Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Tips för en lyckad mässmonter

Dela artikeln
fredag, 27 februari 2009 0

En genomskinlig skål med äckliga kolor man aldrig skulle äta hemma i tv-soffan, en sur gubbe som inte alls är specialiserad på just dina frågor eller en kal mässmonter med en affisch slarvigt uppsatt på sniskan?

Känner du igen det? Har du också varit på alltför många mässor med obegripliga budskap, ointresserad personal och så tråkiga montrar att man vill vända redan i entrén?

Här kommer därför några tips för utställare som vill sticka ut, väcka uppmärksamhet och inte minst skaffa kunder som leder till nya affärer, på nästa branschmässa.

Den första frågan alla företag måste ställa sig inför nästa mässa, är givetvis vad som är syftet och målet med att ställa ut. Vet man inte det, är det också otroligt svårt att skapa en bra monter. Vill man öka kännedom om en existerande produkt? Hitta nya underleverantörer? Lansera en ny tjänst? Bygga varumärke? Monterns utseende och uppbyggnad ska givetvis synka med vad man vill uppnå på mässan. 

Nästa steg är att försöka ge en bild av verksamheten, vad företaget står för ska avspeglas i montern. Jag brukar prata om att man ska ge besökarna en upplevelse av sitt varumärke. Försök att tänka på er monter och närvaro som en helhet, där alla delar ska dra åt samma håll, oavsett om det är färgval på montern, personalens bemötande eller vad man bjuder på. Det spelar ingen roll hur häftig film man än har på en plattskärm, om inte personalens säljbudskap på plats stämmer överens med de kärnvärden som ingår i företagets vision.

Om ett företag som säljer exklusiv golfutrustning ställer ut, måste det såklart bjuda på något annat än billiga massproducerade kolor, annars ger man inte en korrekt bild av sig själv. I stället tar man givetvis in en kock från en erkänd krog som lagar ett smarrigt tilltugg på plats. Då synkar företagets image och produkter också med vad man utstrålar på mässan.

Det är klart att det kostar en slant att ta in en eventbyrå eller annat företag som hjälper till med att bygga upp en hel montermiljö. Men hur mycket onödiga pengar slänger man inte bort på mässan, om man inte gör sitt yttersta för att uppnå målet med sin medverkan? Den extra kostnad som uppstår, betalar helt klart igen sig i och med att man når den önskade målgruppen och ger en korrekt bild av sitt företag! Att bygga upp en hel genomtänkt miljö ger ett oändligt mycket starkare intryck, än att sätta upp några affischer på den vita standardväggen.

Några tips hur du lyckas på mässan:

  • Försök skapa en mysig miljö: använd tapeter på väggen, ta till exempel med några snygga Chesterfield-fåtöljer, häng upp tyger – skapa en plats där besökare gärna stannar.
  • Låt besökarna få en upplevelse av ditt varumärke! Tänk på att ju fler sinnen som stimuleras, desto större chans är det att göra intryck – använd därför inte bara en tv-skärm, utan ta även hjälp av dofter, färger, ljud, ljussättning, mat..
  • Anlita gärna en kock eller tryffelkonditor som lagar på plats – det sprider inte minst underbara dofter som lockar besökare.
  • Har ni många budskap att föra ut till era besökare? Då kan det vara idé att bygga en interaktiv monter, som styrs av sensorer och där budskapen kan skifta. Anlita hjälp med att bygga upp montern, så får du också rätt monter utifrån dina målsättningar!
  • Släng inte bara fram en broschyr i näven på besökaren, att delta på en mässa handlar inte om att bli av med x antal broschyrer, utan givetvis om att ge besökaren ett varaktigt intryck av företaget. Var istället nyfiken, ta reda på vem besökaren är innan du drar din säljramsa. Vem är hon, vad behöver hon hjälp med, hur kan ditt företag hjälpa hennes? Då blir samtalet mer personligt och chansen är också större att du lyckas pricka in rätt erbjudande. Lyssna och ställ frågor!
  • Att anordna en tävling är givetvis ett bra sätt att samla in besökarnas visitkort på. Se bara till att tävlingen är seriös och att någon verkligen vinner, lägg upp vinnaren på hemsidan. Och glöm förstås inte det viktigaste: att följa upp alla kontakter en tid efter mässan – mejla gärna ut ett erbjudande eller det vanliga nyhetsbrevet.
  • Om man ska anlita extrapersonal som befolkar montern, är det viktigt att använda dem på rätt sätt. Man kan till exempel ha extern personal som ”inkastare”, som går runt på området och bjuder på något från er monter. Men de personer som ska sälja företaget i montern, ska också vara experterna, som har svar på besökarnas frågor. Det ska man inte använda 18-årig extrapersonal till. Glöm heller inte att instruera eventuell extrapersonal, så att de säger ”vi på golfbolaget vill gärna..” och inte ”de vill gärna..”.
  • Passa på att ta tempen på dina konkurrenters montrar vid nästa mässtillfälle, hur ser de ut, vad erbjuder de där, vad kan vi göra bättre. Kopiera självklart det som är bra, men försök också komma på något som skiljer ut din monter från konkurrenternas.
  • Tänk nytt och annorlunda!

Senaste nytt

Välj kommun från listan