Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Toppsäljaren: Konsten att sälja vad som helst

Dela artikeln
måndag, 23 juni 2014 0

saljhumorEn av de bästa böcker som skrivits om entreprenörskap är Tom Hopkins "Toppsäljaren". Bokens fokus ligger i att hjälpa de individer som är specialiserade på att sälja. Skillnaden mellan någon som är anställd på ett företag för att sälja och en entreprenör, är att entreprenören inte först väntar på att någon annan ska ge order om det. Entreprenörer måste vara toppsäljare för att deras idéer ska spridas ut i samhället.

"Toppsäljaren" gavs ut i Sverige 1985. Den är lika aktuell 3 årtionden senare och Tom Hopkins har nått guru-status. Styrkan i Hopkins budskap ligger i att han förstår mänskligheten och tidlösa grundprinciper. Psykologin i "Toppsäljaren" är överförbar till de flesta områden av livet och är snarlik tekniker som lärs ut för att uppnå topprestationer inom exempelvis elitidrott.

Tom Hopkins inleder med att understryka just att hans metodik är till för människor och enbart fungerar på människor. Det är samma budskap som Mark McCormack, grundaren till miljardorganisationen IMG, förmedlade i bland annat boken "What They Don't Teach You At Harvard Business School" ("Allt man inte får lära sig vid Harvard business school"). McCormacks mantra var: "Affärer handlar till sist och syvende om människor". Det är människor som har känslor kring det som de ska köpa och kring den som erbjuder det. Det är människor som fattar beslut angående om de känner förtroende för den som kommer med erbjudandet och baserat på om de känner att erbjudandet är ointressant, prisvärt, eller oemotståndligt.

Den svenska titeln "Toppsäljaren" är faktiskt missvisande. Den amerikanska originaltiteln lyder "How To Master The Art of Selling Anything" ('Hur man blir mästare i konsten att sälja vad som helst). Det förklarar varför Tom Hopkins metodik är tidlös och allmänmänsklig. De som tror att "sälja" är något som man bara gör som anställd på ett företag, för att pracka på varor på andra och lura ifrån dessa andra deras pengar. De som tror detta missar stora delar av verkligheten.

Anledningen bakom att säljaren Tom Hopkins delar grundvärderingar med sportsagenten och advokaten Mark McCormack är som sagt att samhällen kretsar kring människor. Psykologi och samtal är alltid en ingrediens i hur människor kommunicerar med varandra. Många vardagliga samtal är förhandlingar där man säljer något, vare sig man vet om det eller inte.

Senaste nytt

Välj kommun från listan