4. Kan ni nämna några funktioner i ert bokföringsprogram som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Enkelheten i handhavandet samt ett mycket stort antal rapporter inkluderande resultat/balansräkning
och näringsbilagor för alla företagsformer. Dessutom är våra användare omvittnat nöjda med vår support.
Vi ställer alltid upp - om nödvändigt även utanför normal kontorstid.

5. Passar ert/era program till alla företag, bolagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Corbis passar för både små och stora företag. I vår kundkrets har vi allt från enmansföretag upp till börsnoterade koncernföretag.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som nyföretagare ska välja ekonomisystem?

Att det är lätt att mata in data och att man har hjälpmedel för att förenkla inmatningen. Dessutom att programmet har alla de olika rapporter man behöver ta ut och att man kan generera SIE-filer för att kunna samarbeta med andra program. Dessutom att man väljer en stabil leverantör med lång erfarenhet, så attman en dag inte blir lämnad att lösa sina eventuella problem utan hjälp.

Besök Corbisoft här

 

Dofree bokföringsprogramDofree

1. Med en eller ett par meningar – Varför ska man välja er?

I dag så är nog flertalet bokföringsprogram i denna klass, ganska likartade till vad man får ut ur programmet. Det som sedan skiljer är nog mest detaljhandhavandet. Således är det nog mest tycke och smak som avgör vilket program man startar med. Här kommer dock även prisfaktorn in. Vårt program är enligt vårt tycke enkelt att använda och har inga kända felaktigheter. Att byta upp sig till en större och funktionsrikare version görs enkelt genom ett licensbyte. Alla uppgifter finns kvar och följer med in i den nya större programversionen.

DoFree är ett helsvenskt privatägt företag som funnits i över 25 år. Har levererat och programmerat bl.a. bokföringsprogram sedan början på 1980.

I produktsortimentet finns ett flertal olika program för att hantera sin firma. Fakturering, Inkasso, Inventarie m.fl. program ingår i sortimentet.

Utöver färdiga standardprodukter utförs kundanpassade programändringar, samt nyutveckling på beställning.

2. Vad kostar det?

DoFree Bokföring (Med Internetreklam)  19:-
DoFree Bokföring 1 användare   99:-
DoFree Bokföring Nätverksversion   199:-
(Priser inklusive moms)
 
Inga årsavgifter tillkommer.
 
Supportavgift : 99:- per ärende.

3. Om man har frågor, hur funkar supporten?

Supporten skall normalt aktiveras genom e-post som betalas via kort eller bank.
Supporten kan därefter ske antingen via:
 - e-post
 - Telefon
 - Fjärruppkoppling på kundens dator
 - Fix av insänd datafil.
 
Supportavgift : 99:- per ärende.
Frågor i vårt forum är gratis.
(Kuriosa: "Värsting" kunden har mellan 2 - 3 supportärende på ett år.
 "normal" kunden har 1 ärende på ett år. Mindre än 2 % använder support).

4. Kan ni nämna några funktioner som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Alla funktioner för själva bokföringshanteringen är ju funktioner som får anses nödvändiga och självklar. Dessa kan man ju inte vara stolt över att dom finns. Dom skall ju bara finnas där. Däremot kan vi nog tycka att hanteringen av informationen är av ett mycket kraftfullt slag. I alla fönster med s.k. tabellvy finns en mängd olika funktioner för att bearbeta informationen, med sorteringar, grupperingar, val av fält, summeringar, urval samt export till webbläsare och eller Excel-format samt utskriftshanterare. Vårt forum där användarna kan göra sin röst hörd, eller gratis få hjälp av andra användare eller av oss, tycker vi nog är ett plus för användaren.

5. Passar ert/era program till alla företagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Programmet passar flertalet mindre företag, föreningar i ett otal olika branscher. Normalt så är det ju mindre företag och föreningar som använder det. Dock har vi även användare inom börsföretag, staten och kommuner.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som nystartad företagare ska välja program?

Det är ju lämpligt att man provar några olika för att få lite känsla över grunderna i bokföringsprogram, samt då även se vad som skiljer dessa åt. Handhavande och layout kan vara något man skall känna för.
I övrigt tror jag inte att det är någon panik om man skulle vilja ändra sig efter en tid. Viktigast är dock enligt mitt förmenande att det finns SIE-export så man kan skicka över sin bokföring till revisorn vid behov. För bokslut, deklarationer, hjälp, rättelser m.m. Revisorn skickar sedan tillbaka ett mail med justeringsverifikat.

Besök Dofree här

 

DPR BokföringDPR Bokföring

1. Med en eller ett par meningar - Varför ska man välja er?

DPR bokföring är det snabbaste. Är det mest kompletta. Det går lätt att göra rättelser. Har en inbyggd reskontra som håller ordning på kunder, leverantörer och löner.

2. Vad kostar det?

DPR kostar 1695 kr, fri support ett år, sedan 1200 kr/ år för uppdateringar och support.

3. Om kunden har frågor, hur fungerar er support?

Support per telefon, e-post eller kombination av telefon och sammankoppling av datorer via "Easy PC Gate" Du kan även få support på vanliga PC-frågor via bokföringssupporten. Du kan ringa 7 dagar i veckan 8-22.  Om en kund har goda skäl till en programändring kan vi göra denna mycket snabbt så kunden slipper vänta många månader på nästa programversion.

4. Kan ni nämna några funktioner i ert program som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Inbyggd reskontra ger perfekt ordning på kunder, leverantörer och löner. Momsautomatik som gör att du kan bokföra ett belopp per kvitto, bokföringen av moms klarar automatiken. Hjälp med konteringen ganom att kontoplanen visas. Konteringsmallarna som gör att även bokföringsnoviser klarar av att kontera korrekt. Programmet är bra för den enskilde företagaren lika väl som för den stora redovisningsbyrån tack vare sin enkla konstruktion samtidigt som det finns en mängd stora finesser som vi på redovisningsbyrån sätter väldigt högt. T.ex momsredovisningen med enkla tömningar som inte saboterar den löpande balansen på momskontona. En annan bra grej är den inbyggda reskontran som kan användas till mycket mer än fakturor ut och in. Man kan t.ex ha en löpande uppföljning av löner på ett reskontrakonto för varje anställd.  Fördelen med detta är att när du gör bokföringen så blir allt det andra gjort samtidigt.

5. Passar ert/era program till alla företag, företagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Programmet passar för alla företagsformer. Baskontoplaner finns för flera branscher och kan kompletteras på kunds begäran med fler.
Klarar även av större företags behov eftersom det finns såväl kostnadsställe- som projektredovisning.

6. Vad tycker ni är viktigt när man startat företag och ska välja rätt?

Välj ett program som har många bra funktioner. Ett extremt enkelt program är enkelt på grund av att det har lagts ned lite tid att utveckla finesser.
Det kan verka lockande med "busenkelt program" men snart kommer du att finna att det inte klarar av allt du behöver.
Prata med en erfaren redovisningskonsult som vet vad som krävs.

Besök DPR Bokföring här

 

eFRedo bokföringsprogrameFRedo

1. Med en eller ett par meningar - Varför ska man välja er?

För att eFRedo är det enda programmet på marknaden som förutom resultat- och balansräkning löpande kan visa ett skatteuträknat resultat, vilket är det enda riktiga resultatet när det gäller enskilda firmor och mycket viktigt för att undvika en skattechock.

2. Vad kostar det?

460 kr per år i form av årlig uppgradering, vilken alltid sker på användarens initiativ. Dvs. inget abonnemang med uppsägningstid.

3. Om man har frågor efter att ha investerat i ert bokföringsprogram, hur funkar supporten?

E-post support som gäller för handhavande av programmet, men även för handhavande av bokföring. Supporten ingår i den årliga kostnaden.

4. Kan ni nämna några funktioner som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Skatteuträknat resultat, Årsbokslut, Blankettunderlag för deklaration, Automatiskt årsavslut, Fakturering med kund- och artikelregister, Automatiska avskrivningar.

5. Passar ert system alla företagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Programmet är specialanpassat för enskilda firmor, kan användas även för andra bolagsformer, t ex aktiebolag och handelsbolag.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som nystartad företagare ska välja bokföringsprogram?

Att det program man väljer innehåller funktioner för att se det skatteuträknade resultatet. Vidare att man  väljer ett program utan begränsningar när det gäller vilken bokföringsmetod man använder och att faktureringsfunktion ingår.

Besök eFRedo här

 

Fortnox bokföringsprogramFortnox

1. Med en eller ett par meningar – Varför ska man välja er?

Fortnox är Sveriges ledande leverantör av internetbaserade program för små och medelstora företag. I sortimentet finns program för bland annat bokföring, fakturering, orderhantering, CRM säljstöd och webbshop, som du kan abonnera på för en låg månadsavgift.

2. Vad kostar det?

Vi har flera program i vårt sortiment. Gemensamt för alla är att vi inte tar ut någon startavgift alls, istället abonnerar kunderna för en låg månadsavgift. Denna avgift är beroende av antalet användare som ska ha tillgång till programmet. Prislistan ser ut enligt följande:
Fortnox Bokföring, 89:- + moms per månad för första användaren, 49:- + moms per månad per följande användare
Fortnox Fakturering, 89:- / 49:-
Fortnox Order, 49:- / 29:-
Fortnox CRM Säljstöd, 89:- / 49:-
Fortnox Arkivplats, 49:- / 29:-
Fortnox Webbshop, 89:- / 49:-

3. Om man har frågor efter att ha investerat i ert bokföringsprogram, hur funkar supporten?

Support ingår i priserna ovan. Support ges per telefon och e-post under vardagar 08.00-17.00. Det finns också en ganska utbyggd Hjälp-funktion inbyggd i själva programmen där man kan hitta svar på många frågor om hur man använder programmen.

4. Kan ni nämna några funktioner som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Det finns många i varje program, t ex följande:
Bokföring - Hantering av leverantörsreskontra, kostnadsställe- och projektredovisning, spårning i rapporterna
Fakturering - Avtalsfakturering, räntefakturering, påminnelsehantering, fakturering via e-post direkt i programmet
CRM - Möjlighet till massbearbetning av kunder och prospekts via grupp-epost och grupp-SMS, fria fält möjliggör att varje kund kan skräddarsy programmet efter eget behov

5. Passar ert/era program till alla företag, bolagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

Vi riktar oss till små och medelstora företag (riktvärde 0-20 anställda), förutom med CRM Säljstöd som passar även större organisationer. Inga begränsningar i branscher eller bolagsformer.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som småföretagare ska välja ett system till ekonomin?

Ofta har man stora utgifter och små intäkter i början. Då passar det bra med ett program som inte kostar någonting i startavgift (inte belastar likviditeten), utan där man bara betalar en abonnemangsavgift per månad. Ett webbaserat program är överlägset bäst och behagligast eftersom man inte behöver strula med installation, uppgraderingar eller säkerhetskopiering, utan kan fokusera på sin egen verksamhet. Man kan också arbeta från vilken internetuppkopplad dator som helst, utan att behöva installera någonting lokalt på datorn man använder. Man ska välja ett program som kan integreras med andra typer av program, t ex Fakturering och CRM Säljstöd eftersom man i ett senare skede kommer att behöva utöka systemstödet. Alla Fortnox-program är helt integrerade med varandra för att helt undvika dubbelarbete!

Besök Fortnox här

 

e-conomic loggae-conomic

1. Med en eller ett par meningar – Varför ska man välja er?

e-conomic är Europas ledande leverantör av webbaserade bokföringsprogram. Med e-conomics enkla och användarvänliga program slipper du installation, säkerhetskopiering och drift av servrar. Det gör att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

e-conomic är alltid tillgängligt oavsett om du är hemma, på kontoret eller på resa, vilket gör att du alltid har åtkomst till din ekonomiska information.

Programmet fungerar både på Mac och PC och e-conomic har en kostnadsfri app. för fakturering från smartphones och surflattor, där du kan hålla koll på din omsättning per månad och få fram rapporter för artiklar, kunder och leverantörer.

2. Vad kostar det?

Systemet finns i tre versioner, Startup, Small Business och Professional, där grundfunktionerna är desamma. Den enda skillnaden mellan dem är antalet verifikationer.

Alla versioner innehåller Bokföring, Fakturering samt e-conomics Skanningsmodul.

– Startup (100kr/mån) vänder sig till de enskilda firmorna och riktigt små aktiebolagen med upp till 1000 transaktioner (huvudboksrader) per år.
 – Small Business (200 kr/mån)är den perfekta lösningen för små företag med upp till 4 000 transaktioner per år.
 – Professional (400 kr/mån) kan du ha helt obegränsat antal transaktioner.

Du har även möjlighet att lägga till funktonalitet allteftersom ditt företag växer, till exempel Lager & Inköp, Projekt & Tid och Avtalsfakturering.

e-conomic har även ett öppet gratis API vilket är ett användarvänligt och effektivt sätt att utväxla data mellan e-conomic och andra system så som webbshop, CRM- och kassasystem.

3. Om kunden har frågor, hur fungerar er support?

Supporten är kostnadsfri och ingår i avtalspriserna. Du kan välja att få support per e-post, chatt eller telefon.

Utöver den vanliga supporten har e-conomic en webbaserad hjälp, e-copedia som innehåller både manualer, förklaringar av funktioner samt hjälpfilmer, så att du som användare kan få support dygnet runt.

Vårt mål är att erbjuda supportfunktioner som passar just dig.

4. Kan ni nämna några funktioner som ni är extra stolta över och som ni ser som ett stort plus?

Det finns mycket i e-conomic som vi är stolta över men att systemet är webbaserat tycker vi är en stor fördel för dig som användare. För det innebär att:

– Du slipper installera programvara.
– Du behöver inte hantera backupper då dina data säkerhetskopieras var 15e minut och lagras säkert på våra servrar
– Du loggar alltid in i ett uppdaterat system och slipper krångliga manuella uppdateringar
– Det är enkelt och gratis att dela data med din redovisningskonsult eller revisor.

Dessutom hanterar e-conomic kund- och leverantörsreskontra, innehåller periodiseringar, anläggningsregister, automatkonteringar och budgetfunktion.

Du kan lägga till funktioner för kostnadsställen eller projekthantering.

Det är lätt och enkelt att skicka snygga offerter, order och fakturor med egen logotyp, antingen per e-post eller med vanlig post.

Du kan även sköta din påminnelsehantering och ta ut specificerade rapporter och så som Balans- och Resultaträkning i e-conomic.

5. Passar ert/era program till alla företag, bolagsformer och antal anställda eller riktar ni er till en viss målgrupp?

e-conomic vänder sig framför allt till små och medelstora företag, någonstans mellan 0-20 anställda. Det är dock stor skillnad från företag till företag och det gäller att utgå ifrån din verksamhets behov.

6. Vad tycker ni är viktigt när man som småföretagare ska välja bokföringsprogram?

Som nystartad företagare är ett webbaserat system snabbt och enkelt att komma igång med och medför inga stora kostnader, utan du betalar bara en lägre månadskostnad.

En fast låg avgift är perfekt till en början då du kanske har höga kostnader och inte hunnit få så stora intäkter än. Med ett webbaserat program slipper du dessutom problem med installation, uppdatering och säkerhetskopiering, utan du kan fokusera helt på din egen kärnverksamhet.

Tänk på att välja ett system som innehåller de funktioner som du behöver. Du kanske inte behöver ett avancerat system till en början men när företaget växer kan det uppstå nya behov. Då kan det vara bra att ha valt ett system som det går att ”växa” i.

Prova gärna systemen innan du slår till och köper ett program. De flesta leverantörer erbjuder gratis testversioner av programmet. Det är viktigt att du trivs med och förstår ditt bokföringsprogram, så att bokföringen går så lätt som möjligt.

Fundera också på hur mycket av bokföringen som du vill göra själv. Vissa delar kanske du vill göra själv medan andra delar görs mer effektivt av en redovisningskonsult eller revisor. Med ett webbaserat system är det enkelt att dela data mellan dig som företagare och i e-conomic är dessutom åtkomsten för din externa ekonomifunktion gratis.

Besök e-conomic här

 

Bokföringsprogram från H-S

Kommentarer

  • Alex_E
    Alex_E måndag, 01 juni 2009

    Iordning för Mac Os funkar hur bra som helst. Enkelt, snyggt och smidigt. Fast man blir lite förvirrad när den lägger upp resultaträkningen för en inför bokslutet.

Välj kommun från listan