Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Tänk på rubriken för ökad synlighet på nätet

Dela artikeln
fredag, 09 maj 2014 2

Det finns några enkla knep för att ditt företags hemsida ska få fler besökare och potentiellt fler kunder. Detta utan att  du förhoppningsvis behöver lägga pengar på t.ex. annonsering eller göra större förändringar på din hemsidas design.

I den här artikeln om ökad synlighet på nätet, tänkte vi visa på ett av de allra enklaste sätten just du kan göra för att få bättre resultat bland sökmotorerna och som många företag med hemsidor kanske inte tänker på. Även vissa så kallade SEO företag brukar kunna missa detta.

Gör det enklare för sökmotorerna och dina besökare

Du vill att dina potentiella kunder ska kunna hitta just din tjänst eller produkt på nätet. För att förenkla för kunderna, behöver du göra din hemsida “sökmotorvänlig”. Det betyder att du gör det enkelt för att t.ex. Google eller Bing ska kunna förstå din hemsida och i slutändan hänvisa besökare till just din hemsida.

En beskrivande rubrik kan betyda mycket

Det finns egentligen flera sätt som man kan göra det enklare för sökmotorer att förstå din hemsida. En av de enklaste sättet för detta är att ha en enkel titel/rubrik på din sida som presenterar ditt företagsnamn samt tjänst/produkt och plats. Mer specifikt i webbtermer brukar detta ligga mellan <h1> taggarna i html versioner och/eller seo titeln.

T.ex. om du har en frisörsalong som heter HairCut AB i Flen och vill nå ut till potentiella kunder som vill klippa sig i just Flen. Då kan en passande titel på din hemsida vara t.ex.; “HairCut AB Dam- & Herrfrisör i Flen”.  Då får du nu med både företagets namn, beskrivning av tjänsten samt platsen där kunder kan hitta dig och ditt företag.

Steget före dina konkurrenter

Det kan vara så pass enkelt att få en fördel gentemot sina konkurrenter som kanske inte tänker på samma sätt. Så nästa gång en potentiell kund i Flen-området söker på “Herrfrisör i Flen”, så hittar dom HairCut AB frisörsalong. Det kan ju faktiskt vara så att dom inte känner till HairCut AB sen tidigare. Men sökmotorerna vet då att HairCut AB har en frisörsalong i Flen och kan då visa det i sökresultatet. Det låter enkelt och det är det. Detta eftersom det är många som inte tänker på det när dom skapar sina hemsidor till sitt företag.

Nu finns det flera faktorer att tänka på när det kommer till att göra hemsidor anpassade för sökmotorer. Särskilt när det kommer till att försöka placera sig i topp-position mot eventuella andra konkurrenter. Men just en sådan enkelt sak som att använda sig av korrekt titel och rubrik på hemsidan kan förbättra synligheten på nätet och i slutändan bidra med fler gjorda affärer.

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Birgitta Möller
    Birgitta Möller fredag, 09 maj 2014

    Bra pånnelse om en viktig sak. Jag har jobbat mycket med SEO och anlitar ett proffs för att det skall bli riktigt bra.

    Det är som med receptet för en lyckad fest där bra och genomtänkt bordsplacering är a och o. Samma sak gäller med SEO, bra och noggrant genomtänkta rubriker och texter.

  • Kalle
    Kalle fredag, 09 maj 2014

    Att använda sig av just rätt rubriksättning på hemsidan tycker jag faktiskt det är många som missar. Ibland står det bara webbadressen i titeln och då gör man det inte enkelt för sig själv. Basic men bra artikel.

Välj kommun från listan